Sari direct la conținut

Exemplele care contrazic CNAIR: Cum poate fi lărgit rapid DN2 spre Siret, unde se fac cozi kilometrice de camioane care blochează traficul

HotNews.ro
Cum poate largi rapid CNAIR drumul spre vama Siret unde se fac blocaje, Foto: Colaj foto
Cum poate largi rapid CNAIR drumul spre vama Siret unde se fac blocaje, Foto: Colaj foto

Blocajul rutier pe DN2 înainte de Siret, unde sute de TIR-uri ocupă în coadă prima bandă, și forțează devierea tuturor camioanelor care vin din Ucraina pe un drum județean, inadecvat unui astfel de trafic greu, ar putea fi rezolvat rapid dacă platforma drumului ar fi lărgită puțin, cu un acostament care să funcționeze ca o bandă de stocare pentru vehiculele grele, mai ales că porțiunea buclucașă e în plin câmp. CNAIR, însă, spune că nu are un astfel de plen și că nu poate justifica o investiție nouă pentru că are în plan o parcare de TIR-uri, dar al cărei Studiu de Fezabilitate va fi gata abia în decembrie 2023.

Cu toate acestea, două exemple recente din teritoriu arată cum Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri au executat lărgiri pe zeci de kilometri pe drumurile naționale.

Lărgirile platformei de drum național au fost făcute în regim propriu (fără licitație, fără contracte separate) folosindu-se de o chichiță birocratică – au realizat lucrările de lărgire sub umbrela unor „lucrări de întreținere” și de „ îmbunătățire a condițiilor de circulație”.

  • HotNews.ro a scris joi cum pe DN2/E85, înainte de Siret, camioanele ajung să facă cozi de câțiva kilometri și să blocheze practic o bandă din drumul național. Din cauza aceasta, TOATE camioanele și TIR-urile din Ucraina sunt redirecționate pe un Drum Județean imediat cum ies din Siret, pentru a se evita blocarea completă a DN2 pe cei câțiva de kilometri atunci când e coadă.

Deși blocajul TIR-urilor pe o bandă din DN2 e cunoscut de multe luni, cea mai la îndemână soluție a fost până acum ignorată: lărgirea platformei DN2 cu o bandă de stocare a TIR-urilor, sau măcar cu un acostament consolidat mai lat.

Având în vedere că zona unde se formează coada pe DN2 este în plin câmp, o lărgire a platformei drumului s-ar putea face relativ ușor și rapid și poate chiar s-ar fi putut executa în regie proprie încă de pe perioada verii.

Foto: Cum arată zona din câmp, dinainte de Siret, de unde începe să se formeze coloana de TIR-uri care blochează prima bandă din DN2:

Cu toate acestea, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au declarat pentru HotNews.ro că nici măcar nu există o astfel de lărgire în plan, nici o intenție de a extinde platforma actualului DN2 acolo unde se fac și se vor mai face cozi de camioane.

În schimb, CNAIR spune că va primi finanțare europeană pentru a realiza o parcare pentru camioane în zona PTF Siret, prin programul Solidarity Lanes demarat de UE.

Pe de altă parte, această parcare finanțată prin bani europeni nu va fi realizată prea rapid: decembrie 2023 este termenul pentru finalizarea unui studiu de fezabilitate, iar abia apoi din 2024 se va putea face o licitație pentru proiectare și lucrări, au mai spus reprezentanții CNAIR pentru HotNews.ro

Întrebați de ce nu iau în calcul o execuție rapidă, în regim propriu, de extindere a platformei cu măcar o bandă sau un acostament mai lărgit pe DN2, în câmpul dinainte de Siret, reprezentanții CNAIR au spus nu pot justifica o altă investiție atâta timp cât exista în plan parcarea de la PTF Siret, iar în paralel se va construi la un moment dat și autostrada A7 până la Siret în vamă.

Totuși, trebuie precizat că în cazul autostrăzii vorbim deocamdată doar de elaborarea Studiului de Fezabilitate, un contract care deja a acumulat întârzieri. Abia după finalizarea SF-ului, autostrada va putea ajunge la licitația de construire – practic discutăm de un orizont de implementare undeva la nivelul anilor 2025-2027.

FOTO: Bucata de drum în cauză unde se fac acum cozi de TIR-uri pe DN2. Imagini surprinse de Google Street View în iunie 2021.

Exemplele care contrazic CNAIR: Cum au sunt lărgite Drumurile Naționale în regie proprie în cadrul unor lucrări „de întreținere”

Cu toate acestea, HotNews.ro a identificat cel puțin două situații recente, din acest an, în care CNAIR prin Direcțiile de Drumuri și Poduri din țară a extins platforma unor drumuri naționale, fără a fi „o investiție”, ci în regie proprie, rapid și simplu, fără licitații și fără complicații.

Sub umbrela unor „lucrări de întreținere”, DRDP Cluj a lărgit platforma drumului național DN1C.

„DRDP Cluj, prin Programul lucrărilor de întreținere pentru anul 2022, efectuează lucrări de acoperire a șanțului existent pe partea dreaptă a drumului național DN 1C (km 16+200 – km 24+700) și reconfigurare a părții carosabile, prin trecerea de la o bandă la două benzi de circulație pe sens. Lucrările se realizează pentru fluidizarea traficului în zona localităților Jucu și Apahida, datorită creșterilor fulminante a valorilor de trafic înregistrate”, scrie DRDP Cluj într-o postare în care prezintă imagini de la lucrări.

FOTO: Lucrările de lărgire DN1C făcute în regie proprie de DRDP Cluj

Similar, și DRDP București a făcut în regie proprie lărgirea platformei DN6 spre Alexandria.

Într-o postare de pe 7 septembrie, DRDP București arăta cum a executat operațiunile de stabilizare la rece „în cadrul lucrărilor de îmbunătățire a condițiilor de circulație pe DN 6 la km 72+800 – km 73+300, lucrări executate în regie proprie de Secția Producție – DRDP București”.

FOTO: Lucrările de lărgire DN6 făcute în regie proprie de DRDP BNucurești

Într-o altă postare, DRDP București ilustra cum s-a derulat „așternerea mixturii asfaltice – AB 31,5 în cadrul lucrărilor de îmbunătățire a condițiilor de circulație pe DN 6 la km 72+209, lucrări executate în regie proprie de Secția Producție – DRDP București”.

Decât să lărgească DN2 pe câțiva kilometri în câmp, autoritățile preferă să devieze toate TIR-urile dinspre Ucraina pe un drum județean, îngust, deteriorat și fără acostamente pentru pietoni

Cu alte cuvinte, în două locuri distincte din țară, CNAIR prin structurile sale a putut să execute în regie proprie lucrări de extindere a platformei unui drum național, sub masca unor „lucrări de întreținere”.

În cazul DN2 înainte de Siret, coada de camioane se formează pe câțiva kilometri fix într-o zonă de câmp, fără să treacă printr-o localitate. Când reporterul HotNews.ro a fost în zona cu problemă, coada de camioane măsura circa 4 kilometri pe DN2 pe zona de o bandă pe sens. La intrare în Siret, DN2 se transformă într-un drum cu patru benzi și de acolo, practic, coada de TIR-uri nu mai reprezintă un blocaj.

Pentru acea bucată de câțiva kilometri din DN2 care are practic o bandă blocată de TIR-uri, autoritățile au ales să devieze tot traficul greu care vine din Ucraina – sute de camioane grele pe zi – pe un drum județean care începe imediat la ieșire din Siret.

DJ 209D are circa 27 de kilometri și străbate cinci comune. Pe acest drum, din primăvară încă, de cum a început să crească puternic traficul greu spre și dinspre Ucraina, autoritățile din Suceava au ales să devieze un sens al TIR-urilor, iar pe DN2 – acolo unde un sens de circulație este blocat de coada de camioane, să poată circula pe o bandă în ambele direcții doar traficul ușor.

CITEȘTE PE LARG REPORTAJUL HOTNEWS.RO:

Foto: Devierea traficului greu pe DJ209D de pe DN2, imediat la ieșirea din Siret

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro