Curtea de Apel Bucuresti a decis anularea ordinului ministrului Educatiei care face mai simplu accesul profesorilor la pozitia de conducator de doctorat / Sorin Cimpeanu: Vom face recurs
Curtea de Apel Bucuresti a decis astazi anularea ordinului ministrului Educatiei privind obtinerea atestatului de abilitare. Este vorba despre actul normativ care stabileste cum se obtine certificatul de conducator de doctorat si care elimina conflictul de interese, dar si obligatia ca teza de abilitare sa fie sustinuta in engleza. Contactat de HotNews.ro, ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a declarat ca Ministerul va face recurs in procesul castigat in prima instanta de Asociatia Ad Astra si ca in prezent nu sunt afectate de hotararea instantei cele 103 de persoane care au devenit conducatori de doctorate.
- Vezi mai jos de ce nu s-a prezentat Ministerul Educatiei la niciun termen al procesului
Asociatia de cercetatori Ad Astra a castigat in prima instanta procesul intentat Ministerului Educatiei, in ceea ce priveste ordinul ce reglementeaza obtinerea atestatului de abilitare.
Curtea de Apel Bucuresti a decis astazi, 9 octombrie 2015, urmatoarele: „Anuleaza Ordinul nr. 3121/27.01.2015 privind organizarea si desfasurarea procesului de obtinere a atestatului de abilitare, emis de parat Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice. Ia act ca reclamanta isi rezerva dreptul a solicita cheltuieli de judecata pe cale separata. Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare, cererea de recurs urmand a fi depusa la prezenta instanta”. Detalii aici
Asociatia cercetatorilor Ad Astra i-a cerut public, in prima faza, Ministerului Educatiei sa revoce Ordinul prin care a relaxat conditiile pe care un profesor trebuie sa le indeplineasca pentru a putea coordona studenti la doctorat, iar pe 30 martie a depus plangere prealabila la Minister, in care a explicat ce prevederi legale incalca ordinul.
Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei care a si semnat acest ordin, a declarat pentru HotNews.ro ca, „in mod clar, Ministerul Educatiei va face recurs la aceasta hotarare a Curtii de Apel Bucuresti„.
Ministrul a anuntat ca sunt „103 persoane care au obtinut deja atestatul de abilitare in baza acestui ordin si sigur sunt si alte dosare de abilitare in curs. Imi exprim increderea ca, la recurs, se va demonstra ca ordinul 3.121/27.01.2015 este emis in conditii de deplina legalitate, iar pana atunci nu se va intampla nimic cu cei care au obtinut atestatul, pentru ca recursul are consecinte suspensive fata de aplicarea hotararii Curtii de Apel„.
„Consider ca instanta, Curtea de Apel, s-a pronuntat in acest fel din cauza neprezentarii Ministerului Educatiei in proces. Nu s-a prezentat in proces„, a explicat Sorin Cimpeanu.
„Sefa serviciului contencios din Directia juridic a Ministerului Educatiei nu a considerat ca este un caz suficient de important pentru a se prezenta in instanta si nici macar pentru a informa superiorii despre existenta acestui proces, in 5 octombrie 2015 [data la care a fost citat Ministerul Educatiei in proces – n.red.]. Prin urmare, Ministerul Educatiei nu s-a prezentat si este oarecum de inteles decizia Curtii de Apel. La recurs, cu siguranta Ministerul Educatiei se va prezenta si va aduce propriile argumente care au dus la emiterea acestui ordin privind abilitarea„, a declarat pentru HotNews.ro ministrul Educatiei.
Intrebat care sunt masurile pe care le va lua, Cimpeanu a raspuns: „Faptul ca a decis singura ca nu e important e foarte grav. Dar nu poate fi de inteles ca nu a informat asupra existentei acestui termen. Vom analiza„.
„Sunt 103 persoane care au obtinut abilitarea in baza acestui ordin. In mare parte, aceste persoane – care legal au detinut atestatul de abilitare care le ofera profesorilor dreptul de a fi conducatori de doctorat – au primit sub indrumare doctoranzi la admiterea din luna octombrie. Si avem 46 de dosare de evaluare in baza aceleiasi metodologii„, a precizat Cimpeanu.
Motivele pentru care cercetatorii au cerut Ministerului Educatiei sa revoce acest ordin:
„A. Ordinul a fost emis cu incalcarea Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, fiind emis fara a supune dezbaterii publice proiectul acestui act normativ, deci fara respectarea procedurii privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative.
B. Ordinul a fost emis cu nerespectarea prevederilor Legii nr. 1/2011 a educatiei nationale.
Ordinul este in contradictie cu dispozitiile art. 118 alin. (1) lit. g) din Legea 1/2011 coroborat cu art. 124 alin. (1) lit. e) din Legea 1/2011, prin faptul ca elimina prevederi anterioare care asigurau transparenta procedurii de abilitare, si anume:
- a) faptul ca teza de abilitare, in integralitatea sa, este un document public; acest lucru este prevazut de art. 168 alin. (9) din Legea 1/2011 pentru teza de doctorat, o teza cu nivel de dificultate si importanta inferioare tezei de abilitare;
- b) obligativitatea ca publicul sa aiba posibilitatea de a pune intrebari candidatului si obligativitatea raspunsului candidatului la intrebarile publicului; acestea sunt prevazute de art. 168 alin. (3) din Legea 1/2011 pentru teza de doctorat, o teza cu nivel de dificultate si importanta inferioare tezei de abilitare;
- c) obligativitatea publicarii centralizate a datei, orei si locului sustinerii tezelor, ceea cea ingreuneaza participarea la sustinerea publica a persoanelor interesate;
- d) obligativitatea publicarii pe un site web care sa centralizeze informatia la nivel national a informatiilor referitoare la rezumatul tezei de abilitare, lista de lucrari ale candidatului, fisa de verificare a indeplinirii standardelor minimale de catre candidat, componenta comisiei de specialitate pentru sustinerea tezei de abilitare; in cazul publicarii informatiilor pe multiple site-uri ale IOSUD/IOD, lipsa centralizarii acestor informatii ingreuneaza posibilitatea gasirii lor de catre publicul interesat.
C. Ordinul contrazice prevederile art. 3 lit. a) din Regulamentul aprobat de Ordinul MECTS nr. 5644/2012, Anexa nr. 2, nerespectand prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.”
Citeste si: