De ce merge incet constructia de drumuri in Romania? Oricum, nu din vina CNSC, cum spune Ponta
Zilele trecute premierul Ponta a adăugat un nou punct ȋn lista confuziei şi neȋnţelegerilor, unele voite, altele sincere, din jurul marilor proiecte de investiţii publice. Intr-o declaraţie de presă el s-a arătat nemulţumit de statutul de instituţie independentă a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), organ administrativ care emite decizii pe contestaţiile la licitaţii. Premierul a sugerat că investiţiile publice ȋntârzie deoarece CNSC e prea lent ȋn funcţionare şi admite prea multe contestaţii, astfel blocându-se derularea proiectelor. O simplă analiză a OUG 34/2006 şi o privire pe raportul de activitate al CNSC arată ȋnsă nu doar că premierul Ponta a picat peste o falsă problemă, dar că realitatea este exact pe dos: CNSC pare o instituţie utilă care descarcă justiţia comercială şi accelerează atribuirea de contracte ȋn urma licitaţiilor. Mai precis:
1. Termenul în care CNSC are obligaţia de a da o soluție e de 20 de zile, termen ȋn general respectat.
2. În 98% din cazuri decizia CNSC a rămas definitivă, chiar dacă există oricum și calea instanței pentru cei nemulțumiți.
3. În 2011, CNSC a analizat cam 6300 de contestații (licitații pe contracte de sume mari) şi a dat 6000 de decizii. În total, CNSC a rezolvat cam 36000 de cazuri de la înființare ȋn 2007 până la finele lui 2011.
4. Deciziile CNSC au fost cca 30% de admitere a contestației, 70% de respingere. În numai 6% din cazurile contestate la CNSC, CNSC a dispus reluarea licitației de la capăt, în cele mai multe cazuri în care admite contestația CNSC dispune alte măsuri de remediere.
5. Numai 12% din decizii au fost mai departe contestate în instanță, iar din cele 12%, sub 10% (adică sub 2% din TOATE licitațiile contestate vreodată undeva) instanța a decis altfel decât CNSC.
Pe scurt, CNSC pare un sistem care dă rezultatele scontate: e o cale administrativă mult mai rapidă decât mersul direct în instanță; degrevează instanțele de 90% din contestațiile la licitații; rezolvă 90% din contestații în 20 de zile; soluțiile sunt acceptate drept corecte în 98% din cazuri, fie de părțile implicate care nu mai merg după aceea în instanță, fie de instanță.
Pe scurt, instituţia face treabă bună, iar ca atare ea trebuie schimbată. Unde am mai văzut noi asta ȋnainte?
Citeste tot articolul si comenteazape Contributors.ro