FOTO „Revoluția parcărilor” în București: Ce s-a întâmplat după începerea școlii
Revoluția în parcare, începută de Primăria Capitalei pe 15 august, a continuat și după începerea anului școlar, însă mai modest. Pe bulevardele și străzile unde s-a declarat război șoferilor care parchează pe trotuar au mai apărut mașini parcate neregulamentar, iar străzi noi nu au mai fost eliberate de mașini, ci poliția a acționat în principal pe străzile din jurul Primăriei și pe alte câteva artere centrale.
Succes garantat a fost doar acolo unde s-au montat stâlpișori pe marginea trotuarului, în rest, aproape pe fiecare stradă mai apar șoferi care parchează neregulamentar. În mod clar nu mai este plin de mașini cum era, mai multe străzi din centru arată chiar civilizat, însă în ultima săptămână nu s-au mai făcut progrese spectaculoase.
Imaginile au fost făcute pe 13 septembrie, la o lună după ce a început ”revoluția parcărilor”.
Pe Bulevardul Carol au reapărut mașinile parcate pe trotuar. E drept, erau câteva – înainte trotuarul era plin – însă acum două săptămâni era liber, de exemplu.
Trotuarele de pe Calea Mosilor, segmentul vechi, erau pline de mașini
Pe Calea Victoriei erau parcate mașini neregulamentar pe prima bandă
Parcarea din fața Primăriei Capitalei, redată cetățenilor, era plină
Pe strada Brezoianu era parcată o mașină pe trotuar
Pe strada Domnița Anastasia, trotuarele erau libere unde au fost puși stâlpișori, dar mai erau mașini parcate pe carosabil, deși nu sunt parcări amenajate
Trotuarele de pe strada Eforie sunt libere de mașini, fiind montați stâlpișori
Pe Strada Zalonit, vizavi de Primăria Capitalei, trotuarele sunt libere fiindcă s-au montat stâlpișori, dar unde este un loc liber, hop și o mașină parcată
Pe strada Mântuleasa trotuarul era ocupat de mașini
Și pe strada Paleologu erau mai multe mașini parcate pe trotuar
Viceprimarul Stelian Bujduveanu a declarat pentru HotNews.ro că au mai apărut mașini parcate pe trotuar din cauza faptului că o parte din polițiștii locali care supravegheau zonele respective au fost mutați la dirijarea traficului.
”Nu aș numi-o revoluția parcărilor, ci normalitate, respectarea legii și a regulamentului în politica de parcare la nivelul municipalității. Este adevărat, la începutul școlii o parte din efectivul Poliției Locale a fost detașat în intersecții, ca să asigure fluiditatea traficului și atunci am avut o lipsă în anumite zone în care interveneam pentru a preveni urcatul pe trotuar a mașinilor. Lucrăm în continuare, nu ne vom opri, și așa cum am spus, această campanie va dura mulți ani de acum înainte, că nu se poate rezolva această problemă peste noapte ci durează și implică multă muncă”, a explicat viceprimarul Stelian Bujduveanu.
Viceprimarul spune că și de la începerea anului școlar până acum șoferii care parchează pe trotuar au fost amendați, iar numărul de sesizări primite de la cetățeni, privind mașini parcate pe trotuar a crescut.
”Am amendat în continuare șoferii care au parcat pe trotuar. Poliția locală a continuat campania cu ajutorul și împreună cu Brigada Rutieră, am avut sesizări nenumărate din partea cetățenilor privind mașini care blocau trotuarul. Vom vedea cum evoluează de la lună la lună după terminarea perioadei de vacanță și intensificarea traficului”, a explicat Bujduveanu. Acesta spune că tot mai muți cetățeni plătesc pentru parcare, cazurile de neconformare fiind mai puține.
Am întrebat câte amenzi au fost date, câte mașini ridicate, câte suprataxe s-au dat pentru cei care nu au plătit parcarea dar au parcat în parcările publice, dar viceprimarul a declarat că va fi prezentat un raport săptămâna viitoare.
În paralel, Primăria continuă avizarea de noi locuri de parcarea și marcarea lor pe străzile din centru unde nu erau și se parca la liber. În plus se vor amenaja și noi parcări, pe terenuri libere.
”Continuăm cu avizarea locurilor de parcare în Comisia Tehnică de Circulație, în perioada următoare vom modifica regulamentul pentru a face o procedură specifică pentru parcările din municipiul București. Continuăm cu trasarea și cu crearea de noi locuri de parcare. Avem o discuție pe anumite terenuri din Municipiul București care pot fi transformate în parcări publice, cum este fosta locație a Abatorului de la intersecția Splaiul Independenței cu Mihai Bravu, vorbim de terenul din spate de la Udriște, trebuie să facem o procedură mai rapidă să le facem”, a explicat Bujduveanu.
Acesta spune că a fost finalizat și caietul de sarcini pentru achiziția parcometrelor pentru centrul orașului, urmând să fie lansată licitația în curând. ”Sper ca în cel mult 6 luni municipiul București să aibă un serviciu de parcare digital”, a explicat Stelian Bujduveanu.
Despre revoluția în parcare
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan și viceprimarul Stelian Bujduveanu au declarat că de pe 15 august Primăria Capitalei nu va mai permite parcarea pe trotuar în centrul orașului, iar treptat, în această zonă, nu se va mai putea parca gratuit, urmând să fie trasate parcări cu plată peste tot unde e posibil, așa cum este în alte capitale europene.
În primele săptămâni s-a acționat pe următoarele artere: str. Radu Beller; Calea Floreasca (între Spitalul Floreasca și Piața Floreasca); str. Grigore Cobălcescu; Piața Sf. Gheorghe + străzile adiacente; str. Colței; str. Anghel Saligny; str. Elie Radu / str. Gutenberg; rond Piața Rosetti; str. Mihai Eminescu / b-dul Dacia (intrare din Calea Moșilor); b-dul Carol I (între Piața Rosetti și Calea Moșilor); str. Ion Câmpineanu (zona Ministerului Sănătății); sr. Anghel Saligny; str. Eforie; str. Ioan Zalomit; str. Elie Radu / str. Johann Gutenberg; str. Domnița Anastasia (urcare către str. Lipscani); str. Doamnei (între str. Academiei și b-dul I. C. Brătianu); Piața Rosetti (între str. Batiștei și str. Tudor Arghezi); str. Ion Câmpineanu / str. Walter Mărăcineanu; str. Berzei / str. Vasile Pârvan; b-dul Schitu Măgureanu (alveolă); str. Știrbei Vodă (intrare Parc Cișmigiu); b-dul Națiunile Unite / Splaiul Independenței; str. Mihai Vodă; str. Ion Brezoianu (Piața Ion Rațiu); str. Ion Câmpineanu / str. Academiei; b-dul Gheorghe Magheru (acces str. George Enescu); str. Piața Amzei / str. Christian Tell; str. Piața Amzei / str. Mendeleev.
Revoluția a început în forță, în prima săptămână, au fost montați stâlpișori pe marginea trotuarelor care erau ocupate de ani de zile de mașini, au fost date 169 de amenzi în valoare totală de 52.145 de lei. Polițiștii au aplicat și și 536 somații și au fost ridicate trei mașini.
De asemenea, pentru 35 de sesizări înregistrate la Dispeceratul Poliției Locale București privind oprirea/staționarea neregulamentară a autovehiculelor a fost solicitat sprijinu Poliției Rutiere.
Rămâne de văzut ce se întâmplă mai departe.
Deocamdată sunt și situații ciudate și nedrepte, în sensul că pe anumite străzi nu se mai poate parca decât cu plată, iar pe strada vecină mașinile stau pe trotuar sau pe marginea carsosabilului, pe prima bandă, fără să plătească. Însă reprezentanții Primăriei Capitalei susțin că se vor extinde stradă cu stradă, treptat, în toată zona centrală, deci acestea sunt situații temporare.
Tarifele de parcare în centrul Capitalei
Primăria Capitalei a stabilit din 2018 trei zone pentru parcare, fiecare zonă având un tarif diferit.
Astfel, pentru zona zero, o oră de parcare costă 10 lei, pentru zona 1 – 5 lei, iar pentru zona 2 – 2,5 lei pe oră, în intervalul orar 07.00-23.00.
De asemenea, potrivit Primăriei Capitalei, există mai multe tipuri de abonamente, iar riveranii pot beneficia de abonamente cu sau fără rezervarea locului de parcare, 24/7, în fiecare din zonele de tarifare 0, 1 sau 2 din București. Persoanele fizice pot alege abonamente de o zi, o săptămână, o lună, un semestru sau un an pentru fiecare dintre zonele 0, 1 sau 2 ale Capitalei.
Prețurile abonamentelor pentru persoane fizice sunt următoarele:
- Zona zero: abonament de o zi (07.00 – 23.00) – 75 lei/zi. Abonament pentru o săptămână – 300 lei. Abonament pentru o lună – 1.050 lei. Abonament pe semestru – 5.250 lei. Abonament pe an- 9.450 lei.
- Zona 1: abonamente de o zi – 38 lei, 150 lei/săptămână, 525 lei/lună, 2.625 lei/semestru și 4.725 lei/an
- Zona 2: abonamente de o zi – 15 lei, 60 lei/săptămână, 210 lei/lună, 1.050 lei/semestru și 1.890 lei/an.
Cei care au abonamente pentru zona zero pot utiliza şi locurile de parcare din zonele 1 şi 2, iar cei care au abonamente în zona 1 pot folosi şi locurile de parcare din zona 2.
Pentru eliberarea abonamentului, riveranii (persoane fizice care au autoturisme și au domiciliul pe strada unde este amenajat parcajul public) trebuie să prezinte buletinul de identitate care să demonstreze faptul că domiciliază pe strada pentru care doresc să li se elibereze abonamentul și certificatul de înmatriculare al autovehiculului care să demonstreze că respectivul autoturism este proprietatea sa ori copia după contractul de leasing pentru persoana fizică pentru dovedirea faptului că solicitantul deține în folosință autovehiculul respectiv. Pentru a se putea acorda acest tip de abonament, adresa din certificatul de înmatriculare trebuie să fie aceeași cu cea din buletin.
Abonamentele pot fi achiziționate și prin intermediul aplicației pentru telefon mobil Parking București, disponibilă în Google Play și AppStore.