Sari direct la conținut

HARTĂ INTERACTIVĂ De ce va costa 14 milioane de euro per kilometru primul drum de mare viteză care va face legătura cu Podul de la Brăila. Traseul în detaliu și ce îl diferențiază de alte proiecte

HotNews.ro
HARTĂ INTERACTIVĂ De ce va costa 14 milioane de euro per kilometru primul drum de mare viteză care va face legătura cu Podul de la Brăila. Traseul în detaliu și ce îl diferențiază de alte proiecte
Drumul Expres Focsani - Braila / Sursă foto: HotNews.ro

1 miliard de euro – atât va costa proiectarea și execuția unui drum de mare viteză care să lege Autostrada „Moldovei” A7, aflată acum în construcție, de Podul peste Dunăre de la Brăila. Este primul mare proiect lansat de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), noua companie care treptat va prelua frâiele dezvoltării proiectelor majore de infrastructură rutieră. 

  • Drumul Expres Focșani – Brăila va avea o lungime de 73 de kilometri și va fi construit în trei ani și jumătate de la momentul semnării contractului. Proiectul în sine vine și cu câteva particularități și cu un cost apreciabil, explică, într-un interviu acordat pentru cititorii HotNews.ro, Gabriel Budescu, directorul CNIR.
  • Pe baza datelor primite de la CNIR, HotNews.ro a realizat și o hartă interactivă cu traseul în detaliu al viitoarei șosele de mare viteză, hartă pe care o prezentăm la finalul acestui articol. 

O particularitate: Tot proiectul va fi contractat unui singur constructor

„E un proiect foarte important. E practic primul drum de mare viteză care face legătura cu podul de la Brăila – punem în valoare acest pod, acesta e scopul său”, spune Gabriel Budescu, directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere.

Proiectul are o particularitate: deși drumul este destul de lung, a fost scos la licitația de proiectare și execuție într-un singur lot, o singură bucată care să fie realizată de același constructor. Asta, spre deosebire de licitațiile de autostrăzi de până acum din România, care presupuneau spargerea proiectelor în secțiuni mai mici, de obicei cu o lungime maximă de circa 30 de kilometri, în funcție de complexitate, explică șeful CNIR. 

„Noi am hotărât să-l licităm dintr-un singur tronson de 73 de kilometri pentru că este într-o zonă de câmpie. Terenul de umplutură e destul de problematic de găsit acolo. Vor fi niște guri de împrumut destul de mari și riscam la un moment dat, dacă erau doi sau trei constructori, să se canibalizeze între ei sau să ne ofere la licitație aceeași resursă de material, după care să constatăm că a luat-o vecinul și tot așa. Am mai avut astfel de cazuri”, spune directorul CNIR, care în trecut a condus și Direcția Tehnică din CNAIR, componenta din companie care se ocupa și de dezvoltarea proiectelor de autostrăzi. 

Potrivit acestuia, un alt motiv este legat de faptul că, fiind un singur constructor, poate să optimizeze și soluțiile, și modul de lucru, și relocările de utilități, să-și facă o gândire cap-coadă. De asemenea, compania speră ca astfel să poată fi obținut și un preț mai bun. „De altfel, dacă vă uitați pe autostrada Sibiu-Făgăraș – au fost patru loturi, le-a câștigat pe toate același antreprenor, eu sunt ferm convins că dacă era unul singur, prețul total era mai mic”, continuă Budescu. 

La o lungime de 73 de kilometri, Drumul Expres Focșani – Brăila va fi practic cel mai lung tronson unitar la care să liciteze și să lucreze un singur constructor. Directorul CNIR spune, totuși, că pe viitor la licitațiile companiei vor fi și „loturi mici”. 

„Loturile mici au avantajul că poți să atragi firme cu mai puține resurse, firme mai mici care să crească în viitor. Sunt avantaje și dezavantaje”, explică acesta. 

Criterii noi introduse la licitație: Materiale reciclate și angajarea șomerilor din zonă

La licitația pentru proiectarea și execuția DEx Focșani – Brăila, CNIR a introdus și o serie de criterii de atribuire inedite, cum ar fi punctarea în plus a firmelor ale căror oferte arată că vor angaja forță de muncă din zona respectivă. 

„Am cerut până la 5% material reciclat în straturile de fundație, să bage beton concasat sau reziduu de furnal de la Galați, pentru că pot utiliza astfel de materiale. O să punctăm utilizarea BIM-ului (n.r. Building Information Model) și acolo, la partea de proiectare. O să punctăm acei antreprenori care își asumă să angajeze șomeri din zonă. Toate astea sunt la pachet cu penalități, adică dacă-ți asumi că faci, dar nu le faci primești penalități”, explică Gabriel Budescu. 

Cum explică CNIR costul foarte mare al proiectului

Lansarea licitației pentru Drumul Expres Focșani – Brăila a atras atenția și prin valoarea sa foarte mare: 1 miliard de euro pentru proiectarea și execuția celor 73 de kilometri de drum expres. Asta înseamnă aproape 14 milioane de euro kilometrul de drum expres, într-o zonă de câmpie. 

Întrebat de ce proiectul de drum expres are un cost atât de mare, Gabriel Budescu a răspuns că în prezent prețurile în zona de construcții au ajuns la un nivel foarte ridicat.

„Da, în primul rând că este o valoare estimată. Rămâne de văzut cu cât se va atribui. Dar ultimele lucrări cam pe acolo au ajuns, la astfel de prețuri”, a explicat Budescu, care a detaliat și de unde vine o parte din creșterea prețurilor. 

„O dată, acest boom de lucrări finanțate prin programul de transport, prin PNRR, cât și faptul că programele [de tip] PNRR în toată Europa au necesitat resurse și majoritatea țărilor investesc în construcții. La asta se adaugă și conflictul din Ucraina care a crescut prețurile la materiale. Totul a fost o escaladare, tot ce înseamnă materiale, manoperă, transport. De altfel, eu acum vreo 2-3 ani, când aveam acele ședințe de la CNAIR cu proiectanții, am spus încă de atunci că acea criză a forezelor care făceau studiile geotehnice la vremea respectivă – care nu se găseau – se va transpune în criza materialelor și a manoperei și utilajelor la execuție și am ajuns în momentul ăla când există această această competiție pe firme, practic în piață prețurile cresc, dar o analiză realistă vom putea face abia la final, vedem prețul plătit la final pe lucrare”, a explicat directorul CNIR. 

Șeful de la CNIR spune că în ultimii ani realitatea a arătat că proiectele contractate pe valori mai mici la final au ajuns să coste, în realitate, mult mai mult. 

„Eu mi-am făcut pentru mine la un moment dat o analiză pe lucrări făcute la CNAIR, cum ar fi Podul Prieteniei la Giurgiu, secțiunea 1 Sibiu-Pitești șii Târgu Mureș-Ungheni și prețul final plătit a fost undeva între 35 și 40% mai mare decât prețul contractat și asta e foarte important de văzut. Vedem că una e să contractez cu 10 milioane și să termin cu 15 milioane și alta-i să contractez cu 15 milioane și se termină pe acolo”, detaliază Budescu. 

Drumul Expres Focșani – Brăila – specificații

  • Lungimea drumului expres: 73,5 km
  • Un drum de legatură cu DN 23 în lungime de cca 2.2 km (2 benzi de circulatie a cate 3.5 m fiecare si acostamente de 1 m) pentru asigurarea conectării drumului expres cu DN2.
  • 6 noduri rutiere: Focșani (A7), Milcovul (DN23A), Maicanesti (DN23), Corbu (DN23), Silistea (DJ221C), Braila (DX Buzau-Braila)) dintre care 2 noduri rutiere de mare viteză 
  • proiectate la o viteza de 80 km/h, unul cu Autostrada A7 și unul cu Drumul expres Buzău – Brăila 
  • Lucrări de artă: 57 (poduri, pasaje, viaducte) cu lungimi cuprinse între 32-627m + perdele forestiere poziționate pe direcția vânturilor dominante
  • Dotări: Parcare de Scurta Durata (stanga + dreapta) – km 17+600, Spații de servicii tip S1 (stanga + dreapta) – km 40+350, Centru de Întreținere și Coordonare (CIC), Parcare de Scurta Durata (stanga + dreapta) -km 54+300, 
  • Valoarea estimată a lucrărilor: 1 miliard de euro (14 mil Euro/km de drum expres).
  • Perioada de proiectare: 6 luni (4 luni PAC si 2 luni PTE)
  • Perioada de execuție: 36 luni
  • Perioada de garanție: 5 ani (60 luni)

HARTĂ INTERACTIVĂ – Traseul Drumului Expres Focșani – Brăila

INTERVIURILE HotNews.ro