Guvernul Ponta si industria tutunului: povestea continua. Scrisoarea
Tanara deschide pachetul si pescuieste din el o tigara lunga si sexi. Ceva i se prinde de coltul unghiei: o bucata subtire de carton pe care e imprimata silueta neagra a unui fumator taiata de un cerc rosu pe care scrie MENTOL & SLIM. Sprancenele se arcuiesc a mirare. Se pare ca povestea de dragoste dintre guvernul Romaniei si industria tutunului continua.
Pe spatele cartonului, printre diverse indemnuri si indicatii, e adresa unui site care contine, gata scris, un email.
- Citeste in continuare cum companiile de tutun folosesc imaginea guvernului Romaniei si guvernul nu are nimic impotriva.
Scrisoarea incepe asa: “Sunt un fumator adult si ma opun propunerii de interzicere a tigaretelor mentolate si a celor de tip slim, prevazuta in proiectul de Directiva privind Produsele din Tutun. Guvernul roman se opune, de asemenea, interzicerii tigaretelor mentolate si a celor de tip slim.”
Email-ul trebuie semnat cu nume, prenume si adresa electronica a expeditorului pentru a fi trimis, cu doar un click, catre toti cei 31 de europarlamentari ai Romaniei. Este o actiune clasica a industriei tutunului de a-i convinge pe europarlamentari sa voteze impotriva Directivei anti-tutun a Comisiei Europene.
Site-ul respecta prevederile legale europene, dar mesajul pe care fumatorii romani sunt indemnati sa-l trimita europarlamentarilor cuprinde trei argumente cel putin ciudate.
GUVERNUL ROMANIEI A DEVENIT UN ARGUMENT PENTRU INDUSTRIA TUTUNULUI
Primul apare, la loc de cinste, chiar din a doua propozitie: “Guvernul roman se opune, de asemenea, interzicerii…”. Cum a ajuns guvernul Ponta sa sustina pozitia industriei tutunului la Bruxelles (alaturi de Romania doar Cehia, Bulgaria si Polonia au mai votat in favoarea industria tutunului)?
Pe scurt, povestea suna asa: Ministerul Sanatatii a alcatuit un memorandum prin care recomanda sustinerea masurilor anti-fumat propuse de Comisia Europeana. Ministerul Economiei a compus un alt memorandum prin care se recomanda ca Romania sa se opuna acestor masuri anti-fumat.
Guvernul Ponta a ales sa adopte pozitia Ministerului Economiei, explicatia oficial furnizata fiind enuntata de ministrul Varujan Vosganian: “Nu credem ca interdictia productiei de tigari mentol si slim respecta aceasta proportie corecta intre criteriile de natura economica si cele care tin de sanatatea populatiei”.
Ministrul Vosganian, sau alt membru al Guvernului, nu a explicat cine si in functie de ce criterii stabileste care este proportia corecta dintre beneficiile economice si sanatatea oamenilor.
“Argumentele aduse de ministrul economiei sunt de-a dreptul hilare”, scrie presedintele Societatii Romane de Pneumologie, profesorul Florin Mihaltan. “Exista afirmatii in memorandumul [Ministerului Economiei] care sunt adaptate sau copiate direct din documente sau prezentari ale industriei tutunului, ceea ce ridica semne de intrebare cu privire la sursa acestei pozitii si credibilitatea procesului de decizie”, incheie profesorul Mihaltan, unul dintre cei mai respectati specialisti in pneumologie pe care-i are Romania.
28 de asociatii profesionale si ONG-uri au trimis catre primul-ministru al Romaniei o scrisoare deschisa prin care cereau ca Romania sa nu adopte ca politica de stat sustinerea unui obicei din cauza caruia mor prematur 650.000 de europeni anual (sursa: European Observatory on Health Systems and Policies), mai mult decat victimele celui mai sangeros razboi civil al deceniului, cel din Siria.
“Consideram ca apararea profiturilor industriei tutunului nu trebuie sa fie o preocupare mai importanta pentru un Guvern decat apararea propriilor cetateni”, avertiza un comunicat al Societatii Romane de Pneumologie. “Un Guvern nu ar trebui sa fie convins de lobby-ul unor companii care fac afaceri de miliarde de euro in Romania prin productia de boala si moarte!”
Victor Ponta a fost insa convins, argumentul economic cantarind pentru el mai mult decat cei 41.000 de romani care mor anual din cauza fumatului (sursa: Societatea Romana de Pneumologie).
“Gradul in care industria tutunului exercita influenta asupra procesului de formare a politicilor publice depinde de gradul in care decidentii sunt receptivi la tacticile lor de lobby”, scrie Anna Gilmore, profesor universitar de Sanatate Publica in Marea Britanie. “E imposibil sa discutam despre controlul tutunului fara a vorbi despre coruptie. In Europa, prevalenta fumatului tinde sa fie mai mare in tarile cu nivel mai mare de coruptie”, atrage atentia profesoara Gilmore*.
Pozitia oficiala a guvernului Ponta este folosita ca prim argument in scrisoarea la finalul careia industria tutunului doreste sa vada semnaturile fumatorilor romani. Am intrebat compania de tutun care sponsorizeaza site-ul respectiv, Philip Morris International, daca a cerut in prealabil acordul Guvernului Romaniei pentru a-i folosi numele in scrisoare.
Raspunsul ocoleste intrebarea, enuntand in schimb o evidenta: “Pozitia Guvernului Romaniei cu privire la Directiva privind Produsele din Tutun este un document public”. Dar din guvernul Romaniei face parte si Ministerul Sanatatii care, tot public, s-a exprimat impotriva intereselor industriei tutunului.
Guvernul nu a raspuns intrebarilor puse de HotNews.ro pe acest subiect.
ARGUMENTUL MENTOLAT
Si celelalte doua argumente din scrisoarea industriei tutunului sunt contestabile. Se sustine ca “nu exista dovezi concludente” care sa arate ca interzicerea completa a tigarilor mentolate si slim va reduce incidenta fumatului in randul tinerilor. Industria tutunului citeaza doua studii** publicate in reviste stiintifice internationale care constata ca “fumatorii de tigarete mentolate si cei de tigarete nementolate au sanse egale de a renunta la fumat”. Mai multe comisii de opinie din Parlamentul European sustin aceasta pozitie.
Exista insa suficiente studii, publicate uneori chiar in aceleasi reviste invocate de industria tutunului, care concluzioneaza ca fumatorilor de mentolate le este mai dificil sa renunte la fumat ***.
Mai mult, cea mai importanta agentie de sanatate din Statele Unite (FDA – Agentia Statelor Unite pentru Medicamente si Alimentatie) concluziona intr-un raport publicat in iulie 2013 ca exista “date suficiente [care] sugereaza ca folosirea mentolului este cel mai probabil asociata cu o rata crescuta a initierii fumatului in randul tinerilor. Fumatorii de mentol arata semne mai mari de dependenta la nicotina si reusesc mai rar sa renunte la fumat.”
Comisarul european pentru Sanatate, Tonio Borg, a fost si mai transant: “consumatorii nu trebuie sa fie inselati. Produsele din tutun ar trebui sa arate si sa aiba gust de produse din tutun, iar prezenta propunere garanteaza ca ambalajele si aromele atragatoare nu sunt utilizate ca o strategie de marketing”.
GHICI CONTRABANDA MEA
Cel de-al treilea argument prezentat fumatorilor romanilor in scrisoarea electronica pe care industria tutunului ii indeamna sa o semneze spune ca “daca Uniunea Europeana ar interzice aceste produse, acest fapt va conduce la o crestere a pietei negre a produselor din tutun”.
