Sari direct la conținut

De ce s-au sistat lucrarile la intarziatul lot 3 de pe autostrada Sibiu – Orastie: Compania de autostrazi ar avea datorii de peste 130 de milioane de lei catre constructor, nu ar fi emis autorizatiile necesare, avizul de mediu lipseste

HotNews.ro
Problemele de la dealul Aciliu, A1 Sibiu - Orastie (Lot 3), Foto: Captura YouTube
Problemele de la dealul Aciliu, A1 Sibiu - Orastie (Lot 3), Foto: Captura YouTube

​Lucrarile la Lotul 3 din autostrada Sibiu – Orastie au fost sistate dupa ce Inspectoratul de Stat in Constructii ar fi constatat lipsa autorizatilor de construire si a avizului de mediu pentru tronsonul afectat de puternice alunecari de teren si care a acumulat interzieri de peste un an si jumatate. In plus, Compania de Autostrazi ar avea datorii de peste 130 de milioane de lei catre constructor. CNADNR anunta saptamana trecuta ca lucrarile nu s-au oprit, imaginile de pe santier infirmau varianta oficiala, iar acum noi documente publicate de revista TIR Magazin detaliza situatia controversata din jurul lotului 3.

Un inspector din cadrul Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) Sibiu a incheiat pe 2 septembrie 2014 un proces verbal prin care constata lipsa autorizatiei de construire si a avizului de mediu, informeaza revista TIR Magazin.

Procesul verbal in format draft a fost atasat de catre constructorul italian Impregilo la o scrisoare pe care a adresat-o la data de 8 septembrie 2014, catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Brasov si in atentia conducerii CNADNR. Prin aceasta adresa, Impregilo explica motivele pentru care urmeaza „a intrerupe lucrarile de la km 57+160 la km 62+475 si de la km 63+485 la km 64+850”.

In scrisoarea Impregilor se arata ca CNADNR nu si-a onorat partea sa de contract si nu a dipus plata a peste 130 de milioane de lei, asa cum au convenit la inceputul anului cand au existat discutii privind rezilierea contractului. In plus, Impregilo sustine ca a realizat pana in prezent lucrarile pe banii sai, iar lucrarile au fost sistate pentru ca ISC a constatat lipsa documentelor ce ar fi trebuit sa fie eliberate de catre autoritatile statului.

Mai jos, redam integral scrisoarea Impregilo, publicata de catre TIR Magazin (n.r. – sublinierile apartin redactiei HN):

„Contract: Proiectare si Executie Autostrada ORASTIE-SIBIU LOT 3: 43+855-km 65+965 Contract /C92/28516/20.05.2011

Subiect: Suspendarea Lucrarilor in zonele de alunecari de teren, conform Subclauzei 8.8 din Contract, din cauza lipsei Autorizatiei de Constructie

Stimati domni,

Dupa cum stiti (cu referire la scrisorile noastre nr. 4180 din 11.06.2014, 4354 din 23.04.2014, 4408 din 08.08.2014, 4418 din 11.08.2014 si 4498 din 05.09.2014), Antreprenorul a stabilit ca, dupa mai mult de 5 luni de la intalnirea avuta in 31.03.2014, CNADNR nu a respectat cerintele Antreprenorului, inaintate pe durata respectivei intalniri si cuprinse in scrisoarea noastra nr.3865 din data 01.04.2014, adica aplicarea corecta, de catre CNADNR, a conditiilor de contract si a legislatiei in vigoare.

In opinia Antreprenorului, astfel de nerespectari duc la urmatoarele incalcari substantiale:

Prin urmare, valoarea necertificata pana la 15.08.2014 insumeaza aproximativ 132,2 mil. RON, inclusiv sumele atribuite de CAD (n.r. Comisia de Aadjudecare a Disputelor).

In plus, indicii de ajustare a pretului au fost, de asemenea, inghetati din data de 17.04.2013, chiar daca Decizia CAD stabilea clar acordarea unei Extinderi a Duratei de Finalizare pana la 30.11.2014.

In fapt, din cauza acestor incalcari substantiale, pana acum antreprenorul a fost obligat sa finanteze din bani proprii lucrarile pe care le executa si puteti intelege ca aceasta situatie nu mai poate merge mai departe.

In final, dupa o inspectie efectuata pe santier, reprezentantul Inspectoratului de Stat in Constructii a redactat un Proces-Verbal de Control, la data de 02.09.2014, a carui copie este atasata, in care a mentionat ca lucrarile executate in zonele afectate de alunecari de teren se desfasoara fara Autorizatie de Constructie si, astfel, acestea sunt in afara legii.

Pe cale de consecinta, in asteptarea emiterii oficiale a Procesului-Verbal, Antreprenorul are obligatia clara, conform legii, de a intrerupe lucrarile de la km 57+160 la km 62+475 si de la km 63+485 la km 64+850.

Astfel, conform sub-clauzei 8.8 din Conditiile de Contract, Inginerului i se cere sa suspende imediat executia lucrarilor in sectiunile antementionate.

Vom demobiliza imediat personalul in cauza si echipamentele si vom proteja acea parte a lucrarilor impotriva deteriorarii.

Cu stima,

Ermenegildo PARLATORE

DIRECTOR ZONAL

Anexa: Proces-Verbal de Control din data de 02.09.2014 (6 pagini)”

Controverse cu lucrarile la Lotul 3: CNADNR spune ca se lucreaza, imaginile din teren arata altceva

In urma cu o saptamana, in presa au aparut primele informatii cum ca lucrarile la Lotul 3 din Orastie – Sibiu au fost sistate, preluand fotografii si imagini de pe forumurile de specialitate. CNADNR s-a grabit sa trimita un comunicat prin care infirma oprirea lucrarilor, insa un clip video realizat din avion deasupra tronsonului de autostrada in cauza arata cum pe intregul santier s-a asternut linistea.

