FOTOGALERIE Bucurestiul, sufocat de mizerie dupa topirea zapezii. Doar Comisia Europeana mai incearca salvarea orasului inecat de poluare
Dupa topirea zapezii, drumurile si trotuarele din Bucuresti au ramas acoperite de un strat de noroi. Acesta arata cat de poluat este de fapt aerul pe care il respiram si care ne ucide incet in fiecare zi. Comisia Europeana a initiat procedura de infrigement la finalul anului 2014, deoarece Bucuresti, Iasi si Brasov depasesc cu mult normele admise in ceea ce priveste poluarea cu praf, insa autoritatile nu au facut mare lucru pana in prezent.
Cat de poluat este Bucurestiul?
Nu se stie, deoarece statiile de monitorizare a calitatii aerului nu functioneaza corespunzator, deci nu se poate masura cat de poluat este aerul. Mai exact, calitatea aerului in Bucuresti este masurata de 8 statii amplasate in diferite puncte ale orasului: Cercul Militar, Mihai Bravu, Drumul Taberei, Titan, Balotesti, Magurele, Lacul Morii si Berceni.
Potrivit datelor oferite de Agentia pentru Protectia Mediului Bucuresti la solicitarea HotNews.ro, aceste statii nu functioneaza din 2010, in majoritatea timpului, iar potrivit legislatiei ar trebui sa adune date in cel putin 90% din timp ca sa se poata realiza un raport asupra calitatii aerului.
Pentru remedierea lor este nevoie de circa 50.000 de euro, bani pe care trebuie sa ii dea Ministerul Mediului. Potrivit informatiilor de pe site-ul dedicat, aceste statii nu functioneaza nici in prezent, nefiind publicate rapoarte ale calitatii aerului. HotNews.ro a solicitat recent Ministerului Mediului informatii despre aceasta situatie, insa nu am primit un raspuns.
Potrivit raportului Primariei Capitalei privind poluarea aerului in Bucuresti, in 2014, ultimul raport publicat, majoritatea statiilor de monitorizare a calitatii aerului din Bucuresti nu au functionat, insa cele care au mers au inregistrat depasiri ale poluarii cu praf (PM10). Vezi tabelele de mai jos.
Comisia Europeana a initiat procedura de infrigement la finalul anului 2014, deoarece Bucuresti, Iasi si Brasov depasesc cu mult normele admise in ceea ce priveste poluarea cu praf.
O imagine despre cat de poluat Bucurestiul ne putem face in aceste zile, imediat dupa topirea zapezii, un strat de noi a acoperit strazile, trotuarele si masinile, iar zapada este neagra.
Ce cauzeaza poluarea cu praf
Poluarea cu praf din Bucuresti este cauzata in principal de terenurile lasate in paragina (fie ele publice si private), spatii verzi insuficiente, santierele lasate in paragina, nerespectarea termenelor de finalizare ale lucrarilor publice/private, curatarea superficiala a carosabilului, traficul auto intens, lipsa unei „centuri verzi” a Capitalei.
Paradoxul e ca legislatie exista. Doar ca ea nu e respectata, iar controalele sunt o gluma.
Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat in perioada 2010-2013 mai multe hotarari care prevad sanctionarea firmelor de curatenie care nu spala carosabilul cu jet de apa, inclusiv la rigola, unde sunt parcate masinile, amendarea masinilor care ies murdare pe roti de pe santier, sanctiuni pentru santierele abandonate si intarzieri la lucrarile edilitare, lasate descoperite saptamani in sir.
Cu toate acestea, sanctiunile sunt putine, iar masurile nu se respecta.
In plus, Directia de Mediu din Primaria Capitalei a initiat un proiect pentru amenajarea si intretinerea micilor spatii verzi care marginesc strazile din Bucuresti pana la finalul anului 2014. Aceste zone, lasate neamenajate, constituie o importanta sursa de praf. Primariile din Bucuresti fie nu le-au amenajat, fie le-au amenajat si au fost distruse la scurt timp de soferii care au parcat neregulamentar.
Ce sanctiuni au aplicat autoritatile
Potrivit unui raspuns adresat la solicitarea HotNews.ro, Garda Nationala de Mediu – Comisariatul Municipiului Bucuresti a efectuat mai multe controale in 2010-2014 in baza Legii 104/2011 privind calitatea aerului si a aplicat urmatoarele sanctiuni:
– 2010 – 24 de controale, 20 sanctiuni contraventionale in valoare de 309.000 lei;
– 2011 – 35 controale, 29 sanctiuni contraventionale, in valoare de 420.000 lei;
– 2012 – 26 controale, 23 sanctiuni contraventionale, in valoare de 448.000 lei;
– 2013 – 48 controale, 31 sanctiuni contraventionale, in valoare de 375.000 lei;
– 2014 – 23 controale, 19 sanctiuni contraventionale, in valoare de 227.000 lei;
In raspunsul de la Garda de Mediu nu se arata pentru ce au fost aplicate sanctiunile si cui.
Prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti 121/2010, modificata prin Hotararea 191/2013 proprietarii de terenuri neutilizate timp de un an au obligatia de a le ingradi si a planta iarba.
Potrivit raportului de monitorizare a calitatii aerului pe anul 2014, Primaria sectorului 1 a aplicat 764 de amenzi in valoare de 253.000 lei, Primaria sectorului 2 nu a aplicat sanctiuni, Primaria sectorului 3 a dat doua amenzi in valoare de 3.000 lei, Primaria sectorului 4 a dat 112 somatii, iar sectoarele 5 si 6 nu au raspuns.
„Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat in anul 2013 hotararea nr. 189 care modifica HCGMB 121/2010, introducand la art. 1 si obligatia persoanelor fizice/juridice de a asigura inierbarea si ingradirea terenurilor aflate in proprietatea sau administrarea lor. In cursul anului 2015 au fost identificate 91 de imobile/terenuri virane neimprejmuite si/sau nesalubrizate. Dupa intreprinderea demersurilor necesare identificarii proprietarilor, acestia au fost somati sa ia masuri de salubrizare si/sau imprejmuire. Urmare somatiilor intocmite au fost salubrizate/imprejmuite 76 de terenuri virane. Totodata, au fost aplicate 15 sanctiuni contraventionale in valoare totala de 53.000 lei proprietarilor care nu s-au conformat prevederilor legale”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Potrivit Hotararii CGMB 123/2010 privind unele masuri de asigurare a salubrizarii prin spalarea cu jet de apa sub presiune a carosabilului firmele care salubrizeaza Bucurestiul trebuie sa spele cu jet de apa strazile. Din cauza masinilor parcate pe prima banda a drumurilor, nu se poate insa curata la rigola, unde se aduna cantitati foarte mari de praf. In alte orase civilizate din Europa, soferii au interdictia de a parca in anumite zile, intr-un anumit intervar orar, pe o parte a drumului pentru a permite masinilor de la salubrizare sa curete. La noi acest lucru nu se intampla.
” Spalarea cu jet de apa a carosabilului si trotuarelor se efectueaza de catre operatorii de salubritate in conformitate cu programele intocmite de acestia si aprobate de primariile sectoarelor 1-6. Aceste prevederi sunt stabilite in HCGMB 123/2010, modificata prin HCGMB 191/2013. La momentul desfasurarii actiunilor noastre de control, nu s-au constatat abateri de la aceste norme”, se arata in raspunsul trimis de Primaria Capitalei.
Primaria Capitalei a dat in primele 11 luni ale anului – 2062 de amenzi in valoare de 1,76 milioane lei proprietarilor care nu si-au intretinut cum trebuie spatiul verde sau administratorilor. In paralel, Sectorul 1 a aplicat pentru neintretinerea corespunzatoare a spatiilor verzi 3 sanctiuni, sectorul 2 – 403 sanctiuni in valoare de circa 86.000 lei, sectorul 3 -273 sanctiuni in valoare de 12.355 lei, iar Sectorul 4 – 46 de sanctiuni.
Potrivit Hotararii CGMB 122/2010 privind aprobarea unor masuri si actiuni pentru organizarile de santiere de constructii si demolari din Municipiul Bucuresti, modificata si completata prin HCGMB 190/2013, trebuie sa existe puncte de spalare a rotilor la iesirea din santier, iar constructorul sa salubrizeze zona afectata. Sectorul 1 a aplicat doua sanctiuni in valoare de 4500 lei pe aceasta hotarare, Sectorul 2 spune ca sanctioneaza, dar nu a spus cate sanctiuni a dat, Sectorul 3 – 23 sanctiuni in valoare de 16.000 lei. Pe aceasta speta, Garda Nationala de Mediu a aplicat 25 de sanctiuni in valoare de 322.000 lei (sanctiunile amintite la inceputul textului).
In cursul anului 2015, pentru nerespectarea acestor prevederi, Primaria Capitalei a aplicat 73 de sanctiuni contraventionale in valoare totala de 180.000 lei.
In ceea ce priveste nerespectarea termenului limita pentru executarea unei lucrari edilitare, Sectorul 1 a constatat 3 intarzieri, Sectorul 3 niciuna, iar restul nu au raspuns Primariei Capitalei pentru a putea trece in raport.
Primaria Capitalei a dat de la inceputul anului 2014 pana in octombrie 2015 – 384 sanctiuni contraventionale in cuantum de total de 682.200 lei proprietarilor de retele edilitare care au lasat santierele abandonate, nu au finalizat lucrarile la termen si nu au reparat corespunzator carosabilul, potrivit unui raspuns trimis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.
La randul sau, Politia Rutiera a aplicat in perioada 2008-2015 doar 39 de sanctiuni contraventionale pe aceasta speta.
Plan pentru reducerea poluarii – cat s-a respectat
Pentru reducerea poluarii, institutiile din Bucuresti trebuiau sa aplice 43 de masuri aprobate prin Programul Integrat de Gestionare a Calitatii Aerului in Municipiul Bucuresti, aprobat in 2010. Dintre acestea 30 trebuiau realizate de Primaria Capitalei.
Printre acestea se numara:
– cresterea suprafetei de spatiu verde pana la 26 mp/cap de locuitor pana la sfarsitul anului 2013, astfel incat fiecare locuitor al orasului sa aiba un spatiu verde amenajat public la cel mult 15 minute de mers pe jos;
– interzicerea stationarii vehiculelor individuale pe prima banda de circulatie a strazilor principale si dedicarea acestor benzi transportului in comnu si ciclistilor;
– amenajarea de piste pentru biciclete si incurajarea transportului alternativ;
– obligarea proprietarilor si administratorilor de terenuri neutilizate timp de un an de a le ingradi pana la utilizarea acestora si a le planta;
– salubrizarea stradala prin mijloace de aspirare si spalare cu jet puternic de ape pe sub autovehicule in zonele unde prima banda e ocupata de autovehicule stationate;
– modernizarea transportului public/ transport public integrat/ mijloace de transport cu expunere scazuta la blocaje in trafic – metrou tramvai/ implementarea sistemului inteligent de management al traficului;
– vehiculele mai mari de 5 tone pot circula in centrul orasului doar cu taxa;
– realizarea oricarei constructii noi pe suprafete mai mari de 1.000 mp va fi conditionata de amenajarea si intretinerea corespunzatoare a unui spatiu verde cu suprafata de cel putin 30% din suprafata totala a parcelei aferenta proiectului, din care cel putin 2/3 va fi pe sol, iar restul va avea asigurata o grosime a solului care sa permita dezvoltarea vegetatiei de talia arbustilor sau a pomilor mici si conditii de drenare a execesului de umiditate;
– replantarea aliniamentelor stradale de arbori acolo unde este cazul; – inasprirea sanctiunilor contraventionale pentru persoanele fizice si juridice care care nu asigura intretinerea corespunzatoare a spatiilor verzi detinute in proprietate sau in administrare;
– amenajarea de parcari subterane/supraterane pentru folosirea multifunctionala a spatiului;
– cresterea tarifelor la parcare in zona centrala in special pentru traficul de tranzit;
– asigurarea unei latimi minime a trotuarelor, care sa nu fie afectata de masinile parcate, astfel incat circulatia peitonilor si biciclistilor sa se desfasoare in siguranta Potrivit raportului, Primaria Capitalei a finalizat de implementat 6 masuri dintre cele 30, 23 sunt in curs de implementare, iar una este restanta, respectiv cresterea nivelului general de taxare si colectare a taxelor pentru parcarea de tranzit, in special in zona centrala. Cele 6 masuri implementate de Primaria Capitalei sunt, potrivit raportului:
– reglementarea prin HCGMB nr 121/2010 a obligatiei proprietarilor si administratorilor de terenuri neutilizate timp de un an de a le ingradi pana la utilizarea acestora;
– inasprirea sanctiunilor contraventionale pentru persoanele fizice si juridice care care nu asigura intretinerea corespunzatoare a spatiilor verzi detinute in proprietate sau in administrare( (sanctiunile sunt cuprinse in HCGMB 304/2009);
– reglementarea replantarii aliniamentelor stradale prin HCGMB nr. 114/2011;
– aplasarea in imediata vecinatate sau in perimetyrul statilor destinate mijloacelor de transport in comun a cosurilor stradale pentru deseuri;
– salubrizarea stradala prin mijloace de aspirare si spalare cu jet puternic de ape pe sub autovehicule in zonele unde prima banda e ocupata de autovehicule stationate;
– introducerea sistemului integrat de taxare (bilet unic RATB, METROREX si SNCFR Calatori)
In 2014, din cele 43 masuri, s-au finalizat doar 7. Doua au fost raportate ca nerealizate – introducerea inspectiei tehnice de poluare pentru autovehicule cu masa maxima autorizata sub 3,5 t cu norma de poluare Euro 0, 1, 2 cu valabilitate de un an si eliberarea autorizatiei de construire numai cu conditia amenajarii parcarii pentru biciclete. Restul de 34 de masuri aveau termen de realizare sfarsitul anului 2014 si sunt in curs de implementare, potrivit raportului municipalitatii pe anul 2014.
Printre cele 34 de masuri in curs de implementare se numara realizarea pistelor de biciclete, eliberarea trotuarelor de masini parcate neregulamentar, modernizare flotei RATB, imbunatatirea transportului public, respectiv un parc de 8 ha in Ghencea. Aceste proiecte au ramas insa deocamdata la stadiul de discutie. In plus, nu s-a atins norma de spatiu verde de 26 mp/cap de locuitor. Mai mult, potrivit unui audit al Curtii de Conturi, Bucurestiul avea in 2014 doar 9,86 mp de spatiu verde pe cap de locuitor, fata de 23,21 mp/locuitor cat declarat Primaria Capitalei in 2012.
Din cauza retrocedarilor, inclusiv in parcuri, dar si a proastei gestionari a spatiilor publice, suprafata de spatii verzi din Bucuresti a scazut din 2007 pana in 2014 de la 3,2 hectare la 2,08 hectare, potrivit documentului. Uniunea Europeana cerea sa avem minim 26 mp de spatiu verde pe cap de locuitor pana la finalul anului 2013.
Institutiile care trebuie sa verifice daca Primaria Capitalei a implementat aceste masuri sun Garda Nationala de Mediu si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului. GNM, intr-un raspuns adresat HotNews.ro spune ca stadiul de implementare al masurilor este trecut in raportul ANPM pe 2014, insa in acest raport nu se mentioneaza nimic clar si nu se face vorbire despre stadiul de implementare si sanctiunile aplicate.
TABEL efecte poluanti asupra sanatatii – Sursa Ecopolis