Decizie fără precedent a instanței: Tribunalul Iași a decis că decizia de suspendare a cursurilor în municipiul Iași este nelegală
Tribunalul Iași a decis, joi, că decizia Comitetului Județean pentru Situații de Urgență prin care cursurile școlare față în față au fost suspendate în municipiul Iași a fost nelegală. Judecătorii au anulat, parțial, hotărârea din 4 noiembrie prin care autoritățile județene stabileau ca elevii din municipiu să susțină cursurile doar online, decizia nefiind definitivă. Demersul în instanță a fost inițiat de Asociația Școlilor Particulare.
Asociația Școlilor Particulare împreună cu unitățile școlare membre din municipiul Iași a solicitat instanței anularea parțială a Hotărârii nr.76/04.11.2020 a Comitetului pentru Situații de Urgență Iași și anularea articolelor care prevăd suspendarea activităților didactice față în față în unitățile de învățământ.
Tribunalul Iași, Secția II Civilă – Contencios Administrativ și Fiscal a admis cererea de anulare a articolelor 8 și 9 din hotărâre. Instanța a admis astfel ca fiind nelegală prevederea prin care au fost suspendate activitățile didactice față în față în unitățile de învățământ din municipiul Iași.
Decizia Tribunalului Iași nu este definitivă și nu produce efecte directe, deoarece judecătorii nu au fost de acord cu suspendarea celor doua articole până la o decizie definitivă. Ulterior acelei hotărâri a Comitetului Județean, a fost emis un ordin de ministru prin care cursurile față în față au fost suspendate în toată țara, începând din 9 noiembrie.
- „Anulează în parte Hotărârea nr. 76/ 04.11.2020 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Iaşi, respectiv prevederile art. 8 şi art. 9 din hotărâre. Respinge cererea de suspendare a executării art. 8 şi 9 din Hotărârea nr. 76/ 04.11.2020 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Iaşi. Ia act că reclamanţii nu au solicitat cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs, ce se depune la Tribunalul Iaşi, în termen de 5 zile de la comunicare în privinţa soluţiei cererii de suspendare, respectiv de 15 zile de la comunicare în privinţa soluţiei cererii de anulare”, este minuta instanției, publicată de Ziarul de Iași.
Asociația Școlilor Particulare a anunțat joi că în 25 noiembrie va avea loc primul termen în procesul în care a solicitat și anularea prevederilor ordinului de ministru și a hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență prin care au fost suspendate cursurile față în față în toate unitățile de învățământ din România.
„Înțelegem să contribuim la ameliorarea situației epidemiologice din țara noastră, înțelegem că măsura suspendării cursurilor față în față este o măsură care este necesară în anumite situații dar nu înțelegem de ce se adoptă o astfel de măsură fără o analiză serioasă, de ce se adoptă o astfel de măsură la nivel general. Poate copiii din grădinițe, din clasele primare mici și din clasele de final de nivel ar fi putut să vină la școală. Poate școlile din zonele în care incidența este scăzută ar fi putut funcționa. Poate pe viitor vom reuși să punem educația acolo unde este locul ei în societatea românească”, spune Christian Comșa, președintele Asociațaiei Școlilor Particulare, citat într-un comunicat de presă.
Argumentele din plângerile prealabile depuse în instanță de Asociația Școlilor Particluare:
- „1. Hotărârile comitetelor pentru situații de urgență sunt nelegale, lipsite de necesitate şi de proporţionalitate, discriminatorii şi nemotivate.
- 2. Având în vedere faptul că hotărârile restrâng dreptul la educație garantat de Constituție și de legislația internațională, acest drept nu poate fi restrâs decât cu respectarea prevederilor constituționale: să fie prevăzută de o lege (a), să fie necesară într-o societate democratică (b), să fie proporţională cu scopul vizat (c) şi să nu fie aplicată în mod discriminatoriu (d). Niciuna dintre aceste condiţii nu este îndeplinită.
- 3. Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege. Prevederile constituţionale ale art. 53 sunt univoce: exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege. Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul art. 53 care să permită restrângerea drepturilor fundamentale. Art. 38 (1) Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele – Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învăţământ preuniversitar
- 4. Suspendarea cursurilor care implică prezenţa fizică a copiilor poate fi luată doar în mod individual în raport de fiecare unitate de învăţământ la solicitarea formulată de consiliul de administraţie şi în condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de îmbolnăvire în cazul efectivului uneia sau mai multor grupe sau clase.
- 5. Măsura închiderii unităților de învățământ nu este necesară într-o societate democratică pentru protejarea sănătăţii publice.
- 6. S-a dispus luarea celei mai drastice măsuri posibile fără ca aceasta să fie fundamentată prin raportare la existenţa transmiterii comunitare şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, dar şi a altor criterii de risc, astfel cum impune Ordinul comun. În schimb s-a folosit strict criteriul tehnic, reprezentat de rata incidenţei cumulate cu îmbolnăviri Covid-19, a cărui îndeplinire nu presupune luarea obligatorie a măsurii trecerii tuturor unităţilor de învăţământ în scenariul de funcţionare 3.
- 7. De altfel Organizația Mondială a Sănătății a constatat într-un Ghid din 14 septembrie 2020 că:
- Din perspectiva sănătății publice, decizia de a închide sau redeschide școlile ar trebui să fie ghidată de o abordare bazată pe riscuri, luând în considerare epidemiologia COVID19 la nivel local, capacitatea instituțiilor de învățământ de a-și adapta sistemul pentru a funcționa în condiții de siguranță; impactul închiderii școlilor asupra pierderilor educaționale, echității, sănătății generale și bunăstării copiilor; și gama de alte măsuri de sănătate publică implementate în afara școlii. Deciziile privind închiderea totală sau parțială sau redeschiderea ar trebui luate la un nivel administrativ local, pe baza nivelului local de transmitere a SARS-CoV-2 și a evaluării riscurilor locale, precum și în ce măsură redeschiderea setărilor educaționale ar putea crește transmiterea în comunitatea. Închiderea facilităților educaționale ar trebui luată în considerare numai atunci când nu există alte alternative.
- Pe baza celor mai bune date disponibile, COVID-19 pare să aibă o povară directă limitată asupra sănătății copiilor, reprezentând aproximativ 8,5% din cazurile raportate la nivel global și foarte puține decese (vezi caseta Cercetări privind COVID-19 la copii și în școli pe pagina
- 8). În schimb, închiderea școlilor are un impact negativ clar asupra sănătății copiilor, educației și dezvoltării, venitului familiei și economiei generale. Guvernele naționale și locale ar trebui să ia în considerare prioritizarea continuității educației prin investiții în măsuri cuprinzătoare, multistratificate pentru a preveni introducerea și răspândirea în continuare a SARS-CoV-2 în medii educaționale, limitând totodată transmiterea în comunitatea mai largă.
- 8. Emitentul actelor este cel care ar fi trebuit să justifice oportunitatea şi legalitatea acestei măsuri precum şi, să menționeze criteriile ce stau la baza examenului de proporționalitate în ingerința dreptului la educație al copiilor”.