Mai mult, in fotoreportajele anterioare realizate de unii membri ai forumurilor, se putea vedea faptul ca lucrarile de stabilizare a zonelor afectate de alunecari de teren nu au fost cu succes si ca in multe puncte se pot observa surpari si siroiri.

In clipul de mai jos se poate observa lucrarile deja realizate si lipsa utilajelor pe lotul 3 din A1 Sibiu – Orastie:

Incepand cu secunda 10 se poate observa lotul 3 filmat dinspre lotul 4 dinspre Sibiu. La secunda 45 filmarea ajunge deasupra zonei critice de la dealul Aciliu, iar aici se pot observa doar cateva dintre utilajele constructorului, insa mai degraba trase pe dreapta. In plus, in zona imensului debleu de dinainte de viaduct (00:52-1:02) se pot observa alunecari de teren si fisuri in zonele ce ar fi trebuit sa fie stabilizate. In rest, miscarea pe restul santierului a constructorului pare a fi mai degraba inexistenta (desi punctul critic ramane zona dealului de la Aciliu).

Filmarea a fost realizata de Inter-Fly la comanda forumurilor de infrastructura.

Lotul 3 face parte din Autostrada Orastie – Sibiu, inaugurata pe toate celelalte loturi in decembrie 2013. Lotul 3 n-a putut fi gata la timp (termenul oficial fiind aprilie 2013) in principal din cauza problemelor generate de alunecari de teren pe cateva tronsoane, dar si din cauza reactiei lente a autoritatilor in acest caz.

Lotul 3 – Cunta – Saliste – km 43+855 – km 65+965

– 22,11 km, valoare contractuala: 604,7 mil. lei fara TVA

– antreprenor general: Impregilo SpA

– trei poduri peste cursuri de apa, trei pasaje peste cai de comunicatie, un viaduct (cel de un km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spatiu de parcare si servicii

– termen de finalizare (initial): aprilie 2013

Autostrada Orastie - Sibiu, lotul 3 - bucata lipsa dintre Sibiu si Sebes

Autostrada Orastie – Sibiu, lotul 3 – bucata lipsa dintre Sibiu si Sebes

Foto: Google Maps

Cei 22 de kilometri din autostrada Orastie – Sibiu, Lotul 3 au ramas neinaugurati in decembrie 2013 din cauza unor probleme legate de alunecarile de teren. Problemele au inceput sa apara la finele lui 2012 si, desi constructorul a anuntat ca a notificat CNADNR de situatie, o decizie a autoritatilor a venit abia la finele anului trecut.

Degringolada institutionala s-a tradus si pe santier si in prezent, dupa o serie de amenintari cu rezilierea contractului si actiuni la Comisia de Arbitraj, lotul 3 este in constructie, cu termen de finalizare noiembrie 2014, adica cu mai bine de 19 luni fata de termenul initial.

Chiar si asa, filmarile aeriene anterioare au aratat atunci o slaba mobilizare a constructorului pe santier. In plus, pana si fostul ministru Dan Sova s-a aratat circumspect ca se vor termina la timp lucrarile.

Cum au aparut problemele, cum s-a pierdut timpul si ce solutie s-a ales

Intarzierea pe acest lot vine in urma problemelor generate de alunecari de teren aparute in doua puncte in zona Apoldu.

Constructorii – italienii de la Impregilo SpA – spun ca problemele de teren nu au fost prevazute inainte de atribuirea contractelor.

Problemele majore au aparut tocmai de o parte si de alta a celei mai impresionante lucrari, viaductul de un kilometru de la Aciliu, cel mai inalt viaduct din tara. Problemele aparute nu au putut fi gestionate de antreprenorul italian Impregilo.

In noiembrie 2012, constructorii anuntau ca au informat autoritatile de la CNADNR si asteptau aprobarea unei propuneri de rezolvare. La acel moment a fost avansata ideea unui tunel in zona dealului de la Aciliu, o solutie care ar fi presupus si costuri mari.

Aflata pe masa celor de la CNADNR, problema a ramas fara rezolvare pana in vara lui 2013. In acest timp, lucrarile in zonele cu problema s-au blocat.

O solutie drastica: Dealul de la Aciliu, excavat masiv si despicat in doua

Viaductul si imensul debleu de la Aciliu (iunie 2014)

Viaductul si imensul debleu de la Aciliu (iunie 2014)

Foto: Captura YouTube

In cele din urma, CNADNR a acceptat propunerea constructorului de a realiza un tunel dublu in lungime de 250 de metri in zona dealului cu probleme, in continuarea dinspre est a viaductului. La un moment dat, utilajele care urmau sa ajute la constructia tunelului au fost aduse pe santier si au stat acolo luni bune.

Cu toate acestea, lucrarile la tunel nu au inceput niciodata si, din cauza problemei costului urias, CNADNR a decis sa renunte la ideea tunelui si sa ceara constructorului sa sape mai puternic in deal si sa stabilizeze pantele rezultate. Practic, intreg dealul de la Aciliu a fost excavat si impartit in doua de autostrada in constructie.

In martie 2013, Dan Sova a amenintat ca reziliaza contractul cu cei de la Impregilo pentru ca italienii ar fi cerut sume de bani suplimentare pentru a termina lucrarile, insa in cele din urma s-a renuntat la aceasta masura, iar disputa autoritati-constructor s-a dus la Comisia de Arbitraj. Acolo s-a dat dreptate statului roman si s-a ajuns la concluzia ca Impregilo a continue lucrarile in banii stipulati initial in contract si sa termine lucrarile pana in noiembrie 2014. Acesta este, de fapt, termenul final la care intreg tronsonul ar trebui dat circulatiei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro