Sari direct la conținut

Curtea de Conturi a constatat un prejudiciu de 3,7 milioane lei in cazul celor 100 de infochioscuri ale Primariei Capitalei, care nu au fost nici pana acum racordate la curent ori stau in depozit

HotNews.ro
Infochiosc Aviatorilor, Foto: Hotnews
Infochiosc Aviatorilor, Foto: Hotnews

Curtea de Conturi a constat un prejudiciu de 3,7 milioane lei la Primaria Municipiului Bucuresti, contravaloarea celor 100 de infochioscuri cumparate de municipalitate incepand din 2006, dar nefolosite nici pana azi, potrivit unui raport obtinut de HotNews.ro. Astfel, din 100 de infochioscuri achizitionate, doar 33 au fost montate si doar unul functioneaza, restul nefiind racordate la reteaua electrica. Vinovati pentru aceasta situatie au fost gasiti fostul primar Sorin Oprescu si Madalin Dumitru, fostul sef al Directiei de Infrastructura din Primarie, ambii cercetati de DNA pentru coruptie. HotNews.ro a scris de mai multe ori despre aceasta situatie.

Consiliul General al municipiului Bucuresti a aprobat prin Hotararea nr. 55/2005 achizitionarea a 100 de infochioscuri ce urmau a fi amplasate pe strazile Capitalei. Dupa ce a facut licitatie, municipalitatea a incheiat pe 24 martie 2006 un contract cu firma UTI International Forli Italia pentru livrarea infochioscurilor.

In perioada 2006-2012 au fost livrate primele 33 de infochioscuri, iar in 2012 si ultimele 67. Cele 33 au fost instalate insa nu au fost racordate la curent, iar restul stau in depozitele UTI.

„In baza contractului incheiat, UTI a emis facturi in 21.12.2006, 30.11.2010. 27.12.2010 si 27 si 28.12.2012, urmare livrarii urmatoarelor produse si servicii: sistem aplicativ central, 33 bucati terminal informatic hardware si software, 33 bucati sistem supraveghere, 33 bucati mobilier urban, 33 servicii punere in functiune. Produsele au fost receptionate si achitate. Ulterior, furnizorul a emis factura in suma de 1.956.284 pentru achizitionarea a: 67 bucati terminal informatic hardware si software, 67 bucati sistem supraveghere si 67 bucati mobilier urban. Pe aceasta factura furnizorul a mentionat ca „Plata se face dupa alocarea fondurilor bugetare”. Pentru produsele livrate s-a incheiat procesul verbal de receptie cantitativa si calitativa, inregistrat sub nr. 728/06.04/2012. (…) De mentionat ca cele 67 infochioscuri nu au fost instalate, ele ramanand la furnizor (…) pana la amplasarea acestora in teren si punerea in functiune, situatie in care se afla si in prezent. In conditiile mentionate, factura nu a fost platita furnizorului si nici inregistrata in contabilitate pana in prezent”, se arata in raportul Curtii de Conturi.

In urma verificarilor pe teren, in cazul celor 33 de infochioscuri instalate, inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca:

– o parte din infochioscuri sunt amplasate in zone putin frecventate de populatie;

– lipsa de vizibilitate a infochioscurilor, unele fiind pozitionate cu spatele la trotuarul pe care se desfasoara circulatia pietonilor, acoperite de diverse afise stradale, unul dintre acestea avand touchscreen-ul vopsit;

– camere de supraveghere lipsa, situatie constatata la trei infochioscuri;

„Din documentele prezentate de entitate a mai rezultat ca nefunctionalitatea infochioscurilor se datoreaza faptului ca acestea nu au fost bransate la reteaua electrica”, se mai arata in raportul Curtii de conturi.

Cine este vinovat

Inspectorii au constatat ca, potrivit contractului semnat cu UTI pentru amplasarea infochioscurilor, era in sarcina municipalitatii sa obtina avizele necesare pentru montarea infochioscurilor prin directia de Urbanism si sa asigure alimentarea cu energie electrica prin directia de Transporturi.

„Rezulta ca, de la inceperea furnizarii mobilierului urban, in 2010, si pana in prezent, directiile de specialitate din cadrul Municipiului Bucuresti nu au luat masuri de bransare la reteaua electrica, situatie care a condus la nefunctionarea in integralitate a sistemului. Persoanele cu atributii in domeniul in care s-a constatat abaterea sunt:

– Sorin mircea Oprescu, primar general, caruia, desi i s-a adus la cunostinta problema bransarii infochioscurilor si avea obligatia asigurarii eficientei utilizarii fondurilor primite, nu a dispus masuri concrete si nu a urmarit rezolvarea situatiei.

– Dumitru Madalin Ionica, director general Directia Infrastructura, pana la data de 05.06.2015 si Preda Cristian Emanoil, director exectiv Directia sisteme Informatice, intre directiile carora s-a purtat corespondenta sterila in vederea bransarii infochioscurilor, fara ca aceasta sa fie rezolvata. Pana la finalizarea misiunii de audit, Sorin Mircea Oprescu si Dumitru Madalin Ionica nu au raspuns la notele de relatii solicitate”, se arata in raport.

HotNews.ro a scris inca din 2014 despre cele 33 de infochioscuri din Bucuresti

, care nu erau functionale, desi trecusera aproximativ 4 ani de cand au fost puse pe strada. Reprezentantii au spus initial ca acestea nu au fost bransate la curent, iar dupa ce s-a rezolvat aceasta situatie ele au fost vandalizate, in final functionand doar cateva luni in 2012.

Primaria Capitalei a decis in 2006 sa achizitioneze 100 de infochioscuri care ar fi urmat sa compuna Sistemul Interactiv Teritorial de Informare a Cetatenilor, termenul de implementare al proiectului fiind 2007. Acest termen nu a fost respectat, Primaria Capitalei incepand amplasarea lor abia la sfarsitul anului 2010, pana in prezent fiind pe strazile Capitalei 33 de infochioscuri.

La aceste infochioscuri cetatenii ar trebui sa afle, cu o simpla atingere a ecranului, informatii administrative, harti, trasee turistice, transport public.

„In prezent, sunt amplasate pe teren 33 de infochioscuri din cele 100 prevazute in cadrul proiectului (33%). In momentul de fata sunt in procedura de rebransare cele amplasate pe teren – s-au obtinut la sfarsitul lunii decembrie 2013 avizele necesare si urmeaza in scurt timp efectuarea procedurii si a lucrarilor. Activitatea de intretinere si exploatare a infochioscurilor existente pe teren a fost intrerupta pana la bransarea la reteaua electrica ENEL. In acelasi timp, se are in vedere si o modernizare a interfetei existente”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro in 2014. Nici pana in prezent situatia nu a fost remediata.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro