Sari direct la conținut

De ce două elicoptere Airbus H215M dedicate luptei anti-navă costă 150 de milioane de euro. Cum explică MApN

HotNews.ro
Elicopter Airbus AS332/H215M, Foto: Airbus / PECCHI Anthony
Elicopter Airbus AS332/H215M, Foto: Airbus / PECCHI Anthony

Achiziția estimată de MApN la 150 de milioane de euro pentru două elicoptere de la Airbus este mai mult decât cumpărarea aeronavelor propriu-zise, ci reprezintă un pachet mai mare pentru ca Armata să-și poată dezvolta o capabilitate anti-navă, și reprezintă printre altele și costuri legate de producția aeronavelor în țară, precum și dotarea cu rachete antinavă.

Anunțul cum că MApN a solicitat încuviințarea Parlamentului pentru o achiziție de 150 de milioane de euro pentru două elicoptere Airbus a stârnit nedumerire în rândul publicului, având în vedere costul foarte ridicat raportat la cantitatea de doar două aeronave. HotNews.ro a solicitat MApN clarificări cu privire la acest cost și ce presupune el mai exact.

Ce spune MApN că presupune achiziția elicopterelor H215M de la Airbus pentru lupta anti-navă

  • „Conform procedurilor legale, Ministerul Apărării Naționale a solicitat Parlamentului României aprobarea prealabilă pentru inițierea procedurii de achiziționare a două elicoptere H215M cu capabilități de luptă anti-navă la suprafață (Anti-Surface Warfare – ASuW) de ultimă generație, care vor intra în dotarea Forțelor Navale Române.
  • Valoarea achiziției, estimată la 150 milioane euro (fără TVA) cuprinde, pe lângă cele două elicoptere propriu-zise, achiziția și instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilității de luptă anti-navă la suprafață, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor și a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant și asigurarea stocurilor de muniție pentru sistemele de luptă. Valoarea finală a achiziției va fi stabilită după primirea aprobării Parlamentului, în urma derulării procedurii specifice”, susține MApN.

Intenția Armatei este ca elicopterele să fie realizate de către Airbus în România, în unitatea deschisă la Brașov încă din 2016, care își propunea să construiască elicoptere model H215/H215M, dar care până în prezent nu a construit nimic din lipsă de comenzi din partea statului român.

Trebuie precizat că până acum, în numeroase rânduri, reprezentanții Airbus au spus că numărul minim de elicoptere pe care să le comande România pentru pornirea producției în țară ar fi de 16 aparate.

H215M nu este prezentat de Airbus ca având capabilități anti-navă

MApN susține că „varianta optimă de realizare a capabilității de luptă la suprafață (Anti-Surface Warfare -ASuW) se asigură cu elicoptere H215M”, însă modelul H215M așa cum este prezentat chiar de către Airbus nu are astfel de capabilități în prezent. Pentru misiunile anti-navă sunt prezentate modelele AS565 mbe sau NH90 nfh.

Potrivit unor surse consultate de HotNews.ro, costul mare al programului ar implica și tot ce înseamnă adaptarea elicopterului H215M produs în România la suita de misiuni anti-navă, instalarea echipamentelor specifice și testele necesare.

Precedentul există. Astfel de modele de elicoptere au fost însă adaptate în trecut pentru astfel de misiuni anti-navă.

Spre exemplu Forțele Navale din Chile operează elicoptere AS332 Super Puma (fosta denumire pentru H215M) care au fost adaptate la misiunile de luptă anti-navă cu sisteme specifice, radare și rachete anti-navă Exocet.

Foto: Elicopter AS332 al Forțelor Chiliene dedicat pentru lupta antinavă cu rachete Exocet:

Cât costă elicopterele propriu-zise și cât a dat Polonia pe astfel de elicoptere specializate în luptele navale

Din totalul costului vehiculat pentru acest program valoarea aparatelor de zbor propriu-zisă ar fi mult mai mică. Sistemele specifice, muniția, customizarea echipamentelor, instruirea și stabilirea lanțului logistic pentru producția în țară ar însemna grosul investiției.

Spre exemplu, în licitația recentă a IGSU pentru elicoptere, Airbus a avut o ofertă de 8 elicoptere H215 (varianta civilă cu echipamente specifice pentru misiunile IGSU) cu următoarele prețuri: 32,99 de milioane de euro per elicopter multifuncțional maritim și 31,59 de milioane de euro per elicopter multifuncțional pentru uscat.

O altă comparație de cifre care arată că realizarea unei capabilități anti-navă/anti-submarin cu elicoptere speciale este costisitoare o putem remarca în Polonia.

În 2019 Polonia a cumpărat patru elicoptere dedicate pentru misiuni maritime, inclusiv pentru lupta antisubmarin, de tipul AW101 de la Leonardo. Costul achiziției a fost de 430 milioane de dolari pentru 4 aparate.

Ce elicoptere au acum în dotare Forțele Române

În prezent, potrivit MApN, Forțele Aeriene Române au în dotare 57 de elicoptere IAR 330 Puma produse la IAR Ghimbav încă din 1975, elicoptere destinate în principal transportului de trupe sau misiunilor de evacuare medicală.

Dintre acestea, 22 au fost modificate de-a lungul timpului în variante de atac (IAR 330 Puma SOCAT). Un elicopter de tipul IAR-330 Puma s-a prăbușit în această primăvară la Constanța, după ce s-a ridicat în căutarea unui avion MiG-21 prăbușit cu puțin timp înainte.

Pe lângă acestea, în dotare mai există și opt elicoptere IAR 316B Alouette, elicoptere și mai vechi, folosite în principal pentru antrenamentul piloților.

Forțele Navale operează și ele trei elicoptere IAR 330 Puma Naval.

Pentru aceste elicoptere, în ultimii șase ani, MApN a semnat contracte de mentenanță, reparații, service și modernizare de peste 340 de milioane de euro.

MApN a transmitea în trecut, la solicitarea HotNews.ro, că la nivelul Forțelor Aeriene Române este planificată inițierea de programe de achiziție de noi elicoptere abia după anul 2030.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro