Sari direct la conținut

Recuperare lentă după pana globală a serviciilor IT de vineri. Experții avertizează cu privire la riscurile viitoare

HotNews.ro
Recuperare lentă după pana globală a serviciilor IT de vineri. Experții avertizează cu privire la riscurile viitoare
Traficul aerian a fost afectat de pana globală a serviciilor IT Foto: ExclusiveAccess.Net / Shutterstock Editorial / Profimedia

Serviciile au început să revină online vineri seara, după o defecțiune IT care a provocat mari probleme în întreaga lume. Însă recuperarea completă ar putea dura săptămâni, au declarat experții, după ce aeroporturile, serviciile medicale și numeroase companii au fost afectate de „cea mai mare pană din istorie”, relatează The Guardian.

Zborurile și programările la spital au fost anulate, sistemele de salarizare s-au blocat, iar posturile de televiziune și-au întrerupt emisiile, după ce o actualizare de software defectuoasă a afectat sistemul de operare Windows al Microsoft.

Aceasta a venit de la compania americană de securitate cibernetică CrowdStrike și a dus la apariția erorii cunoscute ca „ecran albastru al morții”, deoarece computerele lor nu puteau porni. Experții au declarat că este posibil ca fiecare calculator afectat să trebuiască să fie reparat manual, dar începând de vineri seară unele servicii au început să își revină.

Pe măsură ce recuperarea continuă, experții spun că întreruperea a subliniat preocupările legate de faptul că multe organizații nu sunt bine pregătite să pună în aplicare planuri de urgență atunci când un singur punct, cum ar fi un sistem IT sau un software din cadrul acestuia, se defectează. Dar aceste întreruperi se vor repeta, spun experții, până când nu vor fi integrate mai multe planuri de urgență în rețele și până când organizațiile nu vor introduce sisteme de rezervă mai bune.

În Regatul Unit, funcționarii de criză de la Whitehall au coordonat răspunsul prin intermediul comitetului Cobra. Miniștrii au fost în contact cu sectoarele lor pentru a aborda consecințele defecțiunii IT, iar ministrul transporturilor, Louise Haigh, a declarat că lucrează „în ritm cu industria” după ce trenurile și zborurile au fost afectate.

„Suntem conștienți de o problemă care afectează dispozitivele Windows din cauza unei actualizări de la o platformă software terță. Anticipăm că o rezolvare este iminentă”, a transmis Microsoft vineri.

Compania CrowdStrike, cu sediul în Texas, a confirmat că întreruperea a fost cauzată de o actualizare de software a unuia dintre produsele sale și nu de un atac cibernetic.

Fondatorul și directorul său executiv, George Kurtz, a declarat că „regretă profund impactul pe care l-am provocat clienților”, adăugând că a existat o „interacțiune negativă” între actualizare și sistemul de operare al Microsoft.

Prețul acțiunilor CrowdStrike a scăzut dramatic pe parcursul zilei, cu până la 13% în unele momente ale tranzacționării.

Elon Musk, proprietarul Tesla, a declarat că întreruperea a provocat „un blocaj în lanțul de aprovizionare cu automobile”, în timp ce băncile din Kenya și Ucraina au raportat probleme cu serviciile lor digitale, iar supermarketurile din Australia au avut probleme cu plățile. Inclusiv zborurile de pe Aeroportul Otopeni au fost afectate.

Potrivit site-ului de monitorizare a stării serviciilor Downdetector, utilizatorii din Regatul Unit au raportat probleme cu serviciile Visa, BT, marile lanțuri de supermarketuri, băncile, platformele de jocuri online și posturile media.

Canalele Sky News și CBBC au fost, de asemenea, oprite temporar de la difuzare în Regatul Unit înainte de a-și relua emisia, în timp ce ABC din Australia a fost, de asemenea, afectat.

În ceea ce privește serviciile financiare, Metro Bank a raportat probleme cu liniile sale telefonice în Regatul Unit, iar Santander a declarat că plățile cu cardul „ar putea fi afectate”. Monzo a declarat că unii clienți au raportat probleme, în timp ce unii bancheri de la JP Morgan nu au putut să se conecteze la sistemele lor, iar Bursa din Londra a declarat că au existat probleme cu serviciul său de știri.

„Cea mai mare pană IT din istorie”

Troy Hunt, un important consultant în domeniul securității cibernetice, a declarat că amploarea eșecului IT a fost fără precedent.

„Nu cred că este prea devreme să spunem: aceasta va fi cea mai mare pană IT din istorie”, a scris el pe Twitter.

„Este practic ceea ce ne îngrijora pe toți cu privire la Y2K, cu excepția faptului că de data aceasta chiar s-a întâmplat”, a adăugat el, referindu-se la bug-ul mileniului care a îngrijorat experții IT în perioada premergătoare anului 2000 – dar care, în cele din urmă, nu a provocat daune grave.

Alan Woodward, profesor de securitate cibernetică la Universitatea din Surrey, a declarat că soluția necesită o repornire manuală a calculatoarelor afectate și că „majoritatea utilizatorilor obișnuiți nu ar ști cum să urmeze instrucțiunile”. Organizațiile cu mii de calculatoare distribuite în locații diferite se confruntă cu o sarcină mai dificilă, a adăugat el.

INTERVIURILE HotNews.ro