O problemă ignorată: 400 km de autostradă de 6 miliarde de euro, fără „câine de pază” / „CNAIR tergiversează angajarea inginerilor care să supervizeze lucrările”
Circa 400 kilometri de autostradă cu o valoare de aproape 6 miliarde de euro sunt, practic, fără „câine de pază”, avertizează Asociația Pro Infrastructura. „Rolul supervizorului, al dirigintelui de șantier denumit și „consultant”, „inginer FIDIC” sau simplu „inginer”, în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esențial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme și respectă caietul de sarcini, oferta asumată și normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare”, notează asociația.
„Dar CNAIR tergiversează lansarea licitațiilor pentru aceste servicii esențiale ori, în dulcele stil „timpul trece leafa merge”, tărăgănează procedurile de achiziție publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri”, scrie API.
Potrivit acesteia, în lipsa consultantului care să fie zilnic pe șantier și să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, „scurtături” și „optimizări” care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung și cresc artificial profitul constructorului.
- „Contractarea supervizării este URGENTĂ pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău și Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuția (până) în primăvară. Aceeași situație pe lotul 3 de lângă Buzău și pe cele trei sectoare ale Bacău-Pașcani unde suntem în licitație de lucrări, dar ne așteptăm ca să fie și ele parafate cu antreprenorii până în vară”, notează ONG-ul care urmărește derularea marilor proiecte de infrastructură din România.
- „Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca și Afumați) deși se apropie cu pași rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestații, probabil vom avea constructor până în vară) și 3 (în procedură semnare contract de lucrări)”, potrivit API.
- „Nu există timp de pierdut nici pe secțiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitești unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă și aici lucrările”, potrivit API.
„Doar aceste exemple de autostrăzi amintite mai sus însumează aproape 400 kilometri și au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro! Iar din urmă vin noi sectoare aflate în licitație, precum A13 Boița-Făgăraș sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Desigur, lor li se adaugă și multe alte proiecte rutiere mai mici și mai puțin mediatizate care nu au supervizor pe șantier”, notează Pro Infrastructura.
„Autostrada UMB” – A7 din Moldova inclusă pe PNRR, dar fără supervizor
Din cele 13 tronsoane prinse în PNRR pe A7 de la Ploiești la Pașcani, 9 tronsoane sunt deja contractate, iar din acestea 7 sunt contractate cu românii de la UMB.
Un alt tronson se află în reevaluare, lângă Buzău, iar pe cele trei de la Bacău la Pașcani – aproape 77 de km – UMB a fost dat câștigător la licitație și ar putea semna contractele dacă se rezolvă contestațiile în favoarea sa.
Practic, UMB lucrează deja pe circa 179 km din A7, iar dacă ar reuși să câștige toate tronsoanele licitate acum pe A7, UMB – companie din Bacău la origini, ar ajunge practic să lucreze pe un front neîntrerupt de peste 250 de kilometri de autostradă, toți în Moldova.
Compania a fost în ultimii ani cea mai performantă din rândul constructorilor de autostrăzi, reușind mobilizări exemplare pe șantiere și chiar și inaugurări înaintea termenelor contractuale.
Aici mai putem aminti că tot UMB a construit și finalizat înainte de termen singura bucată din A7 deschisă traficului în prezent: 16 km drept centură a Bacăului.
A1 Sibiu – Pitești, autostradă prin creierii munților, dar fără inginer supervizor
O altă autostradă care nu are deocamdată „câine de pază” este A1 Sibiu – Pitești, sectoarele din munți.
„Antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului”, după cum avertizează acum Asociația Pro Infrastructura.
Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
Pe A1 Sibiu – Pitești Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr) a fost deschisă traficului în decembrie 2022, iar pe Secțiunea 5, pe cei 30 de km de la Pitești la Curtea de Argeș lucrează în prezent constructorul italian Astaldi.
Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni licitația s-a finalizat cu semnarea contractului pe 15 noiembrie 2021 cu austriecii de la PORR. Acolo autostrada se află în etapa de proiectare, dar există discuții privind demararea lucrărilro de execuție încă de anul viitor..
Pe Secțiunea 3 în luna mai 2022 a fost selectat câștigătorul – o asociere de constructori din Italia și România care au câștigat practic cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe data de 1 august 2022 CNAIR a semnat contractul cu Asocierea WEBUILD SPA (Astaldi) – TRANCRAD SRL.
Pe Secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia.Și secțiunea 2, și Secțiunea 3 se află teoretic în perioada de proiectare, urmând ca apoi să demareze efectiv lucrările în teren.
Foto: Secțiunile de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești
VEZI și: