Asociația Pro Infrastructură: Autostrăzile singure nu aduc izbăvirea de accidente mortale. Mult prea des Poliția Română privește cu nepăsare și complicitate cele mai evidente încălcări ale legii
Asociația Pro Infrastructură reacționează, în contextul numeroaselor accidente rutiere din ultima perioadă, printr-un mesaj critic la adresa ministrului de Interne, Lucian Bode, și a Poliției Române, pe care o acuză că „mult prea des privește cu nepăsare și complicitate cele mai evidente încălcări ale legii: șoferi cu telefonul la ureche, alții fără centură sau cu farurile stinse”.
Asociația Pro Infrastructură spune că multitudinea de accidente rutiere recente, unde zeci de persoane și-au pierdut viața în urma coliziunilor frontale, precum și ciudatul fenomen de masă în care mai mulți șoferi au întors nonșalant pe Autostrada A2 mergând intenționat pe contrasens, ne îndeamnă să avem o discuție mai largă despre siguranță pe șosele.
Reprezentanții Pro Infrastructură cer implicarea „ministrului adormit” Lucian Bode pentru a impulsiona Poliția să aplice legea.
- „Autostrăzile singure nu aduc izbăvirea de accidente mortale. E nevoie de disciplină în trafic care se obține prin aplicarea legii de către Poliția Rutieră și înăsprirea pedepselor pentru contravenții și infracțiuni în trafic.
- Mult prea des Poliția Română privește cu nepăsare și complicitate cele mai evidente încălcări ale legii: șoferi cu telefonul la ureche, alții fără centură sau cu farurile stinse. Oprind contravenienții polițistul poate verifica ITP-ul, starea anvelopelor și funcționarea luminilor. Acestea sunt acțiuni simple ce pot fi aplicate azi.
- Ne întrebăm dacă letargia polițiștilor le e inspirată de la vârf, de la însuși ministrul adormit – la figurat – al internelor. Domnule Bode, faceți ceva, orice, să dați un impuls Poliției Rutiere să aplice legea, chiar aia permisivă pe care o avem. Sancționând contravenienții pericol public veți salva viețile celor nevinovați”, afirmă reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Ei mai spun că trebuie revizuite pedepsele din lege și analizate cauzele pentru care atât de mulți dintre cei sancționați nu-și plătesc amenzile, iar șoferii care ucid din culpă o familie întreagă scapă cu câteva luni de închisoare cu suspendare.
- „Domnule ministru, arătați-ne că vă preocupă, arătați-ne că lucrați.
- Noi credem că aveți destui oameni în instituție pe care vă puteți baza ca să faceți îmbunătățirile necesare. Unii dintre ei ne scriu pe adresa asociației și ne spun despre lipsurile de la locul de muncă. Ei sunt atât dintre cei tineri care încă văd în Poliție un ideal, cât și dintre cei cu experiență care intervin primii la carnagii. Căutați-i și dumneavoastră, întrebați-i ce au nevoie ca să fie eficienți.
- În ziua de după accidentele mortale rezultate din coliziuni frontale, domnul Bode face pe niznaiul și ne vorbește propagandistic despre principalele cauze ale acestora în opinia sa: indisciplina pietonilor și cea a bicicliștilor. Ave(a)m așteptări mai mari de la ministrul care are în subordine Poliția Rutieră!”, adaugă Asociația Pro Infrastructură.
România, cea mai mare rată a deceselor în accidente rutiere din Uniunea Europeană
În ultima perioadă, pe șoselele din România au loc tot mai multe accidente rutiere grave. În weekend-ul 24-25 iulie, 24 de oameni au murit în accidente de circulație.
Ministrul de Interne, Lucian Bode, a reacționat atunci enumerând principalele cauze ale accidentelor: indisciplina pietonilor, viteza, indisciplina bicicliştilor, neacordarea de prioritate la trecerea pietonilor şi neacordarea priorităţii de trecere pentru vehicule.
Lucian Bode a menţionat că în 2019 au fost aplicat 929.000 de sancţiuni contravenţionale, iar 48% dintre acestea au fost pentru cele cinci cauze generatoare de accidente grave. De asemenea, în primul semestru din 2021 au fost date 409 sancţiuni contravenţionale.
Ministrul de Interne a mai declarat că în 1% din accidentele rutiere grave din 2019 au fost implicate autoturisme cu volanul pe dreapta. Ministrul Afacerilor Interne a făcut un apel către șoferi să circule cu prudenţă şi să nu se grăbească: „Grăbiți-vă încet!”.
Explicațiile lui Bode pentru producerea accidentelor
Numărul persoanelor din Uniunea Europeană decedate în accidente rutiere a scăzut cu 2,5% în 2019, comparativ cu 2018, cea mai ridicată rată a deceselor în urma accidentelor rutiere fiind în România (96 de decese la un milion de locuitori), arată datele publicate în iunie de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
În 2019, numărul total al persoanelor din Uniunea Europeană care au murit în accidente rutiere s-a situat la 22.756, din care 44% erau ocupanţii vehiculelor, 20% pietoni, 16% motociclişti, 9% biciclişti şi 11% alte categorii (inclusiv vehicule utilitare şi vehicule grele de marfă, autobuze şi autocare, mopede şi alter vehicule).
În ultimii zece ani s-a înregistrat o tendinţă descrescătoare a numărului persoanelor din Uniunea Europeană decedate în accidente rutiere. Comparativ cu 2009, numărul acestora a scăzut cu peste 10.000 (minus 31%), de la aproape 33.000 la mai puţin de 23.000 în 2019.
Comparativ cu populaţia fiecărui stat membru UE, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate în 2019 de accidentele rutiere s-a observat în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori), Irlanda (29), Malta (32), Olanda şi Danemarca (ambele cu 34), Germania şi Spania (ambele cu 37), iar cea mai ridicată rată s-a înregistrat în România (96 de decese la un milion de locuitori), Bulgaria (90), Polonia (77) şi Croaţia (73).
În 2019, au fost în total 51 de decese la un milion de locuitori pe ansamblu UE.