Sari direct la conținut

România reia zborurile cu MiG-21, dar demarează tranziția spre F-35. Cum vede această trecere la generația a cincea un fost pilot de F-16

HotNews.ro
Cum ar arăta un F-35 românesc, Foto: Hotnews
Cum ar arăta un F-35 românesc, Foto: Hotnews

Cu un război la graniță, România discută apăsat în același timp de trei generații diferite de avioane de vânătoare: bătrânele MiG-uri 21 LanceR ce vor fi ținut în uz încă un an, avioanele F-16 de generația a patra pe care să le cumpere „accelerat” din Norvegia, dar și demararea procesului pentru viitorul avion de generația a 5-a a Forțelor Aeriene Române – F-35, un proces care ar urma să se întindă pe mai mulți ani. Între timp, cea mai mare presiune va fi cea a resursei umane: România nu are și nu va avea în viitorul imediat suficienți piloți cu care să poată opera la maximum flota sa de 48 de avioane F-16.

România prelungește viața MiG-urilor 21, grăbește achiziția de F-16 second-hand și se uite deja la avioane F-35

Activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost reluate, după ce timp de mai bine de o lună avioanele au fost ținute la sol, Armata punând decizia pe seama vechimii, a problemelor tehnice și a numărului de incidente cu aceste aeronave din ultimii ani.

Zborurile cu MiG-urile 21 vor fi însă limitate, iar MApN a stabilit exact și data limită la care toate astfel de aparate vor fi scoase oficial din uz: 15 mai 2023. Până atunci, doar o parte dintre MiG-urile 21 vor zbura și doar în misiuni limitate precum cele de poliție aeriană sau pentru antrenamentul de zbor al piloților.

În paralel, spune MApN, „au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia”, avioane ce ar trebui să ajungă treptat în țara noastră chiar din acest an. Viitoarele F-16 din Norvegia vor înlocui practic bătrânele MG-uri 21 și vor constitui practic încă două escadrile în cadrul Forțelor Aeriene Române.

Avioanele F-16 venite din Norvegia, chiar dacă nu sunt noi, mai au resursă de zbor suficientă pentru următorii 10-15 ani și vin într-o configurație chiar mai avansată decât cele 17 pe care le are acum în uz Forțele Aeriene. Pentru ele România va plăti 354 milioane de dolari, dar întreg programul de dotare vine pe deasupra cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro ca pachet logistic, instruire și modernizare.

Marea problemă pentru România cu trecerea spre F-16: nu are piloți suficienți și nici opțiuni să-i pregătească în timp util

Problema mare pe care o are, însă, România este că nu are suficienți piloți pregătiți pentru F-16.

Din actuala escadrilă de 17 avioane F-16 operaționale ale RoAF (Forțele Aeriene Române), doar 4 sunt aeronave cu dublă comandă pe care pot fi antrenați și certificați viitorii piloți.

Separat, România trimite piloți la instruire în Portugalia și SUA, însă locurile sunt limitate și nu pot asigura pregătirea unui număr suficient de mare încât țara noastră să aibă un număr confortabil de piloți pentru câte aeronave F-16 va opera în curând.

Pe lângă pregătirea de la zero a viitorilor tineri piloți de F-16, MApN ia în calcul și instruirea și certificarea pe F-16 a tinerilor piloți de MiG-21 care ar vrea și ar putea să facă trecerea de la un tip de aparat la celălalt, chiar dacă variantele de a și putea realiza pregătirea lor sunt limitate, după cum am scris mai sus.

Trecerea de pe MiG-21 pe F-16 nu ar fi una prea grea, spune pentru HotNews.ro Bill Thomas, un fost pilot american de F-16 care acum lucrează pentru Lockheed Martin și care recent a fost prezent la evenimentul BSDA 2022.

Potrivit acestuia, piloții de MiG-21 vor putea face trecerea pentru că F-16 se zboară foarte ușor, iar avionica modernizată de pe MiG-urile 21 LanceR e destul de similară, cu ecrane de control asemănător dispuse, iar piloții nu vor avea dificultăți să se adapteze la avionul mai modern.

