"Imboldul de a realiza evenimente verzi și de a acorda atenție avantajelor selectării plasticului sunt câteva plusuri obținute de liceul nostru prin proiectul Școala ASAP+" – Mihaela Stănescu, Liceul Teoretic "Jean Monnet" București
6 instituții de învățământ din București, Brașov și Constanța sunt în plin proces de a deveni școli model, exemple de bune practici în colectarea separată a deșeurilor reciclabile, în cadrul celui mai recent proiect lansat de ASAP România, denumit Școala ASAP+. Din decembrie și până la finalul lunii în curs, în liceele selectate au loc acțiuni de educare și de conștientizare cu privire la colectarea deșeurilor reciclabile și protecția mediului.
Liceul Teoretic „Jean Monnet”, Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, Colegiul German „Goethe” și Colegiul Național „Grigore Moisil” din București, Colegiul Național „Àprily Lajos” din Brașov și Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța sunt cele 6 licee selectate.
Proiectul Școala ASAP+ ajută astfel instituțiile de învățământ să se pregătească pentru a obține statutul de „Școală Verde” conform cu metodologia prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), unde sunt obligatorii: eco educația, în școli (re)configurate ca spații prietenoase cu mediul, și implicarea elevilor în rezolvarea problemelor de mediu.
Proiectul vine să solidifice misiunea ASAP, de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul publicului țintă – adolescenții – și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România. Cu această direcție strategică setată, programul ASAP este unic în România.
Fiind pentru prima dată când ASAP organizează acest proiect, feedback-ul celor implicați contează. Ce impact are proiectul? Cum este el primit de către profesori și elevi? Care sunt cele mai interesante acțiuni parte din proiect? Ce înseamnă o școală sustenabilă? Am stat astfel de vorbă cu reprezentanții fiecărei instituții de învățământ pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări și nu numai.
Mihaela Stănescu este administrator de patrimoniu la Liceul Teoretic „Jean Monnet” din București, acolo unde studiază, în prezent, aproape 1,500 de elevi. De 14 ani în învățământ, Mihaela Stănescu se bucură să vadă curiozitate din partea tinerilor pentru activități extrașcolare, iar asta o face să privească optimist viitorul.
Ce reprezintă proiectul Școala ASAP+ pentru liceul pe care-l reprezentați, care simțiți că este impactul său pentru elevi și profesori?
Proiectul Școala ASAP+ a avut un impact pozitiv în rândul elevilor și cadrelor didactice, a generat o schimbare în comportamentul lor față de plastic și colectare separată.
Ce feedback aveți din partea profesorilor și a elevilor cu privire la atelierele și activitățile desfășurate în cadrul proiectului Școala ASAP+?
Atelierele au stârnit curiozitatea elevilor, dar și a cadrelor didactice implicate în proiect încă din primele momente și i-au ajutat să îmbine dorința de a afla lucruri noi cu cea de a le crea.
Ce vedeți c-a adus nou acest proiect? Ce au învățat în plus elevii, ce informații au acumulat profesorii despre mediu, colectare separată, sustenabilitate, în general?
Conștientizarea necesității reciclării, informațiile prezentate extrem de interesant și, de asemenea, interacțiunea trainerilor cu elevii care a fost realizată într-o manieră nouă, modernă și captivantă. Cele mai de impact activități au fost crearea suportului de telefon și a unei mingi într-un timp foarte scurt, realizate atât individual, cât și în echipe. Astfel de acțiuni nu au mai fost realizate în niciun atelier desfășurat anterior pe tema reciclării și toți cei implicați au fost extrem de încântați de oportunitate.
Care sunt plusurile pe care le vedeți dvs. acum, la finalul proiectului Școala ASAP+, ce concluzii aveți despre importanța unui astfel de proiect? Ce a adus el bun în liceul dvs.?
Responsabilitatea socială, prin generarea schimbărilor în comportamentul copiilor față de plastic, interactivitatea declanșată, extrem de atractivă pentru toți participanții, imboldul de a realiza cât mai multe evenimente verzi și de a acorda atenție sporită avantajelor selectării plasticului sunt plusurile aduse de acest proiect în liceul nostru.
Ne gândim pe viitor la posibilitatea de a realiza o instalație artistică din materiale reciclabile și să desfășurăm evenimentele proprii pentru reciclarea plasticului, tocmai pentru a dezvolta gândirea critică a elevilor, originalitatea, creativitatea și inventivitatea încă de la vârste fragede.
Ce activități verzi mai aveți în plan? Procentual, câte dintre proiectele desfășurate sunt pe zona de mediu și sustenabilitate în liceul dvs.? Vă propuneți să creșteți acest procent ca urmare a proiectului Școala ASAP+?
De la plantare de pomi, de flori și îngrijirea plantelor, concursuri de design de grădini școlare și organizare de ateliere de reciclat din hârtie, și până la proiecții de filme despre mediu, acțiuni de curățenie de primăvară și celebrarea Zilei Pământului, toate sunt în planurile noastre de viitor.
Plecând de la un procent de 30% sesizat actual prin implementarea acestui proiect la nivelul școlii, dorim dublarea cifrei prin implicarea copiilor și a părinților și conștientizarea aspectelor pozitive a acestor acțiuni de salvare a mediului.
Ce reprezintă o școală model, sustenabilă, din perspectiva dvs.?
O școală model are la bază resurse și tehnologii de calitate, accesibile tuturor, și necesită efort comun – implicarea în mod activ a elevilor, personalului didactic și autorităților locale.
Formarea copiilor pentru interdisciplinaritate, dezvoltarea gândirii critice și transdisciplinaritatea sunt și ele importante în contextul creării unei școli sustenabile.
Proiectul Școala ASAP+ este, la acest moment, un proiect pilot, un exemplu de bune practici în comunitățile locale. În funcție de reacțiile comunităților implicate și de rezultatele obținute prin acțiunile desfășurate, ASAP va continua și va recalibra inițiativele similare pentru viitorul an școlar.
Pentru mai multe informații despre Școala ASAP+, consultați pagina dedicată a proiectului.
Articol susținut de ASAP România