Sari direct la conținut

Eurobarometru: Opt din zece romani tin cont de impactul produselor cumparate asupra mediului

HotNews.ro

Peste trei sferturi din romani (77%) au declarat ca atunci cand cumpara sau folosesc un produs tin cont de impactul pe care acesta il are asupra mediului, usor sub media Uniunii Europene, de 83%, potrivit unui Eurobarometru publicat miercuri de Comisia Europeana (CE) si citat de NewsIn. Eurobarometrul a fost realizat in aprilie 2009 pe un esantion de 26.500 de persoane din cele 27 de state membre ale UE si din Croatia, a mai anuntat CE.

Preocuparea pentru mediu este maxima in Grecia, unde peste 9 din 10 persoane chestionate au sustinut ca influenta produselor asupra mediului joaca un rol important in achizitiile pe care le fac, iar cehii sunt cei mai putin interesati de acest aspect (62%).

In plus, 48% dintre romani spun ca sunt „total constienti” sau „constienti in mare masura” de impactul produselor cumparate sau folosite asupra mediului, comparativ cu 55% cat este media pe ansamblul tuturor statelor membre.

  • Reducerea taxelor pentru produsele ecologice sau suprataxarea celor periculoase

Potrivit aceluiasi sondaj, 42% dintre romani, comparativ cu 34% media UE, cred ca modalitatea cea mai buna pentru promovarea produselor ecologice este reducerea taxelor asupra acestora, in timp ce 31% (fata de 46% media UE) sustin ca cel mai potrivit ar fi o combinatie intre taxarea mai mica a produselor eco si cresterea taxelor asupra produselor cu impact daunator asupra mediului. Britanicii sunt cei mai favorabili acestui sistem de dubla taxare (65%).

Doar 20% dintre romani considera ca o suprataxare a bunurilor care au efecte nocive asupra ambientului ar fi benefica pentru promovarea produselor ecologice. Pe ansamblul UE, doar 14% dintre respondenti voteaza pentru majorarea taxelor la marfurile periculoase.

Aproximativ un sfert dintre romani (26%) cred ca achizitionarea de bunuri produse in mod ecologic ar duce la rezolvarea problemelor de mediu, fata de 21% cat este media UE. In schimb, 24% dintre romani mizeaza pe cumpararea de produse eficiente energetic, peste media europeana, de 19%.

  • Eticheta ecologica

Eticheta ecologica este un criteriu important in decizia de cumparare pentru 45% dintre romani, cu 2 puncte procentuale sub media UE, desi doar 15% dintre romani, respectiv 19% dintre respondentii UE au spus ca au auzit si au cumparat produse care au simbolul european al etichetei ecologice – „Floarea”. Aproximativ jumatate dintre cetatenii UE (49%) apreciaza ca retailerii ar trebui sa mareasca vizibilitatea produselor ecologice pe rafturi sau sa creeze un colt „verde” in magazine.

Majoritatea respondentilor gasesc ca retailerii trebuie sa se implice in promovarea produselor ecologice si se pronunta in favoarea impunerii obligatorii a etichetelor care indica amprenta de carbon. Etichetele cu amprenta de carbon ar trebui sa mentioneze cantitatea totala de gaze cu efect de sera, inclusiv dioxidul de carbon, emise pe toata durata de viata a produsului, de la productie la eliminare. In prezent, nu exista un astfel de sistem de etichetare la nivel european, dar la consiliul din decembrie 2008 ministrii mediului au solicitat Comisiei Europene sa studieze introducerea etichetelor cu amprenta de carbon.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro