Sari direct la conținut

Ministrul Apărării, despre achiziția de corvete: Perioada de livrare este de 7 ani. În 3 ani – prima corvetă

HotNews.ro
Gowind 2500, Foto: Naval Group
Gowind 2500, Foto: Naval Group

Oferta câștigătoare a contractului de achiziţie a celor patru corvete multifuncţionale este cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa, iar în același contract este prevăzută și modernizarea fregatelor, a anunțat oficial, miercuri, ministrul Apărării, Gabriel Leș.

Ministrul Apărării a spus, într-o conferință de presă, că luni, 1 iulie, a primit de la Departamentul de Armamente raportul prin care a fost informat că a fost finalizată procedura pentru atribuirea acordului-cadru pentru achiziția corvetelor corvetă multifuncționale. Oferta câştigătoare a fost declarată cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa.

Potrivit ministrului, perioada de livrare a acestor corvete este de 7 ani – în trei ani este prevăzut să fie livrată prima corvetă, urmând ca celelalte trei să fie livrate până la termenul de maxim de 7 ani. În acelaşi contract se va face şi modernizarea fregatelor.

El a spus că este un moment extrem de important pentru Forţele Navale Române, care de aproape 30 de ani nu au mai primit tehnică nouă, acesta fiind primul program de o asemenea anvergură, care va aduce Marinei militare capabilități de ultimă generație.

La licitație, Ministerul Apărării Naționale primise oferte din partea companiei olandeze Damen, a firmei italiene Fincantieri şi a Grupului Naval din Franţa.

Licitația a fost întârziată pentru că procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale a fost suspendată în ianuarie de către Ministerul Apărării, după ce Șantierul Naval Constanța (SNC) a acționat în instanță Guvernul și MApN, cerând anularea licitației privind programul de înzestrare cu corvete multifuncționale. Apoi, Departamentul pentru Armamente a sesizat Parchetul Militar pentru „suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”.

O lună mai târziu, reprezentanții Șantierului Naval Constanța au anunțat că renunță la procesul intentat Guvernului și Ministerului Apărării, prin care solicitau anularea licitației. La acel moment, Leș a anunțat că a cerut Direcției Juridice din MApN să identifice pașii legali de urmat.

Programul în valoare de 1,6 miliarde de euro (1,85 miliarde de dolari) acoperă achiziţionarea a patru corvete, precum şi modernizarea sistemelor de luptă ale fregatelor Regina Maria şi Regele Ferdinand.

Care au fost ofertanții calificați și ce soluții au propus:

  • Naval Group – nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.
  • Damen – corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.
  • Fincantieri – o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi – denumită Abu Dhabi Enhanced – cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:

  • Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
  • Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
  • Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
  • Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.
  • Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro