Olimpiada Internațională de Matematică 2018 Matematicianul Viorel Barbu: Olimpiada înseamnă performanța unui grup foarte restrâns. Ce mă preocupă mai mult este soarta învățământului în România. Avem mai puțini elevi foarte buni
“Olimpiadele s-au clădit pe o excelență a predării matematice”, dar dincolo de performanța unui grup restrâns, trebuie să vedem “cum este predată matematica acum în școală”. Avertismentul vine de la matematicianul Viorel Barbu, președinte de onoare al Olimpiadei Internaționale de Matematică 2018 care se desfășoară la Cluj-Napoca. La 59 de ani de la participarea sa, ca elev, la prima ediție din istorie a Olimpiadei Internaționale, Barbu declară pentru HotNews.ro că este preocupat de învățământul din România. “Cred că avem mai puțini elevi foarte buni”, spune matematicianul. Acesta atrage atenția că sistemul de educație “trebuie regândit, pornind de la ideea că matematica este o disciplină a viitorului. Este o știință care va fi din ce în ce mai importantă”.
Olimpiada Internațională de Matematică 2018 se desfășoară în România, la Cluj-Napoca, unde duminică a avut loc ceremonia oficială de deschidere a competiției. Olimpicii la matematică din 116 țări se pregătesc de prima zi a olimpiadei propriu-zise, când vor avea de rezolvat 3 probleme.
România este pentru a șasea oară țara gazdă a olimpiadei, fiind și statul în care s-a desfășurat prima ediție a concursului internațional, în 1959. Aceasta este ediția cu numărul 59 a competiției. România a participat la toate edițiile olimpiadei și are un total de 75 de medalii de aur; în ultimii doi ani, însă, lotul României nu a mai obținut nicio medalie de aur. Vezi aici performanțele României la Olimpiada Internațională de Matematică, din 1959 și până astăzi
Contactat de HotNews.ro, Viorel Barbu, preşedinte de onoare al Olimpiadei, dar și membru al primei echipe a României la această Olimpiadă în 1959, a vorbit despre menirea competiției ce reunește cei mai buni elevi la matematică.
“Olimpiadele s-au clădit pe o excelență a predării matematice. Matematica a fost foarte bine predată, elevii nu au apărut decât pe un sol fertil. Eu aș ridica un monument profesorului de matematică român, dascălilor de peste tot care au păstrat această tradiție, au educat elevii și au ținut trează această flacără”, a declarat Viorel Barbu.
“Eu nu cred că olimpicii de astăzi sunt mai slabi decât pe vremuri, deși avem foarte multe pierderi, pentru că mulți pleacă la studii afară. Ce mă preocupă mai mult este soarta învățământului în România. Aici mi se pare că s-au schimbat lucrurile, cred că avem mai puțini elevi foarte buni, nu numai la matematică, și este păcat”, avertizează academicianul.
Acesta a explicat pentru HotNews.ro că “olimpiada este un prilej de a populariza matematica și excelența, dar nu trebuie să reducem totul la olimpiadă. Olimpiada înseamnă performanța unui grup foarte restrâns și cred că trebuie să vedem mai degrabă cum este predată matematica acum în școală, câți elevi își însușesc bine informațiile. Elitele vor rămâne la același nivel, dar cred că nu trebuie să ne rezumăm la a ne uita la elite”.
Matematicianul Viorel Barbu a atras atenția că este important ca olimpiada “să fie doar vârful unui aisberg pe care să se bazeze excelența”.
Menirea competiției, la fel ca în sport, este “să trezească interesul elevilor și a tuturor celor care se ocupă de învățământ”, spune Barbu.
Preşedinte al secţiei de matematică a Academiei Române, Viorel Barbu a declarat pentru HotNews.ro că “toată lumea așteaptă, de multă vreme, o regândire a învățământului”. “Nu este destul să fie predate niște informații, trebuie ca ele să fie și însușite”, spune matematicianul, care punctează că este nevoie de programe noi de învățământ, de rute educaționale diferite, dar și de un alt tip de pregătire a profesorilor.
“Programele educaționale și la universități au lipsuri foarte mari, și ceea ce înseamnă pregătirea pedagogică a profesorilor. Totul trebuie regândit, pornind de la ideea că matematica este o disciplină a viitorului. Este o știință care va fi din ce în ce mai importantă. Important este cum să facem ca ea să fie înțeleasă. Motivația lipsește. Elevii nu știu de ce avem nevoie de matematică”, a explicat Viorel Barbu, pentru HotNews.ro.
- “Avem nevoie de Matematică pentru că altfel nu putem dezvolta tehnologiile, nu putem înțelege universul. Matematica ne formează gândirea algoritmică, analitică. Ne folosește Matematica pentru că ne oferă cunoștințele fundamentale fără de care nu putem înțelege celelalte științe. Avem nevoie de Matematică pentru că ne face mai deștepți” – a răspuns matematicianul Viorel Barbu.
Marea provocare a olimpiadei internaționale de la Cluj este să vedem “dacă trage dupa ea matematica din școală, predarea matematicii în gimnaziu și liceu. Ăsta este rostul ei, al olimpiadei, ca al concursurilor sportive”, spune fostul olimpic internațional.
Viorel Barbu a povestit pentru HotNews.ro că precursoare ale olimpiadei au fost concursurile Gazetelor matematice, “care după al doilea Război au devenit olimpiade naționale”. “În 1959 a fost această inițiativă a Societății de Matematică de atunci, de a face Olimpiada Internațională de Matematică, la care au participat țările socialiste, cum se numeau atunci; dar apoi s-au afiliat țările europene, apoi Asia și în prezent ea este o manifestare mondială”, a adăugat acesta.
Academicianul a afirmat că olimpiada de anul acesta este “de un nivel superior celor anterioare organizate în România”, precizând că este vorba despre “un efort imens făcut de Radu Gologan, preşedintele Comitetului Ştiinţific de organizare a olimpiadei, de inspectoratul școlar și de primarie”.
Cine sunt elevii din lotul României la Olimpiada Internațională de Matematică 2018
Olimpiada Internațională de Matematică, deschisă în 1959 la Brașov, se desfășoară anul acesta la Cluj-Napoca. Aceasta este ediția cu numărul 59 al competiției, la care participă elevi din 116 țări. Vezi aici lista integrală a țărilor care participă la Olimpiada Internațională de Matematică 2018
Lotul României la Olimpiada Internațională de Matematică 2018 este format din elevii:
- Edis Memiș – elev la Liceul Internațional de Informatică din Constanța. Este la prima sa participare la olimpiada internațională, după ce anul acesta a obținut punctajul maxim la Balcaniada de Matematică, transmite Ziua de Constanța
- Ciprian-Mircea Bonciocat: elev la Colegiul „Tudor Vianu” din Bucureşti. Și el a obținut medalie de aur la Olimpiada Balcanică de Matematică 2018, medalii de aur cu punctaje maxime la Balcaniadele din 2017 și 2016. În 2016, a luat argint la olimpiada internațională de matematică
- Ioan-Andrei Nicolae: elev la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București. Este medaliat cu argint la Balcaniada de Matematică din acest an
- Mihnea-Gabriel Doica: elev la Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Bucureşti; are o medalie de argint la ediția de anul trecut a Olimpiadei Internaționale de Matematică, și tot argint la Balcaniada de anul trecut
- Antonie Ciocan: elev la Liceul Teoretic International de Informatica din Bucuresti, medaliat cu bronz la Balcaniada de anul trecut, a obținut aurul cu punctaj maxim la Balcaniada de Matematică pentru juniori în 2014
- Radu-Alexandru Iacob: elev la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București
Delegația este condusă de profesorii Cătălin Liviu Gherghe și Mihai Chiş, iar Ana-Codruta Chiș este observator.