Sari direct la conținut

În Bucureștiul anului 2023, vatmanii încă schimbă macazul cu ranga / Când va fi automatizată instalația

HotNews.ro
Tramvai bucurestean, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro
Tramvai bucurestean, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro

În București, în 2023, vatmanii schimbă macazul cu ranga în majoritatea cazurilor, deși în toate capitalele europene civilizate acest lucru se face automat.

Săptămâna trecută, un vatman a crezut că macazul este în poziție corectă, iar două tramvaie – între care un Imperio nou – s-au ciocnit. Din 204 macazuri, câte au liniile de tramvai din Capitală, doar 153 sunt automatizate, iar din acestea doar 32 mai funcționează automat, restul fiind stricate, potrivit datelor obținute de HotNews.ro.

Chiar și cele care funcționează, sunt depășite tehnologic, fiind montate în urmă cu peste 10 ani. Aceasta este una dintre zecile de restanțe acumulate de municipalitate în ultimii 20 de ani, când banii s-au dus pe vouchere, spectacole, ceasuri de aur și alte tichii de mărgăritar.

În ajunul Craciunului, două tramvaie s-au ciocnit pe Şoseaua Ştefan cel Mare din Capitală, iar în urma impactului cei doi vatmani şi unul dintre călători au fost fost accidentaţi uşor.

Cauza? O eroare umană.

  • „Potrivit evaluării la fața locului a comisiei tehnice STB, calea de rulare a fost în parametri tehnici corespunzători, macazul de la intersecția Lizeanu – funcțional, iar vagoanele, fără defecțiuni tehnice, care să provoace deraierea.
  • Concluzia preliminară a fost că era activat macazul spre stânga (sens Ștefan cel Mare spre Obor, în zona intersecției Lizeanu ), iar ⁠vagonul tramvaiului 5 a continuat traseul înainte, fără să dezactiveze macazul stânga. Cauza probabilă a accidentului: eroare umană”, a comunicat STB după accident.

HotNews.ro a întrebat dacă macazul era automatizat sau trebuia schimbat manual.

  • „Macazul de la intersecția dintre Sos. Ștefan cel Mare și Str. Lizeanu (montat în anul 2009) a fost dotat cu instalație de automatizare, dar în prezent aceasta nu funcționează, actionandu-se manual.
  • Vatmanii sunt instruiți cu privire la trecerea în zone prevăzute cu macaz de schimbare direcție, în sensul că trebuie să se asigure că acest sistem este acționat/ activat pe o anumită direcție. Relația la stânga din Sos. Ștefan cel Mare spre Str. Lizeanu este folosită ocazional de către tramvaiele liniei 16 pentru intrarea pe traseu precum și pentru accesul vagoanelor utilitare în URAC”, a explicat pentru HotNews.ro, Alex Ichim, purtătorul de cuvânt al STB.

Câte macazuri sunt automatizate în București

Potrivit datelor furnizate de reprezentantul STB, din totalul de 204 macazuri, 153 sunt automatizate.

„Dintre acestea, având în vedere vechimea lor, coroborat cu faptul că producătorii au adoptat tehnologii noi, îmbunătățite substanțial, și că pentru cele vechi nu se mai fabrică piese de schimb și subansamble, doar 32 mai funcționează automat. Automatizarea presupune acționarea macazului de către conducătorul tramvaiului din mers fără a fi necesară oprirea tramvaiului și coborârea manipulantului”, a explicat Ichim.

El spune că STB nu are o statistică cu accidentele produse din cauza schimbării greșite a macazului pentru că acestea ar fi foarte rare:

„Un singur incident aproximativ similar a fost înregistrat în urmă cu peste 10 ani, în zona Pasaj Victoria”.

STB ar avea nevoie de circa 200 de milioane lei că să automatizeze la standardele actuale toate macazurile din București. Anul viitor, societatea are în plan să automatizeze 95 de macazuri, pe liniile unde circulă tramvaiele noi – Imperio.

  • „Necesarul de investiții pentru automatizarea completă a unui singur sistem de macaz (activare automată, din cabină și sistem de semaforizare specific, cu indicarea sensului de mers al macazului) este estimat la peste 1 milion de lei.
  • Secția Linii a prevăzut pentru anul 2024 achiziționarea a 95 de sisteme automate de acționare a macazurilor, pentru înlocuirea celor vechi de pe traseele liniilor pe care circulă noile tramvaie Imperio.
  • Noul management al STB are că prioritate îmbunătățirea infrastructurii de transport. Avem în vedere elemente de siguranță, cum ar fi: modernizarea căii de rulare, sisteme de semaforizare și schimbare macaz, ⁠crearea de benzi unice pentru transportul public. Este pentru prima dată, după 30 de ani, când Primăria Capitalei este cu adevărat instituție suport pentru transportul public”, a mai explicat Alex Ichim.

După mandatul primarului Adriean Videanu, transportul în comun din București a fost grav subfinanțat: 87% din rețeaua electrică a troleibuzelor și 35 % din șinele de tramvai nu sunt modernizate și se află într-o stare avansată de degradare.

Abia în 2021, Primăria Capitalei a început procedurile pentru modernizarea celor 50 km de șină de tramvai nemodernizată, recent fiind semnate contractele de execuție pentru modernizarea a 25 de km, restul fiind încă în licitație. Lucrările ar urma să înceapă în primăvară.

În ceea ce privește rețeaua de linii pentru troleibuze, deocamdată încă nicio veste.

Legat de achiziția de mijloace de transport public, din 2009, până în 2018-2020 nu s-a mai cumpărat nimic, deși tramvaiele care circulau în București erau din vremea comunismului.

Autobuzele vechi Mercedes și troleibuzele care circulă în prezent sunt cele cumpărate de fostul primar Adriean Videanu în 2005-2007. În perioada 2018-2020, în mandatul Gabrielei Firea, Primăria a achiziționat 500 de autobuze noi Otokar și 130 Mercedes Hibrid.

Citește aici mai mult.

În 2023, în București, au venit peste 70 de tramvaie Imperio noi și 100 de autobuze electrice BMC, 20 fiind puse deja în circulație.

Până la primăvară ar urma să fie puse în circulație toate cele 100 de tramvaie și autobuze electrice noi.

CITEȘTE ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro