Sari direct la conținut

Poliția Română își cumpără BMW-uri ca să prindă suspecți aflați în viteză, dar nu-i poate prinde pe cei opriți

HotNews.ro
Interventia politiei asupra soferului blocat in masina, Foto: captura facebook
Interventia politiei asupra soferului blocat in masina, Foto: captura facebook

​Imaginile cu un polițist și patru jandarmi care dau roată neputincioși mașinii unui suspect, încearcă să-i spargă geamul cu mâinile goale, fără succes, pentru ca apoi suspectul să demareze în trombă, demonstrează că forțele de ordine din România au nevoie de altceva decât de mașini BMW de 32 de mii de euro bucata.

„Societatea este într-o continuă schimbare, iar mijloacele folosite de cei care încalcă legea sunt permanent îmbunătățite și diversificate. Pentru a-i combate eficient pe aceștia, trebuie să fim într-o continuă dinamică, în ceea ce privește dotarea polițiștilor cu mijloace de protecție, precum și de mobilitate”.

Așa a justificat șeful Poliției, chestorul principal Benone Matei, necesitatea achiziționării a între 300 și 600 de BMW-uri, în valoare de 32 mii euro, fără TVA, bucata.

„Mobilitate” este cuvântul cheie aici. Cu alte cuvinte, polițiștii ar avea nevoie de mașini puternice cu care să-i prindă pe suspecții care merg cu viteză mare.

Ce te faci însă cu suspecții care stau pe loc?

E mai complicat să-i prinzi decât pare, având în vedere imaginile virale care au arătat recent cum, în Sectorul 4 din București, un polițist de la rutieră și patru jandarmi nu au putut să imobilizeze un șofer violent care a fost tras pe dreapta pentru că încălcase mai multe reguli de circulație.

Pentru că acesta nu a vrut să coboare geamul, polițistul a strigat la el, fără succes, de mai multe ori. Apoi și-au făcut apariția și jandarmii, unul dintre aceștia încercând să spargă geamul cu mâinile goale. Nu a reușit, iar suspectul, după ce a lovit două mașini și era să spulbere niște pietoni ce treceau strada, s-a făcut nevăzut.

E drept că a doua zi a fost prins, dar nu ai cum să nu rămâi cu o întrebare bine înfiptă în cap: Până la urmă de câți polițiști e nevoie ca să spargi geamul lateral al unei mașini?

Marian Godină a pus un clip pe internet în care vrea să dovedească că unul e suficient, dacă are la el dispozitivul potrivit.

Probabil e vorba despre un breloc pe care noi l-am găsit pe internet și care costă fix 10 lei și pe care, am aflat cu ocazia asta, mulți șoferi îl poartă agățat la chei pentru situații de urgență.

Asta fac cetățenii simpli, întrebarea este cum acționează instituțional Poliția Română atunci când un suspect periculos se izolează în mașină și nu se conformează indicațiilor?

Legea 218/2002 spune la art 36 că poliția poate interveni în forță, în condițiile legii, „împotriva celor care pun în pericol viaţa, integritatea sau sănătatea persoanelor ori a organelor de ordine, precum şi împotriva celor care ameninţă cu distrugerea unor clădiri sau bunuri de interes public ori privat”.

Cum ar fi trebuit să se desfășoare lucrurile în cazul din Sectorul 4?

O sursă din Poliția Capitalei mi-a explicat că în acest caz polițistul ar fi trebuit să aibă asupra sa măcar un baston telescopic, cu care ar fi putut sparge geamul. Ca o paranteză, mai spune sursa, în țările europene polițiștii sunt dotați cu ciocănele cu cap vidia cu care se pot sparge ușor geamurile.

„Sunt similare cu cele care se găsesc în autobuzele STB, ciocănelele pentru cazuri de urgență”, mi-a mai explicat polițistul care se întreabă, de asemenea, de ce în situația dată polițistul a fost singur și nu însoțit de un coleg, așa cum se procedează în mod normal.

O altă problemă, semnalată de sursa cu care am vorbit, este însă aceea că polițiștii nu sunt antrenați/ instruiți pentru situații de acest fel. „Nu există genul acesta de pregătire, de aceea oamenii din teren nu știu cum să reacționeze”.

De altfel, un documentar făcut de Recorder anul trecut citează mai mulți polițiști, atât de la Rutieră, cât și de la Ordine Publică care spun că în 20 de ani de activitate, sau chiar 29 de ani, nu-și aduc aminte să fi făcut măcar o oră de pregătire fizică.

„Ni se cere doar activitate la nivelul postului, nu pregătire”, „Aplicăm procedurile de imobilizare a unei persoane doar după ureche”, spun polițiștii intervievați de Recorder.

Ce spune teoria?

Există un document asumat de Ministerul Afacerilor Interne de care se cheamă „Manualul principalelor măsuri polițienești”, din 2019, și care prevede că în situația în care suspectul refuză să coboare din mașină, polițistul îi solicită să coboare (ceea ce s-a întâmplat), apoi izolează locul, conform procedurii privind cercetarea de la faţa locului producerii unui accident de circulaţie, îndepărtând persoanele curioase, și apoi solicită sprijinul celui mai apropiat echipaj de poliţie pentru efectuarea blocării vehiculului, prin poziţionarea autospecialelor în fața și în spatele acestuia.

Foarte important, ce mai precizează manualul în continuare: „(polițistul) utilizează, cu avertizare prealabilă, substanțe iritant lacrimogene prin pulverizarea acestora în dispozitivul de aerisire al vehiculului în cauză sau alte puncte prin care amestecul poate ajunge în habitaclu în scopul determinării conducătorului de a coborî din acesta.”.

Nu putem ști ce dotări aveau la ei oamenii legii care apar în înregistrarea despre care vorbim. Știm însă că nimic din ce am enumerat mai sus nu a fost folosit.

Vom rămâne și de această dată cu imaginea unui polițist care strigă la un șofer, potențial periculos (după cum s-a și dovedit) ce refuză să-l asculte, și a unui jandarm care încearcă să spargă geamul mașinii cu mâinile goale.

Și, desigur, cu observația din titlu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro