Sari direct la conținut

Cum vrea compania care administrează parcările publice din București să ajungă la încasări de 1 milion de lei pe zi / Ce îi așteaptă pe bucureșteni

HotNews.ro
Parcare pe trotuar București 11, Foto: Hotnews
Parcare pe trotuar București 11, Foto: Hotnews

Compania Municipală Parking își propune să încaseze 1 milion de lei pe zi din administrarea parcărilor publice ale Primăriei Capitalei. Pentru a atinge acest obiectiv și-a propus prin bugetul pe anul 2022, aprobat miercuri de Consiliul General, investiții de peste 26 de milioane de lei, printre care și închiderea cu barieră a 10 parcări publice din București. De asemenea, vor fi făcute verificări și vor fi blocate roțile mașinilor parcate neregulamentar.

Cu acești bani, compania își propune să dubleze în acest an numărul de locuri de parcare, prin marcarea acestora acolo unde este posibil pe domeniul public, să monteze parcometre și bariere, să pună stâlpișori pentru ca în zonele respective să nu se maai poată parca gratis pe trotuar, iar inspectorii să verifice și să blocheze roțile mașinilor parcate neregulamentar.

Compania municipală are un buget estimat la 19 milioane lei în 2022, din care 15 milioane merg pe salarii, în principal personalul care încasează taxa de parcare. compania are 190 de angajați.

În 2022, compania își propune să facă investiții de 26 milioane lei.

Banii ar urma să meargă pentru:

  • infrastructură de comunicații pentru inspectorii care vor verifica dacă a fost plătită taxa de parcare
  • soluții pentru închiderea cu barieră a 10 parcări publice: Alba Iulia, Cina, Expoziției, Herăstrău – Pavilion H, Herăstrău Parc, Peco Bariere, pescăruș, Sfânta Vineri, Piața Presei Libere, Piața Victoriei
  • 300 de parcometre care ar acoperi 20.000 de locuri de parcare;
  • se renunță la taxatorii din parcări
  • 40 de terminale pentru inspectorii de parcare;
  • camere video și software de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare;
  • 20 de automobile electrice pentru inspectorii de parcare;
  • două autospeciale pentru ridicarea mașinilor;
  • 200 de dispozitive de blocare a roților mașinilor parcate neregulamentar;
  • 3.500.000 lei pentru amenajarea de noi locuri de parcare și întreținere cele existente;

Termenul de implementare a proiectului este de 10 luni de la adoptarea bugetului, adică de acum.

”Din punct vedere economic, obiectivul companiei este realizarea unor venituri de cel puțin 1.000.000 lei/zi din exploatarea parcajelor, aproximativ 50.000.000 EUR/an, ceea ce va duce la amortizarea investițiilor în maxim 6 luni de la implementarea proiectului”, se arată în proiectul de buget.

Pentru atingerea obiectivului, pașii propuși sunt următorii:

  • Realizarea investițiilor trecute pentru automatizarea parcajelor şi SMART Parking,
  • Aplicarea măsurilor de coerciție și a altor măsuri de conformare voluntară pentru plata tarifului, de către cetăţenii Municipiului București, precum și de către angajații tuturor instituţiilor publice :
  • Eliminarea gratuităților acordate de către Consiliul Municipiului Bucureşti pentru anumite categorii profesionale conform HCGMB nr. 305 din data de 31.10.2016, pentru maşinile hibride care nu folosesc sistem electric propriu de propulsie,
  • Aplicarea de măsuri pentru blocarea trotuarelor din imediata vecinătate a parcajelor publice de utilitate generală și în zonele cu parcarea interzisă

Câteva cifre despre parcările din București

Potrivit documentului, situația este următoarea:

  • În București și județul Ilfov sunt înmatriculate circa 1,8 milioane de mașini.
  • Numărul de autovehicule electrice sau hibrid este într-o continuă creştere, în prezent fiind înregistrate cu vignetă valabilă un număr de 13.239 autovehicule.
  • Numărul estimat de locuri de parcare care va ajunge să fie autorizat și folosit conform contractului de delegare este de 30.094 locuri
  • Cu avizul Comisie Tehnice de Circulație a municipiului Bucureşti, un număr de 1.709 locuri de parcare sunt atribuite gratuit instituţiilor publice. In plus, exista și alte parcaje semnalizate în mod abuziv ca rezervate, de către instituţii publice ce nu poseda aviz, potrivit sursei citate
  • În parcajele din zonele adiacente clădirilor ce găzduiesc sedii ale instituţiilor publice, personalul angajat al acestora utilizează serviciul în mod abuziv, refuzând plata serviciului pe motiv ca au legitimaţie de la instituția respectivă. De asemenea, exista și o altă categorie, a celor care menționează că sunt angajați ai diferitelor instituții, fără însă să prezinte vreo dovadă;
  • În toate parcajele a fost identificat un număr foarte mare de autovehicule parcate abuziv, ce aparţin persoanelor cu reşedinţa de domiciliu în zone adiacente (riverani), dar care refuză achitarea serviciului conform reglementărilor în vigoare.
  • În zonele din jurul magazinelor sau a complexelor comerciale sunt parcate abuziv mașini ce fac aprovizionarea. Consecința directă o constituie blocarea ilegală a locurilor de parcare de către proprietarii acestor unităţi comerciale;
  • O importantă categorie de ocupanţi abuzivi ai locurilor de parcare sunt cei care refuză plata contravalorii serviciului, fără motiv, adoptând poziții de forță și recurgând la agresiuni verbale și chiar fizice asupra casierilor încasatori, angajați ai CMPB SA.

Bani pentru promovare

În bugetul companiei sunt prevăzuți și 185.000 lei pentru promovarea aplicației prin care se plătește parcarea.

”În anul 2022 compania se va concentra pe promovarea plății prin aplicația Parking București, a deschiderii noilor parcări și a abonamentelor pentru persoane fizice și juridice. Promovarea serviciilor se va face direct către clienți prin intermediul flotei de agenți încasatori din parcările proprii, în mediul online pe website-ul www.cmpb.ro și prin staţii radio”, se arată în proiect.

În urma sondajelor bianuale, compania a decis să promoveze serviciile pe stațiile radio Zu și Kiss FM. Campania este programată pentru toamna și se va desfăşura pe parcursul a 4 săptămâni, 2 în luna septembrie și 2 în noiembrie cu 4 spoturi/zi în prime-time, 2 pe tronsonul de dimineață și 2 pe cel de seara, în timpul săptămânii de luni până vineri.

Cum stau lucrurile acum

”Astăzi exploatăm maxim 12.000 de parcări publice, împărție pe 3 zone. Este regretabil și rușinos cum au fost exploatate, ele generează acum venituri de 60.000 lei/zi venituri. Gradul de ocupare este sub 20%. Ne-am propus să triplăm numărul de parcări în următorii 2 ani. Se avizează noi locuri de parcare în fiecare zi”, a declarat recent Stelian Bujduveanu, viceprimarul Capitalei din partea PNL.

Potrivit unei analize făcute de HotNews.ro în februarie 2021, în 2020 gradul de ocupare al parcărilor publice gestionate de Primăria Capitalei, circa 20.000 de locuri, aflate în principal în centrul orașului, a scăzut de la 90-100% până la 60% după ce în iulie 2018, Primăria Capitalei a scumpit tariful de la 1,5 lei/oră până la 10 lei/oră. Scăderea a avut loc nu pentru că nu ar fi fost cerere, ci pentru că Primăria nu a luat în paralel alte măsuri, iar lângă parcările publice se putea parca la liber, pe trotuar sau pe prima bandă, așa cum HotNews.ro a arătat de mai multe ori.

În 2019, gestiunea serviciului a fost mutată de la Administrația Străzilor la Compania Municipală Parking București. În contextul creșterii tarifului, dacă în perioada 2016-2018 se încasa o medie de 5 milioane lei pe an, în 2019 s-a ajuns la încasări de până la 16,3 milioane lei. Totuși, au crescut și cheltuielile cu salariile, de la 4,4 milioane lei în 2017 la 7,5 în 2019. În plus, după preluarea serviciului la Compania Municipală Parking, Administrația Străzilor a păstrat angajații de la parcări, iar Compania Municipală și-a angajat alți oameni, dublându-se cheltuielile de personal, potrivit cifrelor furnizate de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Primăria Capitalei are peste 40.000 de locuri de parcare. Dintre acestea 21.691 locuri de parcare sunt în administrarea Administrației Străzilor București, acestea fiind parcări publice de utilitate generală (nu se încasează bani), iar 19.984 sunt în gestiunea și exploatarea Companiei Municipale Parking București. Pentru cele din urmă se încasează bani, dar nu pentru toate. Până în iulie 2018 tariful era de 1,5 lei/oră, apoi a fost majorat la 2,5/5/10 lei/oră, în funcție de zonă.

Până pe 25.02.2019, parcările au fost administrate de Administrația Străzilor, instituția care încasa banii de închiriere, dar începând cu data de 15.10.2018, activitatea de exploatare parcări a Direcției Parcaje din Administrația Străzilor s-a restrâns și s-a desfășurat în patru parcări (Bd. Aviatorilor 1S, Bd. Aviatorilor 2D, Bd. Aviatorilor 2S, Crângași), în contextul transferului către Compania Municipală Parking.

Oficial, de pe 25.02.2019 serviciul a fost delegat companiei Municipale Parking București, prin hotărârea H.C.G.M.B. nr. 530/2018, la solicitarea fostului primar Gabriela Firea.

Cât a încasat PMB din locurile de parcare

  • Când parcările erau la Administrația Străzilor:

– 2016 – 5.003.579,21 lei;

– 2017 – 4.224.244,70 lei;

– 2018 – 5.350.219,50 lei;

  • Când parcările au trecut la Compania Municipală

– 2018 – 2.548.957 lei;

– 2019- 16.340.811 lei;

– 2020 – 14.588.590 lei;

Ce grad de ocupare au avut parcările în ultimii 5 ani:

– 2016 – 89,37%;

– 2017 – 76,88%

– 2018 – 104,59% (s-a lucrat în mai multe schimburi);

– 2019- 60%;

– 2020 – primele 3 luni – 60%, 20% din luna martie până în luna septembrie (din cauza pandemiei) iar perioada până la sfârșitul anului a fost de 35% grad de ocupare.

Numărul de angajați pentru parcaje:

  • Administrația Străzilor

-2016 – între 138-140 angajați;

-2017 – între 134- 139 angajați;

-2018 – între 129-134 angajați;

-2019 – între 98-102 angajați;

-2020 – 97-98 angajați.

  • Compania Municipală Parking

– 2017 – 9 angajați;

– 2018 – 46 angajați;

– 2019 – 155 angajați;

– 2020 – 146 angajați;

Bugetul de salarii:

  • Administrația Străzilor

-2016 – 2.645.883 lei;

-2017 – 4.462.315 lei;

-2018 – 5.215.684 lei.

  • Compania Municipală Parking

– 2018 – circa 2 milioane lei;

– 2019 – 7,5 milioane lei lei;

– 2020 – 6,5 milioane lei;

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro