Sari direct la conținut

Poveștile piloților americani de F-35 care zboară în misiuni pe flancul estic

HotNews.ro
F-35 A Lightning II, Foto: US Air Force
F-35 A Lightning II, Foto: US Air Force

O rachetă rusească de croazieră tocmai lovise orașul Liov din Ucraina, la sfârșitul lunii martie, când un avion F-35 al forțelor aeriene americane a intrat în spațiul aerian al Poloniei învecinate. Pilotul Escadrilei 34 de Luptă a putut distinge vag populația civilă și consecințele atacului la sol, își începe povestea Airforce Magazine.

„Puteai vedea fumul de unde spuneau ei că racheta de croazieră a lovit aeroportul”, a spus căpitanul Alex Harvey, 31 de ani, care face parte dintr-o escadrilă desfășurată de la baza forțelor aeriene de la baza Hill, Utah, la baza aeriană Spangdahlem, Germania, pentru o misiune a NATO de poliție aeriană în Polonia.

„Din moment ce avem o poziție defensivă și suntem acolo doar pentru a misiunea de poliție aeriană, poate deveni o rutină”, a adăugat Harvey, șeful de arme și tactică al escadronului. „Asta a fost ceva real pentru mine.”

Înainte de desfășurare, Harvey și alți 20 de piloți fuseseră în alertă ca forță de reacție imediată. În fiecare seară se uita la știri. În fiecare noapte, el și soția sa se întrebau dacă va fi trimis pe flancul estic al NATO.

Apoi, pe 13 februarie, cu o zi înainte de Ziua Îndrăgostiților, escadrila s-a desfășurat. Un alt membru, maiorul Nolan Sweeney, în vârstă de 34 de ani, i-a lăsat soției sale un buchet de flori pe scări.

Rusia a invadat Ucraina la o săptămână după ce escadronul a sosit la Spangdahlem

Sweeney și Harvey poartă acum mustață. Sunt detașați. În cele două luni de atunci, piloții au zburat de sute de ori, făcând drumuri dus-întors de 650 de mile, în avioanele lor din programul Joint Strike Fighters, către și dinspre estul Poloniei. În acel timp, Rusia a lansat peste o mie de rachete asupra Ucrainei, populând cerul cu avioanele sale de luptă, de la Marea Baltică până la Marea Neagră.

Comandamentul aerian al NATO menține peste 130 de aeronave în alertă cu misiuni de poliție aeriană 24/7 pe întregul flanc estic al alianței.

Misiunile de poliție aeriană au decolat pentru a face față avioanelor rusești ridicate din Crimeea și au observat avioane rusești care încalcă normele internaționale în spațiul aerian din apropierea Poloniei. Oficialii forțelor aeriene poloneze spun că avioanele rusești zboară fără transpondere și nu depun planuri de zbor. Totuși, de când a fost lansată invazia, piloții NATO nu au făcut interceptări, mișcări de a escorta o aeronavă în afara spațiului aerian NATO.

„Suntem acolo pentru a apăra Occidentul, din Est”, a spus Harvey. „Suntem acolo doar ca să ne uităm în jur, să spunem: „Ce se întâmplă în Ucraina, ce putem vedea de aici? Ce se întâmplă în Belarus și în acele zone?’”, a adăugat el. „Dar noi suntem literalmente acolo doar pentru a fi prezenți acolo.”

La o săptămână de la desfășurare, președintele Joe Biden a anunțat că șase avioane F-35 vor fi dislocate prin rotație în trei țări de pe flancul estic: Lituania, Polonia și România. Timp de câteva zile, avioanele F-35 au decolat și au aterizat din țările NATO situate strategic și compatibile cu aeronavele americane.

Cele șase avioane s-au retras de atunci la Spangdahlem, cu o suită completă de personal de sprijin, în propriile hangare. În locul lor, F-15, F-16 și FA-18 ale Corpului Pușcașilor Marini s-au desfășurat pentru a derula misiuni de poliție aeriană baltică și misiuni îmbunătățite de-a lungul flancului estic.

Cu toate acestea, aceste F-35 efectuează curse de șase ore, care necesită două până la trei realimentări ale rezervorului KC-135 de la Aripa 92 de realimentare aeriană de la baza aeriană Fairchild, Washington, desfășurată, de asemenea, la Spangdahlem.

Vremea de iarnă și capacitatea limitată a națiunilor de pe flancul estic de a găzdui avioane de generația a cincea au prezentat provocări.

De la rezervoare sparte și condiții de îngheț periculoase, până la vremea rea care poate compromite o aterizare în siguranță, numeroase necunoscute au provocat calmul și antrenamentul aviatorilor.

De curând, Harvey a ajuns în zona sa de poliție aeriană din estul Poloniei, cu o rezervă de combustibil pentru 20 de minute, înainte de a fi anunțat că rezervorul s-a stricat și că nu îl poate alimenta.

„Dacă ceva merge prost, poate merge oricât de prost”, spune Harvey

„Presupunem că [rezervorul] va fi bun. Dar dacă nu e? Sau presupunem că putem merge într-o anumită zonă. Dacă nu putem, pentru că vremea este rea? Lucrurile de acest gen tensionează situația”, a spus el.

„Acum sunt într-un punct dificil. Deci, acum sunt într-un punct de deviere de urgență în altă parte”, a speculat el. „Merg în Slovacia, poate. Mă întorc cu greu în Germania, poate? Poate că nu am cum sau poate că trebuie să aterizez pe vreme foarte rea, ceea ce este destul de greu.”, a spus el.

Harvey a reușit să aterizeze în Lask, Polonia, unde avioanele FA-18 ale Corpului Pușcașilor Marini efectuează o misiune de poliție aeriană. Acolo, el a reușit să realimenteze și să facă schimburi cu combustibilul polonez, înainte de a face o decolare post-ardere, pentru a se asigura că are suficient spațiu pe pistă.

Îndeplinindu-și misiunea de poliție aeriană a NATO, ei apără spațiul aerian al NATO. Ei descurajează. Totuși, ei văd un război în derulare la sol.

Pe radar, piloții au văzut pe cer toate clasele de avioane de luptă rusești și altele ucrainene. Alte avioane F-35 aflate în misiuni de poliție aeriană de la RAF Lakenheath, Marea Britanie, sau avioane F-35 britanice sau olandeze, strâng propriile imagini pe radar, care sunt partajate automat.

„Pot vedea toată granița poloneză, de la Slovacia la Kaliningrad”, a spus Harvey.

„Dacă radarul lui detectează un avion care se apropie, să zicem, de NATO, avionul meu îmi arată asta și mie”, a explicat el. „Suntem încă în defensivă și orice s-ar putea întâmpla, știm cu toții asta. Deci, există mai puține șanse de surprize, mai puține șanse de calcule greșite. Este încă o dezescaladare.”

Senzorii avioanelor F-35 acoperă pe larg Ucraina. F-35 are senzori radar, infraroșu și alții, care formează o imagine la sute de mile în Ucraina și Belarus, adunând informații care sunt afișate pe ecranul cabinei, partajate cu alte avioane F-35 aliate în misiunile de poliție aeriană din apropiere și transmise către centrele de comandă ale NATO.

Guvernul SUA a declarat public că împărtășește informații cu Ucraina, care ajută țara să obțină succese pe câmpul de luptă. Piloții Escadrilei 34 de Luptă nu pot spune dacă datele pe care le adună aeronavele lor în misiunile de poliție aeriană contribuie la această imagine, dar Forțele Aeriene ale SUA din Europa au confirmat că informațiile colectate de o varietate de avioane se adaugă la o imagine comună de informații.

„Dacă adaugi mai multe avioane F-35, capacitatea crește exponențial”

Înainte de războiul Rusia-Ucraina, piloții americani de F-35 se antrenau zilnic pe cont propriu și cu aliații în timpul exercițiilor ocazionale și al antrenamentelor comune la simulatoare.

Acum, zi de zi, piloții își dezvoltă abilități de pilotaj și de luare a deciziilor. Ei comunică între ei și cu aliații NATO, împărtășind cele mai bune practici despre utilizarea avioanelor și primind informații din teren de la aliații europeni.

Avioanele lor „vorbesc” între ele, împărtășesc date și pun în practică toate capacitățile de luptă, pentru care aeronava de generația a cincea a fost proiectată să exceleze.

„Avioanele noastre comunică între ele”, a spus Sweeney. „Dacă adaugi mai multe avioane F-35, capacitatea crește exponențial.” Harvey a adăugat: „F-35 funcționează cu atât mai bine, cu cât sunt mai multe F-35 care comunică între ele.”

Rusia și-a repoziționat forțele în Ucraina, în ultimele săptămâni, îndepărtându-se de Kiev și reorientându-se asupra zonelor din estul și sudul Ucrainei, unde a avut mai mult succes.

Obiectivele președintelui rus Vladimir Putin nu sunt cunoscute, dar dorința sa pentru o Rusie mai mare, una care să reconstituie fostele state și sfere de influență ale Uniunii Sovietice, contrazice ordinea mondială actuală.

Statele baltice nu mai fac parte din Uniunea Sovietică. Polonia nu este o țară satelit. România și Bulgaria sunt democrații libere. Nouă țări ale NATO de pe flancul estic nu doresc să facă parte din sfera de influență a Rusiei.

Poliția Aeriană a NATO este măsura de descurajare menită să asigure că nu se încalcă granița aeriană.

„Când urcă acolo, sus, nu este doar un tip din Wisconsin care stă într-un avion gri”, a spus Sweeney. „Este un reprezentant al misiunii NATO: de descurajare, antrenament și pregătire.”

Harvey a vorbit despre „onoarea” de a fi brațul executiv al politicii de descurajare a NATO.

„Poți vedea pe o întindere de mile și mile, doar cu ochii tăi, de acolo, de sus”, a spus el.

„Poți să vezi orașul Liov, de exemplu, și asta e deosebit de emoționant să știi că totul este în regulă”, a adăugat el, reflectând asupra războiului și a misiunii sale în cadrul NATO. „A fost și va continua să fie o mișcare pur defensivă.”

sursă Airforce Magazine ( traducere Rador)

––

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro