Constructorul naval Fincantieri și-a retras contestația care a dus la altă suspendare a procedurii de achiziție a corvetelor pentru Forțele Navale
Fincantieri, constructorul naval care deține șantierele de la Galați și Brăila și-a retras contestația depusă la CNSC care a stat la baza unei decizii de suspendare a procedurii de achiziție a corvetelor multifuncționale pentru Forțele Navale. Procedura este oricum suspendată pentru că pe rolul parchetului există un dosar penal deschis ca urmare a unei sesizări depuse chiar de către Armată în luna ianuarie.
În urmă cu o săptămână, ministrul Apărării, Gabriel Leș, anunța că procedura de atribuire a contractului de achiziţie a corvetelor multifuncţionale – suspendată din ianuarie – a mai fost suspendată și de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Contestația de la CNSC a fost depusă de Fincantieri, unul dintre competitorii înscirși în cursă.
„A fost depusă o solicitare pentru anularea acestei proceduri. A fost admisă de către CNSC şi s-a suspendat în acest moment. Ni s-au cerut nişte documente. Acum se lucrează la tot dosarul, să îl punem la dispoziţie. Nu ştiu ce se va întâmpla pe viitor. La momentul acesta avem procedura suspendată”, a afirmat Leş.
Pe site-ul CNSC apare acum, însă, că Fincantieri a renunțat la contestație în data de 27 iunie, informează Digi24.ro
În luna ianuarie, MApN a suspendat procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale construite în România și de modernizare a celor două fregate Type 22 ale Forțelor Navale. Responsabilii din minister anunțau atunci că au depus o plângere penală la Parchetul Militar, după ce informații despre prețurile oferite de cei trei competitori rămași în cursă au apărut în presă. Potrivit acelor informații, Naval Group împreună cu Șantierul Naval Constanța oferiseră cel mai mic preț, urmat de olandezii de la Damen (Galați) și italienii de la Fincantieri (Brăila și Tulcea).
„Am fost întrebat dacă informațiile scurse în presă sunt corecte și am spus că da, aceea este ordinea vizavi de preț. Nu m-am antepronunțat. Criteriile de atribuire pentru un astfel de contract nu sunt doar cele care privesc strict prețul cel mai mic. Mai sunt 30% caracteristicile tehnice, 40% integrarea în industria noastră și așa mai departe”, spunea Gabriel Leș într-o conferință de presă, în luna aprilie.
Care sunt ofertanții care s-au calificat și ce soluții au propus:
– Naval Group – nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.
– Damen – corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.
– Fincantieri – o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi – denumită Abu Dhabi Enhanced – cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.
Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:
– Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
– Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
– Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
– Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.
– Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.