Nivelul educatiei clientilor, costul riscului si managementul lichiditatii – principalele probleme invocate de bancheri
Educatia financiara uneori precara a clientilor, nevoia segmentarii portofoliilor de clienti si transferul costului riscului- acestea au fost cele mai discutate probleme in cadrul unei intalniri organizate de Institutul Bancar Roman si de compania de consultanta Roland Berger, dedicata segmentului de consumer finance.
Reprezentantul Roland Berger a prezentat cu aceasta ocazie un studiu din care reiesea tendinta pietei europene pe acest segment: consolidare sau schimbarea modelului de business. Hendrik Bremer, partener al companiei de consultanta Roland Berger a oferit doua exemple de firme din Polonia care au stiut sa isi adapteze cu succes afacerile noilor conditii.
„Va dau doua exemple din Polonia: Eurobank (detinuta de Societe Generale- n.m.DP) si Lucas Bank (operata de Credit Agricole- n.m.DP). Eurobank a inceput sa dezvolte produse de economisire si apoi a trecut la creditare si a adaugat si canale suplimentare de vanzari. Lukas s-a concentrat pe vanzarile prin POS-uri si pe urma a trecut la atragerea de depozite. Majoritatea structurilor de produse si distributie s-au indreptat catre aceeasi directie. In Europa de Est cred ca vom asista la un proces de consolidare. Jucatorii puternici vor ajunge si mai puternici, a mai explicat Bremer in cadrul unei prezentari tinute joi in fata unor bancheri.
Daniel Boaje, directorul general al Cetelem a admis ca batalia pentru clienti va impinge firmele de consumer finance la schimbarea modelului de business, precizand ca in acest moment cele mai mari provocari sunt reprezentate de nivelul de indatorare, transferul costului riscului si managementul lichiditatilor. „E nevoie sa dezvoltam modelul de afaceri. Si noi simtim nevoia segmentarii clientilor”, a mai explicat Boaje.
Problema segmentarii clientilor a fost abordata si de reprezentantul Raiffeisen Bank, Stelian Stanga. „Bancile vorbesc tot mai mult despre segmentare. 80 la suta dintre venituri sunt asigurate de 20 la suta dintre clienti si in aceasta situatie e clar ca va trebui sa te ingrijesti de acei 20%, sa le oferi servicii de calitate si ma refer la pricing. Cred ca aici se va duce batalia urmatoare. Pe metodele de retentie a clientilor. Cine va gasi solutia cea mai buna va fi cel mai castigat”, e de parere Stanga.
Gabriel Cretu, OTP Bank a pledat pentru o mai buna educatie financiara. „Clientii bancilor trebuie educati, explicandu-li-se ce e acela un credit pe 30 de ani. Noi ne concentram sa ii invatam sa faca un buffer (o rezerva-tampon de bani), echivalent a sase luni de rate. Am calcat in picioare acel slogan „Azi daca un leu depui, maine el va face pui”, a incheiat Cretu.