Am solicitat companiei de tutun care sponsorizeaza aceasta scrisoare, Philip Morris International, sa precizeze care sunt studiile publicate in reviste stiintifice importante prin care se sustine afirmatia de mai sus. Raspunsul furnizat a subliniat ca: “In fapt, studiile arata ca aceasta interdictie va alimenta piata neagra, care costa deja statele membre miliarde de euro pierdute anual de la bugetele de stat.”
Care studii mai exact? Publicate unde? Raspunsul primit nu contine astfel de detalii.
De fapt, chiar companiile de tutun au avut de-a face cu piata neagra: “In 2004, cele patru mari companii internationale de tutun au platit miliarde de dolari in amenzi si intelegeri pentru stingerea unor litigii legate de contrabanda cu tigari in Europa si Canada”, scrie expertul Luk Joossens intr-un raport al Cancer Research din Marea Britanie. “Dovezi ale implicarii directe si indirecte ale industriei tutunului in aceste fraude la scara mare sunt bine documentate, prin documentele interne ale industriei, propriile lor marturii si deciziile tribunalelor” (raportul UK Cancer Research a fost publicat in 2012).
Nu interzicerea tigarilor mentolate si slim pare a fi principalul declansator si stimulant al contrabandei cu tigari, ci coruptia din tarile respective: “Comertul ilicit cu tutun infloreste in tarile cu o coruptie mare (Chaloupka et al. 2012), acolo unde implementarea legii este subminata (Gounev si Bezlov 2010)”*.
Chiar anul trecut, una dintre cele mai mari companii de tutun din lume a fost acuzata de activitati de contrabanda cu tigari in Siria, legate de presupuse conexiuni cu familia lui Bashar al Assad. Ulterior, Biroul European Antifrauda (OLAF) a deschis o investigatie pe acest subiect. Din astfel de motive, companiile de tutun au incheiat acorduri cu statele membre UE prin care vor fi sever penalizate financiar daca nu vor reusi sa controleze contrabanda cu propriile produse.
Romania este in mod special expusa contrabandei cu tigari avand granita cu Ucraina si Republica Moldova, doi mari furnizori de tigari ilegale. Dar “consumatorii sunt dependenti de nicotina, nu de forma sau aroma caracteristica a tigarilor”, explica profesorul Florin Mihaltan. “Fumatorii adulti se vor reorienta catre produse clasice, in conditiile in care eficienta controlului contrabandei se va mentine sau va creste.”
O analogie simpla despre acest ultim argument: ce ati spune daca industria auto s-ar opune interdictiei impuse de autoritati de a circula in localitati cu peste 90 km/h motivand ca astfel va creste numarul celor care circula in localitate cu peste 90 km/h?
Argumentelor folosite in scrisoarea la finalul careia industria tutunului doreste sa vada semnaturile fumatorilor romanilor pot fi sustinute si, in egala masura, combatute cu date stiintifice. Exista o singura certitudine incontestabila: fumatul ucide anual peste 40.000 de romani. Dar acesta este un detaliu pentru guvernantii romani. Povestea de dragoste dintre guvernul Romaniei si industria tutunului continua.
NOTE:
* Anna Gilmore, “Successes and Failures of Health Policy in Europe”, European Observatory on Health Systems and Policies, 2013, cap. 2: 34-37
** Blot WJ, et al. (2011). Riscul de cancer pulmonar in randul fumatorilor de tigarete mentolate. J Natl Cancer Inst (10):810 6 si D’Silva J, et al. (2012) Rezultatele renuntarii la fumat in randul fumatorilor de tigarete mentolate si nementolate care apeleaza la tratament. Am J Prev Med 2012;43(5S3):S242–S248
*** American Journal of Preventive Medicine, Smoking-cessation prevalence among US smokers of menthol versus non-menthol cigarettes, 41/4:357-365, October 2011 si American Journal of Public Health, Tobacco industry control of menthol in cigarettes and targeting of adolescents and young adults. 98(9): 1685-92. September, 2008.