Sari direct la conținut

Cum sunt păcăliți tinerii de 11-16 ani de reclama la jocurile de noroc online. Unii tineri cred că ”dacă pariezi cu ei îți poți primi banii înapoi”

HotNews.ro
Cum sunt păcăliți tinerii de 11-16 ani de reclama la jocurile de noroc online. Unii tineri cred că ”dacă pariezi cu ei îți poți primi banii înapoi”
Pariuri sportive Foto: Profimedia

Normalizarea pariurilor la cei tineri, în unele cazuri minori, a devenit un fenomen. ”Industria pariurilor este una care a venit în epoca modernă cu unele dintre cele mai dăunătoare inovații care afectează sănătatea publică a unei țări. De pildă, tinerii sub vârsta de 18 ani sunt victime precoce ale pariurilor”, susțin inițiatorii legii din Parlamentul Australiei care vor să interzică orice publicitate la jocurile online.

Reclamele la jocurile de noroc și pariatul online sunt subiectul unor confruntări aprinse de argumente între Guvernul și Parlamentul Australiei, țară care tocmai a obținut cel mai mare număr de medalii de aur din istoria sa la Jocurile Olimpice de la Paris, unde a concurat la aproape fiecare probă sportivă, relatează revista The Conversation.

  • Asociația de lobby pentru pariuri susține că o interzicere a publicității va ruina sportul, prin dispariția sponsorizărilor, și va muta jucătorii către sistemele ilegale. 
  • Parlamentarii afirmă însă că ”pentru ca industria pariurilor să câștige bani, e nevoie ca oamenii care pariază să piardă”. Și că, din cauza acestei anomalii a afacerii, gamblingul e dispus să cheltuiască sume imense în marketing. ”Lărgirea” bazei de clienți este un imperativ. Mai mulți clienți, mai multă pierdere și dependență în societate, profit mai mare pentru firme”.
  • O parte a acestor clienți sunt tineri.
  • În România, o investigație a siteului Snoop, aceeași publicație care a relatat și despre studentele abuzate de profesorul Alfred Bulai, a arătat cum industria gamblingului și statul român încalcă drepturile celor care vor să renunțe să joace, conștientizându-și dependența. Ca impact a publicării articolului, casele de pariuri au început să ia măsuri, dar ONJN a continuat să tacă.

Actualul proiect de lege propus de guvernul condus de premierul laburist Anthony Albanese parlamentului australian prevede interzicerea reclamelor pentru casele de pariuri în mediul online, în emisiuni TV adresate copiilor, precum și în ora de dinainte și după evenimente sportive transmise în direct.

Reclamele la pariuri online ar urma, de asemenea, să fie limitate la doar două pe oră în timpul programului general de transmisiune al televiziunilor. Proiectul nu a fost făcut deocamdată public, însă presa a intrat în posesia lui. Există însă și o inițiativă parlamentară care spune că e prea puțin.

Anthony Albanese, premierul australian. PETER DOVGAN / Sipa Press / Profimedia

Proiectul propus de guvernul de stânga al Australiei e unul mai puțin drastic comparativ cu măsurile propuse de un raport de reper al parlamentului australian, care a cerut eliminarea tuturor formelor de publicitate pentru jocurile de noroc online, inclusiv a banerelor de pe marginea terenului și a logourilor de pe tricourile echipelor sportive.

Industria gamblingului din Australia se opune unei interdicții totale a publicității și argumentează că o astfel de măsură ar fi chiar nocivă. Kai Cantwell, directorul Responsible Wagering Australia (principala organizație de lobby a industriei pariurilor), a declarat în comentarii făcute recent pentru postul public de radio ABC Australia că interdicțiile de genul îi „împing” pe participanții la jocurile de noroc către platformele ilegale înregistrate offshore. 

The Conversation, o cunoscută revistă online din Australia ce tratează numeroase subiecte aflate pe agenda internațională, pune însă sub semnul întrebării afirmațiile lobbistului și argumentează că dovezile existente până în momentul de față arată contrariul a ce susține industria jocurilor de noroc.

Dezbaterea din Australia e una care nu poate fi ignorată la nivel internațional. Ea are loc în condițiile în care țara a câștigat 18 medalii de aur la Jocurile Olimpice de la Paris, un record pentru Australia. Per total, Australia a obținut 53 de medalii la Paris și a terminat pe poziția a patra în clasamentul general al medaliilor câștigate la Jocurile Olimpice.

Echipa Australiei ia argintul la meciul de polo feminin al Olimpiadei 2024 la Paris, 10 august 2024. Foto: Pete Dovgan/Speed Media/Shutters / Shutterstock Editorial / Profimedia

Unul dintre argumentele principale invocate de industria pariurilor este că interzicerea reclamelor la jocurile de noroc va afecta sportul, în special cel de echipă, din cauza anulării sponsorizărilor.

Reclamele sunt un element cheie al industriei pariurilor: ele sugerează că a paria reprezintă un risc minim

The Conversation scrie că industria pariurilor este una care a venit în epoca modernă cu unele dintre cele mai dăunătoare inovații care afectează sănătatea publică a unei țări:

Dovezile privind daunele produse de pariat sunt clare. Ele includ destrămarea relațiilor, înrăutățirea sănătății fizice, pierderea locurilor de muncă, îndatorarea, recurgerea la infracționalitate, pierderea locuinței, violența conjugală și suicidul”.

Progresul tehnologic a permis industriei pariurilor să dezvolte produse sofisticate și accesibile instant pe platformele online. Companiile promovează aceste produse folosind strategii de marketing inovatoare care pot ținti rapid indivizii susceptibili prin diferite canale, inclusiv rețelele de socializare extrem de populare, ca de exemplu TikTok.

Însă pentru ca industria pariurilor să câștige bani, e nevoie ca oamenii care pariază să piardă. Acesta este și motivul pentru care „lărgirea” bazei de clienți este un imperativ. Marketingul se află în însăși inima industriei pentru a crea noi modalități de a atrage oamenii către produse și branduri.

În plus, percepțiile asupra pariatului sunt modelate pentru a fi pozitive, pentru  că reclamele insinuează că pariurile vin cu riscuri minime.

Tinerii sub vârsta de 18 ani, victime precoce ale jocurilor de noroc

La fel ca în alte țări, unul dintre motivele pentru care subiectul a ajuns pe agenda opiniei publice și a politicienilor din Australia ține de faptul că această concurență între companiile de pariuri duce la expunerea cotidiană a copiilor și tinerilor la reclame care îi pot influența profund.

The Conversation amintește că dovezi din mai multe țări arată de asemenea că, atunci când departamentele de marketing ale caselor de pariuri își fac treaba bine pentru propriile companii, se ajunge la o normalizare a ideii de a paria în rândul minorilor.

Bineînțeles, industria pariurilor din Australia contrazice aceste constatări. Întrebat direct dacă crede că pariatul a fost normalizat în rândul copiilor în ultimii ani, lobbistul Kai Cantwell a răspuns că nu.

„…îți poți primi banii înapoi”

Cantwell a admis că se pot face mai multe lucruri pentru a garanta că minorii nu sunt țintiți de reclame ale caselor de pariuri, dar a dat imediat vina pe „piața offshore ilegală” (n.r. companiile înregistrate în alte țări) ca fiind cea care bombardează „din greu” copiii și tinerii cu reclame.

Însă un studiu publicat în Journal of Behavioral Addictions a constatat că Sportsbet și TAB, două dintre cele mai cunoscute case de pariuri din Australia, se numără printre brandurile recunoscute consecvent de tinerii australieni. S-a studiat comportamentul tinerilor între 11 și 16 ani. Studiul respectiv a fost publicat încă din 2018, cu ani de zile înainte ca subiectul expunerii tinerilor la reclamele caselor de pariuri să țină prima pagină a ziarelor din Australia.

Tinerii intervievați de The Conversation au relatat că aleg să parieze cu o casă de pariuri anume datorită familiarității, a faptului că le plac reclamele casei respective sau că au văzut publicitate la oferte și promoții ale acesteia.

„Sportsbet, fiindcă dacă pariezi cu ei îți poți primi banii înapoi”, a declarat un tânăr din Australia pentru revista online.

Parlamentul australian a propus o interdicție pentru toate formele de publicitate la jocurile de noroc online

O comisie de anchetă bipartizană a parlamentului australian a recomandat în unanimitate adoptarea unei interdicții totale privind publicitatea pentru casele de pariuri online și aplicarea ei inclusiv pentru magazinele de aplicații online ca Google Play Store, Apple App Store și Steam Store.

Industria pariurilor a cerut însă o „abordare echilibrată” și „nuanțată”, precum și ca reformele să fie „raționale”. Principalul argument invocat de Kai Cantwell și alți reprezentanți ai caselor de pariuri este că o interdicție de acest fel „poartă riscul de a-i împinge pe consumatorii australieni către furnizori online ilegali”.

Însă experții nu sunt convinși de argumentul industriei de gambling. 

„Observăm în dosarele de consiliere financiară că răul predominant vine de la cei licențiați în Australia [care își pot face reclamă pe scară largă]. Observăm doar un număr foarte mic de pariuri cu operatori nelicențiați, din afara țării”, afirmă asociația consilierilor financiari din Australia.

Ancheta parlamentară a analizat îndeaproape subiectul platformelor licențiate și a citat exemplul Spaniei. Autoritatea de reglementare din această țară a concluzionat după adoptarea unor restricții legate de publicitatea pentru casele de pariuri că:

„Niciuna dintre predicțiile sumbre nu s-au împlinit (…) Posturile TV au spus că vor falimenta fără veniturile din publicitate pentru pariuri și acest lucru nu s-a întâmplat (…) Echipele sportive spaniole au spus că nu vor mai fi competitive dacă ele vor fi singurele cărora nu li se permite să fie sponsorizate [de casele de pariuri], și nici asta nu s-a întâmplat (…) Amenințarea ca pariorii să migreze către operatori ilegali nu s-a materializat de asemenea”.

INTERVIURILE HotNews.ro