Va rămâne însă lipsa de logistică adecvată la dispoziția României pentru putea instrui și certifica suficienți piloți de F-16 cât să „doteze” viitoarele 48 de aeronave pe care le vor opera Forțele Aeriene Române.

Astfel, e posibil ca în următorii ani, pe măsură ce MiG-urile vor fi scoase din uz, și alte noi avioane F-16 vor veni din Norvegia și vor fi operaționalizate în România, țara noastră să nu dispună din start de tot necesarul de piloți cât să opereze la maximum flota de supersonice.

România încă operează MiG-21, dar se gândește de pe acum pentru trecerea la F-35

Pe mai departe, însă, planurile României sunt ambițioase.

Odată cu anunțul că MiG-urile 21 vor reveni în serviciu pentru încă un an, Forțele Aeriene Române anunțat că „vor dispune măsuri de inițiere a demersurilor pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a”.

Klaus Iohannis deja anunțase încă din februarie că România va achiziționa modelul F-35, avionul de generația a 5-a produs de Lockheed Martin și care a început să fie cel mai selectat avion nou a multor state membre NATO, inclusiv Norvegia care face trecerea de la F-16, avioane ce vor ajunge astfel la noi.

Tranziția spre avioanele de generația a V-a, chiar dacă teoretic este programată să aibă loc după 2030, va dura ani și presupune pe lângă contracte semnate din timp și plăți mari făcute în tranșe înainte de a vedea efectiv aparatele livrate, și pregătiri ce țin de infrastructură, logistică și de pregătire a piloților.

„Dacă ne uităm la țările care au ales să meargă pe varianta F-35, vom găsi foarte multe care operează F-16”, spune Bill Thomas, care crede că decizia României de a umple golul dintre MiG-21 și F-35 cu avioanele F-16 second-hand a fost cea corectă.

„F-16 este varianta cea mai bună de a face tranziția la F-35”

„Am avut numeroși piloți, instruiți și pe alte modele de avioane, care au certificat și au indicat că F-16 este varianta cea mai bună de a face tranziția la F-35”, spune Bill Thomas, și el fost pilot de F-16 și acum parte a grupului Lockheed Martin.

Potrivit acestuia, tranziția piloților români de la F-16 la F-35 va fi una naturală.

„Pentru un pilot certificat pe F-16, tranziția în a zbura avionul [F35] – pentru că ambele zboară destul de similar – e probabil cea mai ușoară parte. Altă parte ușoară ar fi următoarea: Într-un F-16 trebuie ca tu, în propriul cap, să fuzionezi toate informațiile care vin din tot felul de senzori diferiți – radar, avertizări, informații legate de ținte, inclusiv informațiile pe care le percepi cu proprii ochi – toate astea tu trebuie să le pui în aceeași imagine din capul tău. Într-un F-35 există această fuziune de informații făcută chiar de avion, toate dispuse în același mod astfel încât să nu trebuiască să faci acest efort în capul tău, să-ți permită să te concentrezi la misiunea ta. Deci din punctul ăsta de vedere tranziția va fi ușoară”, spune Bill Thomas.

Acesta recunoaște însă că există și lucruri diferite între platforme.

„Sunt mult mai multe lucruri ce țin de planificarea misiunii cu un F-35 decât cu un F-16, dar doar din punct de vedere al zborului tranziția e una ușoară”, spune fostul pilot de F-16.

Diferențe ce țin de logistică și infrastructura din jurul avioanelor de luptă

Thomas mai spune că există și diferențe din punct de vedere al logisticii și pentru infrastructura adiacentă folosită la F-35.

„F-16 e un avion mult mai centrat din punct de vedere al logisticii, cu lucrări clasice care se fac pe flightline [n.r. partea unui aeroport, în special unul militar, unde aeronavele sunt parcate, reparate sau servisate], acolo scoți din ele diferite piese sau componente, le trimiți apoi în service, la un depozit sau chiar la producător, le primești reparate înapoi și tot așa. La un F-35 nu mai există aceste service-uri (n.r. backshops), aproape 90% din operațiunile de mentenanță se fac pe flightline – ai un fond de piese de schimb pe care-l folosești rapid și prin care elimini această infrastructură a atelierelor de service”, spune Thomas.

Potrivit acestuia, mare parte din infrastructura actuală construită pentru F-16 poate fi folosită, însă unele elemente trebuie să respecte câteva specificații diferite.

„Aceleași hangare pot fi folosite, însă existe unele diferențe, precum spre exemplu e cea privind sursa de curent folosită, pe F-35 e un alt standard. Mai există alte caracteristici specifice ce țin de siguranță în ceea ce privește depozitarea sau ce țin de clădirile operaționale sau unde este amplasat simulatorul”, a mai spus reprezentantul Lockheed Martin.

Specificațiile avioanelor de generația a cincea F-35

F-35 este un avion de ultimă generație, considerat „invizibil” pentru radar. Avioanele de tip „stealth” precum F-35 se folosesc de forme specifice ale fuzelajului și de o vopsea specială astfel încât undele radar să fie „absorbite” și să se să reflecte cât mai puțin atunci când lovesc aeronava. Secțiunea radar a unui astfel de avion poate ajunge să fie la fel de mică precum a unei păsări.

F-35A

Echipaj: 1

Lungime: 15,37 m

Anvergura aripilor: 10,65 m

Înălțime: 5,28 m

Suprafață portantă: 42,7 mp

Masa (gol): 13,29 t

Masa (echipat): 22,4 t

Masa maximă la decolare: 31 t

Motor: 1× Pratt & Whitney F135 afterburning turbofan, (177 kN)

Viteza maximă: Mach 1,6 (1.200 mph, 2.000 km/h)

Raza de luptă: 1.300 km

Limită G: 9

Plafon operațional: 50.000 ft (15.000 m)

Rata de urcare: ~40.000 ft/min (200 m/s)

Armament:

  • Tun 1×25 mm GAU-22/A (180 proiectile)
  • Puncte de acroșaj: 4 interne în configurație stealth / 6 puncte externe

Radar: AN/APG-81 AESA, sistem electro-optic și sistem de bruiaj inclus

Cât va costa România achiziția de avioane F-35?

România operează practic F-16 din anul 2016, iar acum se uită la o achiziție de F-35 undeva după orizontul anilor 2030.

Nu putem discuta încă de un contract sau de vreo sumă nici măcar pur estimativ, în condițiile în care nici măcar nu s-a vehiculat un număr minim de aeronave pe care țara noastră să-l cumpere.

Ce știm doar e că România va ajunge practic să opereze la începutul anilor 2030 48 de avioane F-16, unele din ele ajungând pe atunci deja la finalul resursei lor de zbor. E lesne de presupus că necesarul României post-2030 va fi de circa 32-48 de aeronave.

Ca o paralelă, Polonia operează avioane F-16 noi (48 în total) din anul 2006. În 2020 Polonia a semnat un contract cu SUA pentru avioane F-35. Polonia va plăti circa 4,6 miliarde de dolari pentru 32 de avioane de vânătoare noi de generația a cincea F-35.

Avioanele poloneze vor fi livrate începând cu anul 2024, însă contractul nu include armament și nu are nici o componentă de offset.

Vezi și:

ARHIVĂ COMENTARII
Ismail Paine de circ • 2022-05-26 08:18:34
intr-un an mai picā 5 miguri..
8 13
BEDE • 2022-05-26 08:29:12
Bun, dar fonduri de unde? Seamănă că ajungem la default... Cum facem o ajustare bugetară? E cică neconstituțional să se taie pensiile speciale, dar este constituțional ca militarii și polițiștii să se pensioneze la 45-50 de ani. Și atunci de unde bani pentru F35? Tot clasa de mijloc va trebui să plătească din greu. Pentru că cei mai săraci nu au de unde: ce să le mai iei?
6 22
TICALOSU • 2022-05-26 09:57:58
Stimabile, militarii nu se pensionează la 45-50 de ani decât in condițiile in care sănătatea nu le mai permite să fie apți combatanți! Știu că gândirea vă dăunează și că e mai ușor să pari inteligent repetând idioțeniile astea! ,,De unde bani pentru F35?” Pai, ia spuneti Dvs…că pana acum se propovăduia că nu ne trebuie armata, avioane etc. și că din banii aia alocați armatei mai bine să se facă autostrăzi, scoli, gradinite….apoi, presupunând că am achiziționa F35…cine le-ar pilota? Știți ce condiții de viața, salariu etc au piloții din alte armate? Nu numai piloții ci toți militarii? Știți ce condiții de viața și salarii au militarii noștri? Dar vă place lipsa gândirii!
18 12
tudorr • 2022-05-26 10:21:18
Ai anual 3.5 miliarde de euro cheltuite doar pt pensii speciale :) De fapt 3.5 acum vreo 2 ani, acum sigur s-au marit!
6 12
TICALOSU • 2022-05-26 10:52:09
Tudorr…cred că suma este exagerată! Majoritatea militarilor in rezervă au pensii foarte mici comparativ cu mulți pensionari civili! In caz că nu știi, documentează-te! Îmi place această consecvență in a blama militarii ca sunt beneficiarii unor pensii ,,speciale” imense când realitatea este ca militarii beneficiază de pensie de serviciu iar aceste pensii, in majoritate, sunt mici! De asemenea, pretențiile cetățenilor ca Dvs sunt ca militarii să nu beneficieze de nici un drept, inclusiv de o pensie decentă! Nu se spune nimic de privarea de drepturile constituționale de care Dvs vă bucurați, de restricțiile din timpul activității pe care statele la care faceți deseori raportarea oferă salarii
15 7
noi2013 • 2022-05-26 11:55:10
Nu, militarii trebuie sa beneficieze de o pensie decenta, dar pe baza de contributivitate, deci si salarii decente. In anumite cazuri in care au luptat, sunt veterani sa beneficieze de sporuri
1 9
TICALOSU • 2022-05-26 14:44:53
Nu știu in ce țară din lume militarii contribuie la pensiile de serviciu! Probabil ca sunt…dar eu nu am găsit! Poate la cele din pilonul 3, deși, repet, pensiile de serviciu de care beneficiază sunt acordate pe măsura restricțiilor și constrângerilor asumate de-a lungul carierei militare! Nici o categorie socio-profesională nu este mai importantă ca alta ci toate contribuie la bunul mers al vieții sociale, economice și a bunăstării oamenilor! Nu ai pace și securitate - ai nevoie de militari bine plătiți, înzestrați, dotați, instruiți, ai o molimă-ai nevoie de medici, asistente, spitale, dotare, înzestrare, nu ai infrastructură-ai nevoie de ingineri, constructori si așa mai departe!
5 4
Istros • 2022-05-26 16:28:19
Ce ar fi daca și militarii, magistrații (cei care au pensii de "serviciu") ar avea pensii bazate pe contribuții?
0 4
Ritzi Pitzi • 2022-05-26 19:20:48
Legea 263/2012 (Guvernul Boc) stabilise că pensia e proporțională cu contributivitatea, adică stabilită în funcție de cât salariu ai primit în tot timpul activității, nu în funcție de cele 6 luni în care ai avut cel mai mare salariu ca militar. Am și eu o pensie din asta „specială”, care nu e mică, dar, dacă s-ar recalcula în funcție de cât am contribuit la sistemul public de pensii, ar mai crește cu vreo 25%. Nu e normal ca pensionarul să-și aleagă salariul față de care să i se calculeze pensia, așa cum e la Armată/Poliție/SRI/SPP/ etc... ! Dacă se elimină prevederea asta, se vor clarifica multe diferende...
0 3
TICALOSU • 2022-05-27 08:56:48
Dacă ar fi sa fie așa, toate pensiile militare de serviciu ar fi decente!
0 0
srpc • 2022-05-27 00:26:30
acum 12 ani am gasit cuponul de pensie al unui fost colonel de transmisiuni; avea 56 de ani si 5800 pensie; eu, ca angajat cu studii superioare al aceluiasi stat, aveam 2400 in mana; ca atare, a se scuti cu "pensiile mici ale militarilor"
2 1
TICALOSU • 2022-05-27 08:51:40
srpc…Dvs,spre deosebire de acel colonel,nu ați avut constrângeri și limitări ale drepturilor constituționale! Dvs puteți face greva, face politica, să beți un păhărel după-amiaza, sa plecați oriunde și oricând pe când militarii nu! Dvs,angajat cu studii superioare nu puteți face ce știe sa facă acel militar….nu va oprește nimeni sa găsiți alt job bine plătit, sa va faceți firma etc. Așa ca ,,a se scuti” ca aveați 2400 in mâna! E problema Dvs! Pe lângă aia 2400 in mâna cât mai erau pe lângă?
2 1
sentenced • 2022-05-26 10:22:25
Chestia asta cu 'neconstitutionalitatea' e un bullshit. Nu e ca si cum constitutia asta e vreun papir lasat de Dumnezeu pe Pamant. E o carte scrisa de oameni, iar atunci cand constitutia permite inechitatea, trebuie modificata, tot de oameni. Doar ca la noi, constitutia este facuta de ei, pentru ei.
1 15
Beer-gummy-bear • 2022-05-26 18:52:57
@Bede din bugetul apararii. Asa cum cheltuim pe invatamant, sanatate... asa cheltuim si pt aparare. Iar fortele aeriene sunt de departe cele mai eficace intr-un razboi, de obicei insusi rezultatul depinzand de superioritatea aeriana! Ce, ai vrea sa nu avem buget pt aparare? Ai vrea sa continuam neglijenta sigurantei nationale asa cum am facut pana acum? Ia uite unde ne-a dus asta! ca suntem aproape neinarmati la inceperea unui razboi in imediata vecinatate! E simplu! Trebuie sa le facem pe toate simultan! Si sanatate, si invatamant, dar si aparare! Pt ca e mai rau sa fii lasat fara casa de bombardamente, infometat, violat, torturat si omorat de rusi, decat doar sarac pe timp de pace!
1 3
unu_de_aiurea • 2022-05-26 08:43:21
La ce folosește războiul? Înainte mai protesta lumea, că de ce să cumperi avioane de 40 de ani vechime în loc să investești în drumuri, școli, spitale... Acum protestele nu mai au deloc ecou, cheltuielile militare sunt justificate și cu prioritate. Avantaj producătorii/comercianții de armament. Benzină scumpă, avantaj producatorii de petrol. Cine produce armament, cine deține petrol, gaze? De obicei marile puteri ale lumii... Așa că de ce ar dori ei pacea, când războiul este mult mai profitabil?
17 13
qwerasdf • 2022-05-26 09:30:22
Bineinteles ca marile puteri au interese sa intretina starea de teama si/sau de razboi. Din pacate, noi nu avem de ales. Suntem intre ciocan si nicovala, iar nicovala de la rasarit e extrem de imprevizibila si turbata.
5 11
81ack • 2022-05-26 10:43:15
Și dacă faci școli, drumuri, spitale și vine un nebun și dă cu toate jos? C-așa s-a trezit el de dimineață, că i se pare că n-avem șapcă... Eu cred că trebuie să ai o capacitate decentă de apărare, care să-ți permită să reziști până vine grosul de suport dinspre vest.
4 13
Beer-gummy-bear • 2022-05-26 19:04:09
@unu_de_vorbeste_de-aiurea Miauna la usa lui Putin te rog! Pt ca Ucraina isi vedea de treaba pana la interventiile rusilor! Iar NATO chiar si acum, cu un razboi in desfasurare, nu se implica in lupta! Razboiul nu e bun pt absolut nimeni! normal! Insa daca ai in lume psihopati precum Putin, Kim Jo... (cum il mai cheama), tot felul de jihadisti... e bine sa ai niste ciomege mari la indemana, pt ca astfel de criminali inteleg si respecta doar puterea si forta armata! "De vrei pace, pregateste-te de razboi!"
3 4
Mortaciune ambulanta • 2022-05-26 08:59:51
F-16, care mie nu imi plac de loc, evident ca sunt mai bune decat MIG-21 care pica. Insa implementarea echiparii cu F-16 trebuie facuta de mult, acum este prea tarziu. Se spune foarte clar: "România nu are și nu va avea în viitorul imediat suficienți piloți cu care să poată opera la maximum flota sa de 48 de avioane F-16" Povestea cu F-35 este aiurea, sunt extrem de scumpe si au multe probleme! Americanii nu dau la nimeni ADEVARATE avioane de vanatoare precum F-22, dar macar F-15E puteam sa fi luat noi ...
14 11
Torreador • 2022-05-26 10:21:36
F35 este o aeronava multirol... F22 este o aeronava de AIR-SUPREMACY ... este pur si simplu facut pt air to air combat ... de ce nu il vand americanii?? habar nu am ... insa F35 este un avion extrem de bun daca este folosit cu cap .... F15 de asemenea este un avion pt air to air combat desi au fost produse si variante care au capabilitati de lupta si la sol ... pt Romania F16 (care este un avion multirol) este cea mai buna varianta ... noi nu suntem SUA ca sa ne permitem sa avem f15, f16, eventual F18 ... asa ca am optat pt un avion care si-a demonstrat in rozboaie capabilitatile si care este destul de ieftin si destul de modern ...
2 14
[deleted] • 2022-05-26 11:43:27
Acest comentariu a fost șters.
2 4
mmmircea • 2022-05-26 12:21:05
F15E e intr-adevar superior F16, problema e ca nicio tara europeana nu are F15E, singura varianta ar fi fost sa cumperi direct din US, ori noi am luat avioanele norvegiene la un pret foarte mic. Pentru bugetul nostru 48 de F16 functionale, cu piloti pregatiti ar insemna un salt imens.
1 6
TrueBlue • 2022-05-26 09:47:41
Limba de lemn e la mare moda in MApN: "au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării". Accelerarea demersurilor nu accelerarea achizitiei".
2 19
1anonim • 2022-05-26 20:49:08
Mai citeste inca odata, poate intelegi. Nu ai ce achizitii ai ce sa accelerezi acuma, ca nu ai bani, ca nu ai piloti, ca nu stii cate aparate trebuie.. Deci mai reciteste
1 0
sentenced • 2022-05-26 10:26:55
Trebuia sa ne uitam la niste Gripen-uri. Avioane capabile cu un cost redus al orei de zbor. Pana la urma e important sa te antrenezi mult cu ele, nu sa le tii in hangar sa te uiti la ele (o ora de zbor la un F35 costa peste 35k euro). Nu zic ca F35 nu este capabil, insa nu a vazut prea multe campuri de lupta. Si rusii se mandreau cu Su-urile lor, pana cand acestea s-au confruntat cu un razboi real.
9 6
TICALOSU • 2022-05-26 10:53:11
Nu sunt testate in situații reale!
3 6
Laurentiu78 • 2022-05-26 11:22:21
Grippen e gen 4.5. E mai nou decat f-16 dar nu este un upgrade per se. F-35 este gen 5, si cel putin cele israeliene au vazut misiuni de lupta. Daca luam grippen erau depasite moral tot in 2030+ la fel ca F-16.
5 7
mmmircea • 2022-05-26 12:24:09
In afara de avioane mai ai nevoie de piese de schimb si in caz de conflict de multa munitie rapid. Ce alta tara in afara de US iti poate asigura piese si munitie ? Suedia ? Franta ? Germania ? Nu au capacitatea de productie necesara.
2 4
Morto • 2022-05-26 12:27:06
Gripen reprezinta avionul magic al specialistilor din fata calculatorului. E un avion netestat in lupta reala, adecvat pentru misiunile aer-aer si aproape inutilizabil pentru atac la sol. Pretul de operare vehiculat este mic, pana incepi sa il zbori, moment in care incepe sa se apropie de F16 ca pret pe ora de zbor. Norvegienii au identificat problema costului ridicat, ungurii la fel. La unguri se pot studia listele de cheltuieli anuale cu flota de Gripen si pretul pe ora de zbor e cu vreo 80% peste cat e vehiculat in media. In plus, si ungurii si cehii au fost foarte aproape sa rezilieze contractele de leasing ale Gripen-urilor datorita capabilitatilor limitate de atac la sol.
3 8
Gametry • 2022-05-26 12:10:11
De ce naiba mai zboară cu conservele alea de Miguri? Mai bine trimit piloții de Mig la recalificare pe F16.
2 7
1anonim • 2022-05-26 20:52:47
Alo domnu, pai ce crezi ca se face? Actualii piloti de F16 tu crezi ca vin din aviatia utilitara? Sau crezi ca avem 3 piloti de M21?
0 2
John_Re • 2022-05-26 12:27:59
banii romaniei se pierd in coruptie si pensii speciale. in mare, nu stam mult mai bine ca ucraina, dar norocul nostru este ca nu suntem vecini cu rusia. cat despre avioane sunt mai multe optiuni, nu numai f16 sau f35.
2 5
Laurentiu78 • 2022-05-26 14:18:58
Dupa 2030 care sunt optiunile?! Daca vrei sa ajungi "la zi" ai o singura optiune, F 35A. F22 nu e de vanzare in afara SUA ( si e air dominance nu multirol) iar singurele alte variante de generatia 5 sunt rusesti si chinezesti.
3 3
John_Re • 2022-05-26 15:16:15
Din razboiul asta se vede clar ca superioritatea aeriana nu inseamna nimic. Deci cheltuirea banilor pe avioane de ultima generatie este o optiune proasta. Cat despre cumpararea de armament rus sau chinez, cred ca glumesti. Nimeni nu va cumpara gunoaie.
1 2
Laurentiu78 • 2022-05-26 15:50:34
Pai...in razboiul asta nici una din parti nu a dobandit superioritatea aeriana! Asta este motivul principal pentru care ofensiva rusa nu si-a atins obiectivele! Avioane vechi, nu foarte performante, arme AA moderne. Schimband raportul de forte in care avioanele sunt de ultima generatie...este alta discutie! Sau crezi ca americanii cheltuie 750 de milioane de USD intretinere/an/portavion pentru ca ar fi inutile?! Ok. Nimeni nu va cumpara gunoaie, de acord cu tine. Dar atunci ce varianta ai?! la ora actuala exista 4 avioane de gen 5, unul nu este de vanzare (f22), cel chinezesc (j20) si cel rusesc (SU 57) nu sunt standarde NATO, atunci ce varianta iti ramane? In 2040-2050, apare gen 6!
0 1
John_Re • 2022-05-26 17:40:46
Poti sa spui cum rusia este in avantaj cu avioanele de ultima generatie? Dupa cum vedem rusilor le este frica chiar sa zboare deasupra ucrainei. Iar pt romania este o cheltuiala inutila atata vreme cat nu intentionam sa invadam pe nimeni.
2 3
Laurentiu78 • 2022-05-26 18:08:48
Conform wikipedia (nu foarte de incredere dar aproximativ) Rusia are doar 15 Su-57... https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57 Repet..De asta razboiul a fost/este asa de sangeros. Nici una din parti nu a obtinut suprematia aeriana! Noi nu intentionam sa invadam pe nimeni...DAR mai ai incredere in altii dupa circul asta?! 30 de ani toata Europa am ars-o pe turism, pe UE, gaze ieftine, "politically correctness" dus la extreme..etc..si acum?! O trezire dureroasa! "si vis pacem, para bellum!"
2 2
John_Re • 2022-05-26 18:37:49
Toata lumea vrea pace cu exceptia kgb-istilor iubitori de bolsevism. Dar timpul se va termina si pentru ei.
2 3
1anonim • 2022-05-26 20:58:41
Schimba canalul, treci pe Ukraina. Aici o sa vezi ca tot ce zboara e esential. Adica poti sa uiti de infanterie si tancuri ( astea or sa ramana cu un rol limitat, f. mic).Si navele maritime or sa-si piarda din importanta. Viitorul va fi racheta.
1 1
1anonim • 2022-05-26 20:53:41
Asa e , avem mai multe optiuni. Mai proaste.
1 1
Gambeta • 2022-05-26 12:56:36
România nu își permite o flotă de avioane F-35. Nu își permite să le cumpere, nu își permite să le utilizeze, costurile pentru o oră de zbor fiind exorbitante, și nu își permite să le întrețină din aceleași motive. Este cel mai scump avion multirol in acest moment, cu costuri mult peste următoarele din această categorie. Înainte să ne aruncăm tradițional cu capul înainte în risipirea resurselor, ar trebui să judecăm la rece toate aceste aspecte și să luăm odată și decizii în avantajul nostru. Cu 2-3 flori nu vei face primăvară.
5 4
Laurentiu78 • 2022-05-26 16:38:00
Costurile sunt exorbitante, de acord! DAR! Poti sa-mi dai exemplu de alt multirol generatia 5 standarde NATO la vanzare?!
0 1
soringusar • 2022-05-26 18:01:57
Ai dreptate. Mai bine zburam cu pterodactilul nostru obosit. In rest furturi si pensii speciale. Nici nu mai stii pe ce partid sa pui stampila.
2 2
Beer-gummy-bear • 2022-05-27 12:54:04
@Gambeta "costuri exorbitante"? Dar ia zi tu, cat crezi ca ar valora o bucata de tara, care ar putea fi furata de Rusia prin metoda republicii separatiste, spre exemplu? Dar tot litoralul nostru cat ar costa? Pt ca vedem astazi cum rusii incearca sa taie Ucraina de la Marea Neagra! Sau poate viata sau sanatatea psihica a surorii/fiicei/mamei tale, care vedem cam in ce fel de pericol ar fi puse in cazul unei invazii de violatori si criminali rusi, in acest razboi! Avem exemplul Moldovei, care ne-a fost furata pt ca eram slabi, iar noi tot nu am invatat lectia! Tehnica militara e scumpa, dar libertatea si viata sunt nepretuite!!!
0 2
Gambeta • 2022-05-27 15:47:20
Nu inteleg conditionarile acestea. De ce F-35 ar fi unica solutie pentru integritatea teritoriala? Am sugerat o abordare rationala, nu renuntarea la dotarea armatei. Iata un exemplu: imi doresc sa fiu vecin cu Tom Cruise (l-am ales intamplator), dar potentialul meu financiar este la o galaxie distanta de visul meu. Asa ca sunt vecin cu Costel (la fel, l-am ales la intamplare), nu locuiesc in padure. Sa ne uitam la exemplele altor tari din NATO, mult mai potente financiar. Au ele flote de F-35 sau grosul flotilei sunt alte avioane? Avem nevoie de avioane performante, dar obiectivul nu este detinerea lor. Trebuie sa le poti utiliza, intretine, iar momentan nu avem piloti nici pentru conserve.
0 0
alter_ego2013 • 2022-05-26 13:54:38
Asta cu F35 e o abureala pe care o mai lanseaza marele strateg al crosei de golf și cu aghiotantul Măciucă ca să ia ochii fraierilor: băgați banii la păcănele și în câțiva ani veți avea un Ferrari! Intre timp conduceți Trabant pe drumuri în care ai o șansă din două să scapi și lăsați specialiștii statului eșuat să se ocupe de finanțe și achiziții strategice. Bineînțeles F35 alea vin și cu un portavion mic să-l parcăm la Chilia-n port, nu așa domnul Dâncu?
8 7
kingdavidhotel • 2022-05-26 14:34:57
Cel mai bun comenatriu! Real-politik, nu vise umede de Rambo falit!
8 4
Heitarel Troleanu • 2022-05-26 20:07:15
Dacă tot se reiau zborurile cu MIG21 odată cu însămânțările de primăvară (mă rog, puțin mai întârziat), n-ar fi mai bine să le transforme în drone kamikadze prevăzute cu pluguri, care să are mai eficient ogoarele patriei? Piloții desemnați ar putea să se antreneze pe alte mijloace, de ex. World of Warplanes, sau Google Earth Flight Simulator.
2 2
2022-05-26 21:23:27
1 1
..13 • 2022-05-26 22:48:25
de ce sa duci pilotii romani la formare in Portugalia sau USA??? Nu mai bine faci o scoala in RO unde sunt adusi/rulati doar instructorii si asigurate conditii decente de desfasurare a activitatilor de formare cu tot tacamul aferent???
2 0
mcmn243 • 2023-10-24 20:52:05
si sa fie scoala la seral.....
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro