Sari direct la conținut

Proiectul prin care România va cumpăra avioane F-35, publicat de MApN. De ce a ales România acest model și când va retrage din serviciu avioanele F-16

HotNews.ro
Cum ar arăta un F-35 românesc, Foto: Hotnews
Cum ar arăta un F-35 românesc, Foto: Hotnews

Va fi cea mai scumpă achiziție militară a României – 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de aparate F-35, suport logistic, instruire, piese de schimb și muniție. Un contract va fi semnat abia după aprobarea și de către SUA a vânzării de avioane de generația a cincea către România.

România a decis încă din 2022 că va achiziționa avioane F-35 – hotărârea a fost luată în CSAT, iar Parlamentul a aprobat programul. Acum, MApN a pus în dezbatere publică proiectul de lege prin care se va desfășura achiziția, un contract urmând a fi semnat direct cu Guvernul SUA abia după ce și autoritățile de la Washington vor aproba vânzarea. Despre proiect a scris și Digi24.ro

România va cumpără, într-o primă etapă, 32 de avioane F-35, suficiente pentru două escadrile. Ele vor înlocui treptat, pe măsura în care vor fi operaționalizate, avioanele F-16 second-hand pe care România le-a cumpărat în ultimul deceniu. Într-o a doua etapă, România va mai cumpăra alte 16 avioane F-35, scopul final fiind acela de a constitui 3 escadrile complete de avioane de luptă.

Pentru achiziția din orima etapă, ce presupune nu doar aparatele în sine, ci și suportul logistic inițial, instruire, piese de schimb, dar și muniție, Parlamentul a aprobat o sumă de 6,5 miliarde de dolari fără TVA, însă costul exact va fi știut abia după negocierile directe cu SUA.

Când vor fi scoase din uz avioanele F-16

În expunerea de motive publicată de MApN, Armata explică de ce a ales modelul F-35 și ce se va întâmpla cu actualele avioane F-16 pe care România le operează și le va mai opera cel puțin un deceniu de acum încolo.

  • „În prezent Forţele Aeriene Române asigură executarea misiunilor SLP-PA (Serviciul de Luptă Pennanent – Poliţie Aeriană) cu avioane F-16. Continuarea executării SLP-PA cu avioanele F-16 este o soluţie doar pe termen mediu, care asigură performanţe operaţionale limitate, având în vedere continua dezvoltare a platformelor aeriene către avioane de generaţia a V-a şi viitoare, condiţionată şi de expirarea resursei acordate de către producătorul avioanelor, cu un orizont de timp estimat pentru scoaterea din exploatare în jurul anului 2034 şi cu finalizare în jurul anului 2040”, se arată în documentul MApN.
  • „Scoaterea graduală din serviciu a avioanelor F-16 şi necesitatea executării SLP-PA, coroborate cu evoluţia mediului de securitate regional, au determinat nevoia identificării unei soluţii care să permită apărarea spaţiului aerian al României cu avioane de generaţia a V-a. Avionul de luptă multirol de generaţia a V-a trebuie să deţină capabilităţile necesare conectării în cadrul sistemului integrat de apărare aeriană al NATO (NATINAMDS-NATO Integrated Air and Missile Defense System) şi să execute misiuni în cadrul operaţiilor întrunite, multinaţionale, în toate domeniile, pentru asigurarea suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi aliat”, potrivit expunerii de motive.

De ce a ales Armata modelul F-35

MApN trece în revistă și motivele pentru care Armata a ales modelul F-35:

  • „Avionul F-35 dispune de performanţe tehnologice foarte avansate, în principal caracteristica STEALTH, integrarea senzorilor de ultimă generaţie, capacitate de schimb de informaţii criptate în timp real atât cu platforme aeriene, cât şi cu sisteme de apărare cu baza la sol, capacitate de gestionare reală a imaginii operaţionale a câmpului de luptă, precum şi de muniţii inteligente de înaltă precizie, şi permite realizarea şi menţinerea superiorităţii aeriene, condiţie obligatorie pentru asigurarea suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi, la nevoie, pentru apărarea acestuia. De asemenea, avionul F-35 este singura platformă aeriană de generaţia a V-a, care la acest moment se află în producţie, disponibilă pentru achiziţie, preconizându-se să devină avionul de generaţia a V-a standard în NATO.
  • Achiziţia platformelor aeriene de generaţia a V-a, F-35, necesare pentru realizarea capabilităţii operaţionale de apărare aeriană finală se poate efectua doar cu aprobarea autorităţilor SUA, prin contracte guvern – guvern de tip Scrisoare de Ofertă şi Acceptanţă (Letter of Offer and Acceptance ), în cadrul Programului Foreign Military Sales – FMS. Pentru acest tip de produse, programul FMS este singura modalitate de achiziţie, aplicată de către toate statele”, potrivit documentului. .

Valoarea estimată pentru această achiziție la data obţinerii aprobării prealabile a Parlamentului a fost de 6,5 miliarde USD, fără TVA, dar MApN subliniază că „având în vedere procedurile specifice FMS, valorile finale vor fi cunoscute cu exactitate după finalizarea discuţiilor cu reprezentanţii Guvernului Statelor Unite ale Americii, pentru definitivarea pachetelor de bunuri şi servicii.”

HotNews.ro a fost, în primăvară, în fabrica uriașă F-35 din Forth Worth Texas și a realizat un reportaj în locul unde cel mai probabil majoritatea avioanelor României vor fi produse în următorii ani:

Specificațiile avioanelor de generația a cincea F-35

F-35A

  • Echipaj: 1
  • Lungime: 15,37 m
  • Anvergura aripilor: 10,65 m
  • Înălțime: 5,28 m
  • Suprafață portantă: 42,7 mp
  • Masa (gol): 13,29 t
  • Masa (echipat): 22,4 t
  • Masa maximă la decolare: 31 t
  • Motor: 1× Pratt & Whitney F135-PW-100 afterburning turbofan, (191 kN max)
  • Viteza maximă: Mach 1,6 (1.200 mph, 2.000 km/h) / Mach 1,06 la nivelul mării
  • Raza de luptă: 1.200 – 1.400 km
  • Limită G (suprasarcină): 9G
  • Plafon operațional: 50.000 ft (15.000 m)
  • Rata de urcare: ~40.000 ft/min (200 m/s)

Armament:

  • Tun 1×25 mm GAU-22/A (180 proiectile)
  • Puncte de acroșaj: 4 interne în configurație stealth (poate căra simultan și două rachete aer-aer, și două bombe aer-sol) / 6 puncte externe
  • Radar: AN/APG-81 AESA, sistem electro-optic și sistem de bruiaj

CITEȘTE ȘI:

INTERVIURILE HotNews.ro