Sari direct la conținut

INTERVIU Raluca și Andrei Maxim, la 10 ani de Maxim și Asociații: „Inovăm aplicând mereu principiile de bază ale dreptului și ale avocaturii”

Smile Media
INTERVIU Raluca și Andrei Maxim, la 10 ani de Maxim și Asociații: „Inovăm aplicând mereu principiile de bază ale dreptului și ale avocaturii”
Foto: Maxim și Asociații

Într-un peisaj juridic tot mai competitiv, Maxim și Asociații s-a remarcat printr-o abordare strategică și un angajament constant față de excelență. Fondatorii societății, Raluca și Andrei Maxim, ne-au vorbit despre provocările ultimului deceniu, modul în care și-au construit echipa și viziunea lor pentru viitor.

De la un start ambițios în 2014 până la consolidarea unei echipe de avocați de top, Maxim și Asociații a devenit un nume de referință în avocatura de business. Societatea îmbină rigoarea juridică cu o abordare creativă și pragmatică, gestionând spețe complexe cu profesionalism. Într-un interviu exclusiv, fondatorii Raluca și Andrei Maxim ne-au împărtășit perspectivele lor despre evoluția profesiei, lecțiile învățate și planurile pentru următorii ani.

Dacă ar fi să descrieți Maxim și Asociații în trei cuvinte, care ar fi acestea și de ce?

Raluca Maxim: Excelență. Resortul și principiul care au stat la baza înființării societății, de la bun început, a fost acela de a fi perfecționiști, și a rămâne astfel indiferent de dimensiunea societății, și a volumului de muncă. Oferim servicii impecabile, la cel mai înalt nivel, atât în privința modului în care sunt gestionate proiectele, cât și a modului de relaționare cu clienții.

Rigoare. Pentru că activăm în (probabil) cea mai riguroasă știință umanistă, rezultatele și succesul depind în mod direct de această trăsătură. De la organizarea internă, și până la gestionarea proiectelor și a clienților, activitatea este atent organizată și centrată astfel încât să nu existe aproximări și marje de eroare.

Creativitate. Un avocat foarte bun trebuie să fie creativ – să identifice riscuri și oportunități ascunse într-o problemă juridică, să gândească în avans, și să își consilieze clienții în mod exhaustiv și să nu lase nicio portiță sau breșă în strategia propusă. A fi creativ înseamnă și a identifica soluții la probleme care aparent nu au soluție, a identifica riscuri juridice ale afacerilor clienților, acolo unde acestea nu se văd, și mai ales, a prezenta întotdeauna o strategie, un plan de acțiune coerent și exhaustiv.

Privind în urmă la acești 10 ani de activitate, care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat și cum le-ați depășit?

Andrei Maxim: O provocare a fost creșterea accelerată a echipei, începând din anul 2018 – 2019, ceea ce a însemnat regândirea din temelii a modului de desfășurare a activității. Am trecut de la a fi avocați în sensul tradițional al termenului, la a conduce o echipă lărgită de avocați, cu clienți și proiecte diverse, ceea ce a însemnat și necesitat alocarea de timp și resurse semnificative pentru a construi proceduri și reglementări interne.

Cea mai mare provocare rămâne de departe îmbinarea profesiei de avocat în sensul ei cel mai autentic – prezența în instanță, redactarea de acte, asistarea clienților în tranzacții etc., cu activitatea de management al societății de avocatură.

Singurul mod de a depăși această provocare este o disciplină consecventă, atât individuală cât și colectivă, a echipei de avocați. Dacă o echipă de avocați este organizată și are reguli și regulamente bine aplicate, atunci timpul alocat pentru management și birocrație inerentă scade semnificativ.

Un alt remediu este desigur recrutarea de avocați foarte, foarte bine pregătiți, cu experiență și care aderă la principiile societății de avocatură. Numărul de avocați este de prea multe ori irelevant în comparație cu pregătirea și calitatea avocaților din echipă.

Care considerați că sunt punctele forte ale casei voastre de avocatură și cum vă diferențiați de alte firme de profil?

Raluca Maxim: În primul rând, nu tratăm avocatura ca fiind o competiție între avocați. Deși ea este, într-o măsură semnificativă, o afacere (în care este necesară competiția și diferențierea), în același timp avocatura a avut și va avea și o valență de autenticitate imposibil de mercantilizat: întotdeauna, relația avocat – client este mai mult decât o tranzacție de afaceri, este un parteneriat bazat pe încrederea în profesionalismul și priceperea avocatului.

De aceea, cred că, dacă aș alege un punct forte al casei de avocatură MAXIM/Asociații, acela ar fi tocmai construirea activității în jurul și în scopul îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. Ca exemplu, nu ne-am propus niciodată accesarea de noi clienți, ca motor al creșterii, ci ne-am propus îndeplinirea cu excelență a mandatelor încredințate de clienții deja existenți, și concentrarea pe a oferi servicii impecabile acestora.

Un alt punct forte ar fi investiția în avocați cu pregătire deosebită, dar mai ales cu experiență consolidată. Deși creșterea noilor generații de avocați ocupă o parte din strategia noastră, am considerat întotdeauna că în echipă trebuie să predomine avocații cu experiență și că echipa se construiește de sus în jos, și nu invers.

Există spețe sau cazuri emblematice care au marcat parcursul firmei și care reflectă expertiza echipei? Ne puteți oferi câteva exemple?

Andrei Maxim: Îmi place să cred că speța sau cazul emblematic este cel/cea care ne ocupă în prezent timpul. Dacă fiecare litigiu sau proiect de consultanță este tratat ca și cum ar fi definitoriu pentru ceea ce reprezentăm noi ca avocați, în mediul juridic și de business, atunci rezultatele vor continua să apară.

În plus, fiecare client își consideră problema sa ca fiind de o importanță deosebită iar ca avocați, ne concentrăm ca ea să fie tratată ca atare.

Un caz sau un proiect poate fi emblematic din mai multe perspective: ca inovație/sofisticare a problemelor juridice, ca rezonanță publică, sau ca valoare financiară. Câteva exemple care ar întruni cele 3 criterii ar putea fi:

  • in planul consultanței – asistența vânzătorului în tranzacția de vânzare a hotelului Opera Plaza din Cluj-Napoca, către Universitatea Babeș-Bolyai. O tranzacție cu un substrat personal, întrucât această clădire urmează să devină noul sediu al Facultății de Drept, ai cărei absolvenți sunt toți membrii echipei noastre.
  • asistența într-o tranzacție prin care un lider european în domeniul industrial s-a asociat cu un grup de societăți din Transilvania, și a adus un aport de capital (equity) substanțial; o tranzacție complexă din perspectiva operațiunilor societare implicate, dar și a sumelor implicate;
  • asistența unui client în achiziția unei afaceri cu componentă majoritară de e-commerce, dar și magazine fizice; un proiect extrem de interesant, din perspectiva provocărilor juridice – întreaga tehnologie și transferul acesteia a fost îmbrăcată în haine juridice.

În domeniul litigiilor, aș aminti aici

  • câștigarea unui litigiu cu caracter de noutate, în domeniul ajustării prețurilor în contractele de achiziție publică (legislație nouă din anul 2022), un litigiu complex prin caracterul de noutate al tuturor problemelor juridice implicate, dar și din perspectiva cuantumului foarte ridicat al ajustărilor obținute.

Tot aici aș aminti și câștigarea unui număr ridicat de litigii prin care s-a încercat invalidarea unui joint-venture (a unei asocieri) încheiate pe câteva zeci de ani. Litigiile s-au întins pe durata mai multor ani, au implicat aplicarea mai multor norme din diferite perioade de timp, și, evident, au necesitat aplicarea normelor din mai multe domenii specifice. Din nou, un litigiu cu multe elemente de noutate.

Întotdeauna însă pentru un avocat cele mai frumoase litigii sunt cele în care se manifestă frumusețea dreptului ca știință – și aici aș aminti câștigarea unui litigiu în care am convins instanța să reconsidere o jurisprudență constantă și unanimă pe un anumit subiect, construindu-ne raționamentele pe baza jurisprudenței românești interbelice. Pentru noi, a însemnat o îndreptare a unei practici care pornea de la o greșită traducere a normelor juridice din alt spațiu legislativ.

