Sari direct la conținut

 "Schimb valutar" – un nou film romanesc, dar care-si merita banii

HotNews.ro

Ar fi trebuit sa constituie lungmetrajul de debut al lui Catalin Cocris, disparut prematur in 2004. La patru ani si cateva zile de la plecarea lui Catalin Cocris, „Schimb valutar” ajunge pe marile ecrane. Tudor Voican a scris scenariul plecand de la ideile lui Catalin Cocris, iar Nicolae Margineau si-a exprimat dorinta de a regiza filmul. Nu era prima lor colaborare. Catalin Cocris si Tudor Voican scrisesera scenariul la „Binecuvantata fii, inchisoare”.

„Schimb valutar” mi se pare cel mai bun film al lui Nicolae Margineanu din 1993 incoace, adica de la „Priveste inainte cu manie”. Plecand de la o poveste care este azi tot atat de reala pe cat era in 2004, regizorul orchestreaza delicat procesul prin care un tanar isi pierde sufletul intr-o societate care a scos de mult morala din ecuatie.

Interesat de-a lungul filmelor sale de valorile umane puse in discutie de tumultul istoriei, Nicolae Margineanu pare in aceasta poveste simpla mult mai adevarat decat in alte filme (de pilda, in „Binecuvantata fii, inchisoare”) unde miza era mult mai puternica si temele mult mai mari.

Tragismul se filtreaza mult mai natural din istoria lui Emil, care, dupa ce e fraierit de un barbat care schimba valuta in Bucuresti, refuza de rusine sa se intoarca acasa, mintindu-si familia ca a plecat sa munceasca in Germania.

Emil coboara cate o treapta in fiecare zi, ajungand pana la urma asemeni celui care l-a fraierit, pe masura ce banii i se strang in portofel. Nu ajungi insa sa-l condamni pe de-a-ntregul.

Interpretul sau, Cosmin Selesi (la debut intr-un rol de asemenea amploare, el e revelatia filmului) joaca atat de dramuit fiecare nuanta si are si un fizic care, oricat de rau ar deveni, continua sa-i ofere circumstante atenuante.

Filmul lanseaza si o actrita – Aliona Munteanu, care la fel cu eroul filmului, a plecat din tara in speranta unei vieti mai bune. Premiata la „Dansez pentru tine”, Aliona Munteanu e o actrita adevarata si da, in rolul moldovencei Lili, care studiaza Dreptul dar se intretine prostituandu-se atata umanitate incat o aseaza la masa cu toate Cabiriile lumii.

Am stat, recunosc, cu inima-n gat temandu-ma ca ritmul filmului, atat de firesc si de usor, va cadea pana la urma si aceasta constructie fragila pe care au alcatuit-o scenaristul si regizorul se va desface in bucati razlete.

Acest lucru nu se intampla decat la final, la momentul de pe pista aeroportului, cand imaginea dolarilor zburand prin aer si a calatorilor care se reped dupa ei ca animalele vine impotriva completei lipse de ostentatie a restului filmului.

„Schimb valutar” are mai multe atuuri. In primul rand un scenariu ca lumea, cu replici scrise bine, un scenariu coerent si puternic in a filtra dramatismul prin tesatura banalului cotidian. Replicile au uneori si foarte mult umor, care e mult sporit de actori.

„Iarta-ma ca sunt asa proasta”, ii spune de pilda sotia lui Emil acestuia, cand nu intelege detaliile curajoasei plecari a familiei in Australia.

Nicolae Margineanu regizeaza filmul cu multa delicatete, stiind sa-i duca pe actori exact pana unde trebuie si facandu-i sa se inscrie perfect in mediul lor. Notele stridente lipsesc cu desavarsire, si bunul-simt conduce in aceasta poveste ale carei personaje, chiar daca gresesc, nu sunt niciodata rele cu totul.

„Schimb valutar” – de Nicolae Margineanu, scenariul Tudor Voican dupa o idee de Catalin Cocris, cu: Cosmin Selesi, Aliona Munteanu, Andi Vasluianu, Doru Ana, Rodica Ionescu, Valentin Uritescu, Coca Bloos, Patrik Petre. Pe ecrane din 17 octombrie. www.filmul-schimbvalutar.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro