Sari direct la conținut

România reia zborurile cu MiG-21, dar demarează tranziția spre F-35. Cum vede această trecere la generația a cincea un fost pilot de F-16

HotNews.ro
Cum ar arăta un F-35 românesc, Foto: Hotnews
Cum ar arăta un F-35 românesc, Foto: Hotnews

Cu un război la graniță, România discută apăsat în același timp de trei generații diferite de avioane de vânătoare: bătrânele MiG-uri 21 LanceR ce vor fi ținut în uz încă un an, avioanele F-16 de generația a patra pe care să le cumpere „accelerat” din Norvegia, dar și demararea procesului pentru viitorul avion de generația a 5-a a Forțelor Aeriene Române – F-35, un proces care ar urma să se întindă pe mai mulți ani. Între timp, cea mai mare presiune va fi cea a resursei umane: România nu are și nu va avea în viitorul imediat suficienți piloți cu care să poată opera la maximum flota sa de 48 de avioane F-16.

România prelungește viața MiG-urilor 21, grăbește achiziția de F-16 second-hand și se uite deja la avioane F-35

Activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost reluate, după ce timp de mai bine de o lună avioanele au fost ținute la sol, Armata punând decizia pe seama vechimii, a problemelor tehnice și a numărului de incidente cu aceste aeronave din ultimii ani.

Zborurile cu MiG-urile 21 vor fi însă limitate, iar MApN a stabilit exact și data limită la care toate astfel de aparate vor fi scoase oficial din uz: 15 mai 2023. Până atunci, doar o parte dintre MiG-urile 21 vor zbura și doar în misiuni limitate precum cele de poliție aeriană sau pentru antrenamentul de zbor al piloților.

În paralel, spune MApN, „au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia”, avioane ce ar trebui să ajungă treptat în țara noastră chiar din acest an. Viitoarele F-16 din Norvegia vor înlocui practic bătrânele MG-uri 21 și vor constitui practic încă două escadrile în cadrul Forțelor Aeriene Române.

Avioanele F-16 venite din Norvegia, chiar dacă nu sunt noi, mai au resursă de zbor suficientă pentru următorii 10-15 ani și vin într-o configurație chiar mai avansată decât cele 17 pe care le are acum în uz Forțele Aeriene. Pentru ele România va plăti 354 milioane de dolari, dar întreg programul de dotare vine pe deasupra cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro ca pachet logistic, instruire și modernizare.

Marea problemă pentru România cu trecerea spre F-16: nu are piloți suficienți și nici opțiuni să-i pregătească în timp util

Problema mare pe care o are, însă, România este că nu are suficienți piloți pregătiți pentru F-16.

Din actuala escadrilă de 17 avioane F-16 operaționale ale RoAF (Forțele Aeriene Române), doar 4 sunt aeronave cu dublă comandă pe care pot fi antrenați și certificați viitorii piloți.

Separat, România trimite piloți la instruire în Portugalia și SUA, însă locurile sunt limitate și nu pot asigura pregătirea unui număr suficient de mare încât țara noastră să aibă un număr confortabil de piloți pentru câte aeronave F-16 va opera în curând.

Pe lângă pregătirea de la zero a viitorilor tineri piloți de F-16, MApN ia în calcul și instruirea și certificarea pe F-16 a tinerilor piloți de MiG-21 care ar vrea și ar putea să facă trecerea de la un tip de aparat la celălalt, chiar dacă variantele de a și putea realiza pregătirea lor sunt limitate, după cum am scris mai sus.

Trecerea de pe MiG-21 pe F-16 nu ar fi una prea grea, spune pentru HotNews.ro Bill Thomas, un fost pilot american de F-16 care acum lucrează pentru Lockheed Martin și care recent a fost prezent la evenimentul BSDA 2022.

Potrivit acestuia, piloții de MiG-21 vor putea face trecerea pentru că F-16 se zboară foarte ușor, iar avionica modernizată de pe MiG-urile 21 LanceR e destul de similară, cu ecrane de control asemănător dispuse, iar piloții nu vor avea dificultăți să se adapteze la avionul mai modern.

Va rămâne însă lipsa de logistică adecvată la dispoziția României pentru putea instrui și certifica suficienți piloți de F-16 cât să „doteze” viitoarele 48 de aeronave pe care le vor opera Forțele Aeriene Române.

Astfel, e posibil ca în următorii ani, pe măsură ce MiG-urile vor fi scoase din uz, și alte noi avioane F-16 vor veni din Norvegia și vor fi operaționalizate în România, țara noastră să nu dispună din start de tot necesarul de piloți cât să opereze la maximum flota de supersonice.

România încă operează MiG-21, dar se gândește de pe acum pentru trecerea la F-35

Pe mai departe, însă, planurile României sunt ambițioase.

Odată cu anunțul că MiG-urile 21 vor reveni în serviciu pentru încă un an, Forțele Aeriene Române anunțat că „vor dispune măsuri de inițiere a demersurilor pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a”.

Klaus Iohannis deja anunțase încă din februarie că România va achiziționa modelul F-35, avionul de generația a 5-a produs de Lockheed Martin și care a început să fie cel mai selectat avion nou a multor state membre NATO, inclusiv Norvegia care face trecerea de la F-16, avioane ce vor ajunge astfel la noi.

Tranziția spre avioanele de generația a V-a, chiar dacă teoretic este programată să aibă loc după 2030, va dura ani și presupune pe lângă contracte semnate din timp și plăți mari făcute în tranșe înainte de a vedea efectiv aparatele livrate, și pregătiri ce țin de infrastructură, logistică și de pregătire a piloților.

„Dacă ne uităm la țările care au ales să meargă pe varianta F-35, vom găsi foarte multe care operează F-16”, spune Bill Thomas, care crede că decizia României de a umple golul dintre MiG-21 și F-35 cu avioanele F-16 second-hand a fost cea corectă.

„F-16 este varianta cea mai bună de a face tranziția la F-35”

„Am avut numeroși piloți, instruiți și pe alte modele de avioane, care au certificat și au indicat că F-16 este varianta cea mai bună de a face tranziția la F-35”, spune Bill Thomas, și el fost pilot de F-16 și acum parte a grupului Lockheed Martin.

Potrivit acestuia, tranziția piloților români de la F-16 la F-35 va fi una naturală.

„Pentru un pilot certificat pe F-16, tranziția în a zbura avionul [F35] – pentru că ambele zboară destul de similar – e probabil cea mai ușoară parte. Altă parte ușoară ar fi următoarea: Într-un F-16 trebuie ca tu, în propriul cap, să fuzionezi toate informațiile care vin din tot felul de senzori diferiți – radar, avertizări, informații legate de ținte, inclusiv informațiile pe care le percepi cu proprii ochi – toate astea tu trebuie să le pui în aceeași imagine din capul tău. Într-un F-35 există această fuziune de informații făcută chiar de avion, toate dispuse în același mod astfel încât să nu trebuiască să faci acest efort în capul tău, să-ți permită să te concentrezi la misiunea ta. Deci din punctul ăsta de vedere tranziția va fi ușoară”, spune Bill Thomas.

Acesta recunoaște însă că există și lucruri diferite între platforme.

„Sunt mult mai multe lucruri ce țin de planificarea misiunii cu un F-35 decât cu un F-16, dar doar din punct de vedere al zborului tranziția e una ușoară”, spune fostul pilot de F-16.

Diferențe ce țin de logistică și infrastructura din jurul avioanelor de luptă

Thomas mai spune că există și diferențe din punct de vedere al logisticii și pentru infrastructura adiacentă folosită la F-35.

„F-16 e un avion mult mai centrat din punct de vedere al logisticii, cu lucrări clasice care se fac pe flightline [n.r. partea unui aeroport, în special unul militar, unde aeronavele sunt parcate, reparate sau servisate], acolo scoți din ele diferite piese sau componente, le trimiți apoi în service, la un depozit sau chiar la producător, le primești reparate înapoi și tot așa. La un F-35 nu mai există aceste service-uri (n.r. backshops), aproape 90% din operațiunile de mentenanță se fac pe flightline – ai un fond de piese de schimb pe care-l folosești rapid și prin care elimini această infrastructură a atelierelor de service”, spune Thomas.

Potrivit acestuia, mare parte din infrastructura actuală construită pentru F-16 poate fi folosită, însă unele elemente trebuie să respecte câteva specificații diferite.

„Aceleași hangare pot fi folosite, însă existe unele diferențe, precum spre exemplu e cea privind sursa de curent folosită, pe F-35 e un alt standard. Mai există alte caracteristici specifice ce țin de siguranță în ceea ce privește depozitarea sau ce țin de clădirile operaționale sau unde este amplasat simulatorul”, a mai spus reprezentantul Lockheed Martin.

Specificațiile avioanelor de generația a cincea F-35

F-35 este un avion de ultimă generație, considerat „invizibil” pentru radar. Avioanele de tip „stealth” precum F-35 se folosesc de forme specifice ale fuzelajului și de o vopsea specială astfel încât undele radar să fie „absorbite” și să se să reflecte cât mai puțin atunci când lovesc aeronava. Secțiunea radar a unui astfel de avion poate ajunge să fie la fel de mică precum a unei păsări.

F-35A

Echipaj: 1

Lungime: 15,37 m

Anvergura aripilor: 10,65 m

Înălțime: 5,28 m

Suprafață portantă: 42,7 mp

Masa (gol): 13,29 t

Masa (echipat): 22,4 t

Masa maximă la decolare: 31 t

Motor: 1× Pratt & Whitney F135 afterburning turbofan, (177 kN)

Viteza maximă: Mach 1,6 (1.200 mph, 2.000 km/h)

Raza de luptă: 1.300 km

Limită G: 9

Plafon operațional: 50.000 ft (15.000 m)

Rata de urcare: ~40.000 ft/min (200 m/s)

Armament:

  • Tun 1×25 mm GAU-22/A (180 proiectile)
  • Puncte de acroșaj: 4 interne în configurație stealth / 6 puncte externe

Radar: AN/APG-81 AESA, sistem electro-optic și sistem de bruiaj inclus

Cât va costa România achiziția de avioane F-35?

România operează practic F-16 din anul 2016, iar acum se uită la o achiziție de F-35 undeva după orizontul anilor 2030.

Nu putem discuta încă de un contract sau de vreo sumă nici măcar pur estimativ, în condițiile în care nici măcar nu s-a vehiculat un număr minim de aeronave pe care țara noastră să-l cumpere.

Ce știm doar e că România va ajunge practic să opereze la începutul anilor 2030 48 de avioane F-16, unele din ele ajungând pe atunci deja la finalul resursei lor de zbor. E lesne de presupus că necesarul României post-2030 va fi de circa 32-48 de aeronave.

Ca o paralelă, Polonia operează avioane F-16 noi (48 în total) din anul 2006. În 2020 Polonia a semnat un contract cu SUA pentru avioane F-35. Polonia va plăti circa 4,6 miliarde de dolari pentru 32 de avioane de vânătoare noi de generația a cincea F-35.

Avioanele poloneze vor fi livrate începând cu anul 2024, însă contractul nu include armament și nu are nici o componentă de offset.

Vezi și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro