Cum deosebim un whisky bun de unul prost? – Interviu cu organizatorul festivalului dedicat acestei băuturi din București
Care sunt mărcile de whisky cele mai consumate în România și cât de răspândită este această băutură în țara noastră? Acestea sunt doar două dintre întrebările la care ne-a răspuns Alin Lobodă, organizatorul Whisky Fest, ce are loc vineri și sâmbătă în București.
Pe 22 și 23 noiembrie, la Hotel Caro din București se desfășoară „Whisky Fest”, întâlnirea anuală a pasionaților de whisky la care participă reprezentanți ai unor distilerii renumite din toată lumea. În 2024, pasionații, dar și curioșii, vor putea explora 80 de branduri și 10 masterclass-uri susținute de experți internaționali.
Evenimentul este organizat de „The Whisky Club România”. Cu acest prilej, Hotnews a stat de vorbă cu Alin Lobodă, unul dintre fondatorii clubului și organizatorul Whisky Fest 2024, pentru a afla mai multe despre această comunitate, dar și despre preferințele românilor în materie de whisky.
Cât de mult whisky se bea în România?
România nu e o țară consumatoare de whisky, dar interesul pentru această băutură a crescut de la an la an.
„Acum 15 ani whisky-ul era consumat sub formă de mixuri, dar în momentul de față s-au mai rafinat gusturile, încât românii s-au orientat către whisky-urile single malt, către brandurile mai premium sau luxoase. Consumul de whisky a crescut, dar încă nu depășim țări din jurul nostru. Încă suntem o piață mică pentru tot ce se întâmplă la nivel global”, spune Alin Lobodă.
Ce se întâmplă la un festival de genul Whisky Fest?
Organizatorul spune că sunt mai multe tipuri de whisky fest-uri la nivel mondial, dar că cel de la București este un eveniment la care accesul se face în baza unei taxe și unde poți degusta mai multe tipuri și branduri de băuturi contra cost la standurile importatorilor sau producătorilor.
„La intrarea în festival, orice participant (cu vârsta de minim 18 ani) va primi un pahar de degustare de whisky Glencairn, o apă plată și un bilet care îi va da șansa de a participa la tombola pe care o organizăm de câteva ediții.
Îl vor aștepta 40 de standuri cu peste 200 etichete de whisky și 100 de etichete de alte băuturi spirtoase și multe cocktailuri. Îi așteaptă 12 masterclass-uri, unde pot degusta unele etichete rare sau destul de scumpe, iar la standuri vor regăsi cel puțin 7 brand ambasadori, reprezentanți ai producătorilor și chiar un master distiller”, clarifică organizatorul.
Există producători români de whisky?
Sunt curios dacă există și producători autohtoni de whisky, având în vedere că, dacă japonezii au devenit renumiți pentru acest tip de băutură, deși nu au o tradiție în acest sens, de ce nu am putea și noi să avem branduri competitive?
„Sunt distilerii românești, cei de la Alexandrion au început distilarea de whisky în 2017, iar acum doi ani au lansat Carpathian – primul single malt românesc. Mai sunt mici producători de whisky ce își vor lansa produsele în anii următori. Nu trebuie să avem o tradiție, cum nici japonezii, indienii, francezii sau alții n-au avut-o, trebuie să avem răbdare, lucrul ce e necesar fiecărui business, fie că e consacrat pe piață sau e la început de drum”, clarifică Alin.
Cum are loc o degustare de whisky?
În ceea ce privește activitățile organizate de „The Whisky Club” pentru educarea publicului român în materie de whisky, Alin povestește despre degustările organizate în România, dar și despre podcastul pe care-l are împreună cu un alt membru al clubului, Dragoș Petre.
„Membrii clubului vin la degustările lunare să descopere expresii noi sau să le redescopere, teme fiind practic nelimitate. Maturarea în diverse butoaie, vârsta, finisările, tipul cerealei folosite, tipul de distilare – doar câteva exemple care pot crește interesul pentru a descoperi lucruri noi din această lume.
Cum ziceam mai devreme, DOUBLECAST-ul este un produs al The Whisky Club România, în care gazdele sunt Boască și Lobodă, adică eu și Dragoș Petre. În edițiile de până acum am avut invitați din rândul membrilor comunității noastre, persoane cunoscute care împărtășesc această pasiune cu noi sau oameni ce lucrează în industrie, fie că sunt angajați la importatorii de alcool sau sunt partea din lumea barmaniei”.
Pentru cei care nu știu cum decurge o sesiune de degustare, Alin dezvăluie că nu iau parte mai mult de 35 de persoane într-o sesiune și au pe masă 4-5 etichete aliniate la tema respectivă.
„Sunt prezentate noțiuni despre ce urmează să degustăm, apoi se începe analiza comună a lichidelor din pahare. Culoare și consistență, urmând mirosul și apoi gustul și aftertaste-ul. Este o analiză comună, speakerul împreună cu participanții. Totul durează aproximativ o oră, apoi începe socializarea, unul din pilonii clubului”, spune Alin.
Care sunt mărcile cele mai consumate în România?
Cu siguranță, organizatorul Whisky Fest trebuie să știe care este cel mai consumat brand de whisky de către români, așa că-l rog să ni-l dezvăluie.
„Conform IWSR – drinks market analysis, cel mai consumat brand din această categorie rămâne Jack Daniel’s, urmat de blendurile scoțiene Ballantine’s și J&B. Suntem într-o continuă dezvoltare, publicul amator descoperă etichete noi și își educă gusturile”, dezvăluie Alin.
Care este diferența dintre un whisky bun și unul prost?
Alin spune că e vorba foarte mult de gusturile fiecăruia, nu există neapărat o metodă care să se poată aplica universal. „Fiind vorba de gust, este aceeași poveste – un whisky pe care eu îl consider prost, poate fi apreciat de tine sau de altcineva foarte mult. Eu încerc să-mi cumpăr chestii pe care nu le-am băut și nu citesc recenzii pentru a nu fi influențat, dar sunt alte persoane care își bazează decizia de cumpărare în urma recenziilor citite”, spune el.
Va exista Whisky Fest și în alte orașe sau doar în București?
Revenind la Whisky Fest, Alin îmi povestește că acesta a devenit un eveniment de referință la nivel mondial. Deși un eveniment mic comparativ cu cele din Europa sau SUA, el apare în calendarele dedicate evenimentelor de whisky și sunt oameni din industrie care își doresc să ajungă în România special pentru acest eveniment.
În ceea ce privește planurile pentru a extinde evenimentul și în alte orașe din România, Alin spune că nu simte că au ajuns la apogeu cu ce se întâmplă în fiecare an la București și deja lucrează la ediția din 2025.
„Extinderea în principalele orașe de țară va veni natural, așa cum a venit totul în acest grup de oameni – ne trebuie o seară de octombrie și niște sticle, glumesc. Anii următori trebuie să ajungem să fim cât mai prezenți în țară, e un plan mai vechi – l-am început în 2017, dar l-am abandonat odată cu 2020”, încheie Alin.