Sari direct la conținut

PNL vrea să elimine publicitatea la jocurile de noroc. Măsura, trecută la capitolul priorități

HotNews.ro
PNL vrea să elimine publicitatea la jocurile de noroc. Măsura, trecută la capitolul priorități
Pariuri sportive Foto: Profimedia

De fiecare dată când s-a pus o astfel de problemă, industria pariurilor a reușit să o reverseze în România, printre argumente fiind acela că sportul ar fi grav afectat. Argumentul a fost analizat și în Australia, unde o comisie parlamentară a arătat că exemplul Spaniei, unde s-au inclus restricții la reclama pe gambling, demonstrează că „Niciuna dintre predicțiile sumbre nu s-au împlinit”.

„Eliminarea publicității la jocurile de noroc”, se regăsește la punctul 6 din 11 pe lista „Prioritățile legislative ale Grupului Parlamentar PNL din Camera Deputaților în sesiunea de toamnă 2024”, prezentată de către liberali pe Facebook. Liga 1 este una din marile beneficiare ale banilor de publicitate din industria pariurilor, cu 14 din 16 echipe care au ca sponsor pe tricou o companie de pariuri sportive, relatează Golazo.ro, care prezintă argumentele pro și contra măsurii.

În Parlament, în prezent, se găsesc mai multe proiecte de legi care vizează industria pariurilor, care în prezent sunt blocate în comisii. Liberalii nu oferă detalii despre forma proiectului de lege prin care vor să elimine publicitatea.

Pe legislația actuală, televiziunile pot difuza spoturi ale industriei de gambling doar între orele 23:00 și 06:00, dar și în timpul evenimentelor sportive transmise în direct, amendament de care profită televiziunile de sport.

Pentru online, nu există restricții impuse de lege pentru difuzarea de reclame la pariuri, în timp ce pentru campanii outdoor au fost introduse recent limitări de spațiu. În acest an, Parlamentul a adoptat o lege care închide sălile de păcănele în localitățile care au mai puțin de 15.000 de locuitori.

14 din 16 echipe din Liga au sponsor principal o casă de pariuri

Sepsi Sf. Gheorghe și Gloria Buzău sunt singurele două echipe din Liga care nu au pe echipamentul de joc drept sponsor principal o casă de pariuri.

Potrivit Golazo, 25% din veniturile cluburilor din Liga 1 provin din publicitate și sponsorizare. Aici intră toate contractele, nu doar cu cele din casele de pariuri.

Pe lângă echipele de club, și echipa națională beneficiază de sponsorizare de la o companie de parirui, cât și principalele competiții interne: Liga1, Liga2 și Cupa României.

Jocurile de noroc sunt puternic asociate cu sărăcia 

Australia, țara de pe locul 4 la Jocurile Olimpice de la Paris 2024, vrea să interzică toată publicitatea la pariurile online. Studiile arată că s-a normalizat, a devenit acceptabil, ca tinerii sub 18 ani să parieze. 

„Industria pariurilor este una care a venit în epoca modernă cu unele dintre cele mai dăunătoare inovații care afectează sănătatea publică a unei țări. De pildă, tinerii sub vârsta de 18 ani sunt victime precoce ale pariurilor”, susțin inițiatorii legii din Parlamentul Australiei care vor să interzică orice publicitate la jocurile online.

Jocurile de noroc sunt puternic asociate cu sărăcia. Industria este și cea care cheltuie mai mult pe publicitatea online în România.

Povara dependenței sau consumului problematic de jocuri de noroc se resimte mai puternic în rândul populațiilor sărace și accentuează inegalitățile sociale deja existente. O arată o serie de studii publicate în ultimii ani, atât în Europa, cât și pe plan global. 

Acestea au fost motivele pentru care Bulgaria a suspendat recent, printr-un vot unanim în Parlament, toată publicitatea la jocurile de noroc.

Argumentele industriei jocurilor de noroc

Asociația de lobby din Australia pentru pariuri susține că o interzicere a publicității va ruina sportul, prin dispariția sponsorizărilor, și va muta jucătorii către sistemele ilegale. 

Parlamentarii afirmă însă că ”pentru ca industria pariurilor să câștige bani, e nevoie ca oamenii care pariază să piardă”. Și că, din cauza acestei anomalii a afacerii, gamblingul e dispus să cheltuiască sume imense în marketing. ”Lărgirea” bazei de clienți este un imperativ. Mai mulți clienți, mai multă pierdere și dependență în societate, profit mai mare pentru firme”. Iar acest lucru se obține, de multe ori, pe seama tinerilor, ceea ce a îngrijorat profund societatea australiană, scrie The Conversation.

Australienii: faptele arată că, de fapt, interzicerea reclamelor la gambling nu afectează sportul

Ancheta parlamentară din Australia a analizat îndeaproape subiectul platformelor licențiate și a citat exemplul Spaniei. Autoritatea de reglementare din această țară a concluzionat după adoptarea unor restricții legate de publicitatea pentru casele de pariuri că:

„Niciuna dintre predicțiile sumbre nu s-au împlinit (…) Posturile TV au spus că vor falimenta fără veniturile din publicitate pentru pariuri și acest lucru nu s-a întâmplat (…) Echipele sportive spaniole au spus că nu vor mai fi competitive dacă ele vor fi singurele cărora nu li se permite să fie sponsorizate [de casele de pariuri], și nici asta nu s-a întâmplat (…) Amenințarea ca pariorii să migreze către operatori ilegali nu s-a materializat de asemenea”.

Articolul integral poate fi citit pe site-ul nostru de sport GOLAZO.ro

INTERVIURILE HotNews.ro