Într-un mediu juridic în continuă schimbare, cum reușiți să vă adaptați și să oferiți soluții inovatoare clienților voștri?

Andrei Maxim: În primul rând, și contraintuitiv, încercăm să ne adaptăm și să rămânem inovatori întorcându-ne și aplicând mereu fundamentele și principiile de bază ale dreptului și ale avocaturii. În pofida schimbărilor rapide, dreptul și avocatura sunt construcții bazate pe fundamente vechi de mii de ani.

Nu cred că schimbările rapide vor invalida aceste fundamente. Chiar dimpotrivă, dacă ele sunt uitate, riscăm să devenim irelevanți.

În al doilea rând, desigur, profităm de întreaga tehnologie și acces la resurse (aproape) nelimitate din domeniul juridic, pentru a ne eficientiza modul de lucru. Suntem abonați la programe legislative și baze de date complexe, care ne conferă resurse semnificative în proiectele în care suntem angajați. Avem un flux permanent de reviste și cărți de drept, atât din România, cât și din alte sisteme de drept, prin care ne racordăm la ultimele curente din spațiul juridic european.

În al treilea rând, urmărim cu atenție toate modificările legislative și rigorile impuse mediului de afaceri. De la protecția datelor, la notificarea investițiilor străine – și nu numai!, la politicile de spălarea banilor, aducem mereu în atenția clienților cerințele și normativele care intră sau urmează să intre în vigoare.

La fel de important, investim constant în resursele biroului – de la chestiuni banale precum asigurarea parcării pentru clienți, și până la training-uri adresate angajaților acestora-, este important ca valoarea adăugată adusă de serviciile noastre să fie percepută de clienți.

Care sunt industriile sau tipurile de clienți unde considerați că excelați și unde ați avut un impact semnificativ?

Andrei Maxim: Avem privilegiul de a fi reușit să ne selectăm atent clientela și proiectele pe care le gestionăm. Dacă aș portretiza 3 tipuri de clienți alături de care simțim că excelăm, aș puncta:

  • societăți de dimensiuni medii sau mari, conduse fie de antreprenori români, sau cu structuri și „birocrații” mai corporatizate, alături de care lucrăm constant de ani de zile;
  • clienți care nu apelează la societăți de avocați specializate decât în proiectele cu miză definitorie, cu impact decisiv în existența lor. Sunt tiparul de clienți care ne trec pragul pentru litigiul de care depinde afacerea lor, sau pentru tranzacția prin care își vând un business construit în zeci de ani, deci, în general, proiecte cu o încărcătură emoțională și financiară ridicată.
  • clienții pro bono – pentru satisfacția personală adusă acestora.

Ce planuri aveți pentru următorii 10 ani? Există direcții noi pe care doriți să le explorați sau servicii pe care le veți extinde?

Raluca Maxim: Să rămânem consecvenți modului de lucru avut până acum, și anume: să păstrăm calitatea și excelența în proiectele gestionate; dacă această regulă este respectată, dezvoltarea vine de la sine. Să continuăm să perfecționăm organizarea internă a societății, astfel încât să creștem și mai mult ca număr de avocați, dar fără a altera principiile în care credem, și calitatea gestionării proiectelor. În continuare, întrucât gestionăm litigii numeroase și complexe în domeniul achizițiilor publice și al fiscalității, ne propunem să redimensionăm acest departament;

Ce sfat ați oferi antreprenorilor sau companiilor care caută o reprezentare juridică solidă și parteneri de încredere?

Andrei Maxim: Cel mai important sfat, din perspectivă juridică: să fie extrem de atenți în alegerea sfaturilor și sfătuitorilor în domeniul juridic, și să fie cât mai obiectivi în alegerea acestora. Altfel spus, să aibă un set de criterii ireductibile de profesionalism pe care să le aplice în alegerea consultanților/avocaților.

La fel de important, în gestionarea riscurilor juridice ale afacerilor: să se aștepte la cel mai bun rezultat în fiecare demers antreprenorial, dar să fie mereu pregătiți și pentru cel mai negativ dintre scenarii. Iar pentru ultima parte, ai nevoie de consultanți profesioniști și dedicați.

Articol susținut de Maxim și Asociații