Sari direct la conținut

Siguranța angajatorilor și salariaților în vremea pandemiei

STOICA & Asociatii
Andrei Buga, Anca Ștefania Manolache, Foto: STOICA & Asociatii
Andrei Buga, Anca Ștefania Manolache, Foto: STOICA & Asociatii

Având în vedere evenimentele asociate pandemiei provocate de COVID-19, Guvernul României a adoptat o serie de măsuri menite să sprijine angajatorii și salariații (Ordonanța de urgență nr. 30/2020, în vigoare de la 21 martie 2020). Aceste măsuri sunt referitoare la întreruperea sau reducerea temporară a activității și au fost edictate în scopul salvgardării raporturilor de muncă și evitării concedierii salariaților.

Ca regulă generală, în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, cu consecința suspendării contractului individual de muncă (”șomaj tehnic”), salariații beneficiază de indemnizații plătite de către angajator. Cuantumul acestor indemnizații este de minimum 75% din salariul de bază, corespunzător locului de muncă ocupat.

Pe perioada stării de urgență, indemnizațiile de care beneficiază salariații se acoperă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe anul 2020 (5.429 lei); așadar, cuantumul maxim al indemnizației astfel acoperit este de 4.071,75 lei.

Cine plătește indemnizația? Angajatorul achită salariaților indemnizațiile corespunzătoare și, ulterior, va recupera sumele astfel plătite. Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor de către angajator, respectiv a cererii tip de rambursare și a listei persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație.

Cât se plătește? Indemnizația suportată de stat / recuperată de la stat se raportează la câștigul salarial mediu brut. Cine suportă diferența dintre indemnizația restituită de stat (75% din câștigul salarial mediu brut) și cea cuvenită conform Codului Muncii (75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat), în cazul salariaților cu salarii mai mari de salariul mediu brut?

În aceste cazuri există două variante:

  • indemnizația pentru șomaj tehnic va fi plafonată la 75% din câștigul salarial mediu brut, indiferent de salariul realizat efectiv de către salariat în baza contractului individual de muncă sau
  • angajatorul va suporta diferența dintre cuantumul acoperit de stat și cuantumul indemnizației la care este îndreptățit salariatul potrivit Codului Muncii – 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

Oricum, indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, potrivit Codului Fiscal, cu excepția contribuției asiguratorii pentru muncă.

Cine beneficiază de această măsură? Legea face o distincție între situația în care activitatea este întreruptă urmare a deciziilor autorităților competente (spre exemplu, restaurantele, hotelurile etc.) și situația în care activitatea este redusă urmare a efectelor economice ale pandemiei, fără a exista o deciziei a autorităților de întrerupere.

Astfel, în cazul angajatorilor care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și dețin Certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, angajatorii vor recupera indemnizațiile plătite pentru toți salariații.

În cazul angajatorilor care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor, devenind astfel incident șomajul tehnic, angajatorii vor recupera indemnizațiile plătite pentru cel mult 75% dintre angajați. Pentru a beneficia de această măsură este necesar ca angajatorul să înregistreze o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 și să nu aibă capacitate financiară pentru a plăti toți salariații. În vederea dovedirii îndeplinirea acestei condiții angajatorul trebuie să depună doar o declarație tip pe proprie răspundere – modelul declarației urmează să fie aprobat.

Alți profesioniști, care nu au calitatea de angajatori și întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență, beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit pentru anul 2020; această indemnizație este supusă impozitării.

Amintim că telemunca și munca la domiciliu pot fi dispuse, în mod excepțional, pe durata stării de urgență, prin act unilateral al angajatorului, nefiind așadar obligatorie încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă.

De asemenea, șomajul tehnic nu este singura variantă prin care se pot salva raporturile de muncă, legislația în vigoare punând la dispoziția angajatorilor și salariaților mai multe măsuri care pot fi implementate, în funcție de specificul muncii, dintre care amintim: munca la domiciliu și telemunca, reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, efectuarea de către salariați a concediului de odihnă în această perioadă astfel încât să poată presta munca neîntrerupt imediat ce situația va permite etc.

Un articol semnat de Andrei Buga, (abuga@stoica-asociatii.ro) – Partner și Anca Ștefania Manolache (amanolache@stoica-asociatii.ro) – Senior Associate, STOICA & Asociații

ARHIVĂ COMENTARII