Scandalul Bâstroe: Ucraina cere o întâlnire a miniștrilor Mediului / Termenul dat de comisarul european pentru un raport al Comisiei Europene
Ministrul ucrainean al protecţiei mediului a propus o întâlnire la nivel de miniştri ai mediului pe tema lucrărilor de dragaj pe braţele Chilia şi Bâstroe ale Dunării, iar autoritățile din România ar urma să își anunțe disponibilitatea pentru astfel de discuții la începutul săptămânii viitoare, spune Ministerul Afacerilor Externe (MAE) într-un răspuns transmis News.ro. Reamintim că Bucureștiul a cerut Kievului să stopeze imediat lucrările de dragaj pe Bâstroe în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație și a cerut accesul de urgență în zonă pentru a verifica ce lucrări au fost făcute.
MAE precizează că, în discuțiile de luni între secretarul de stat Iulian Fota şi ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, Ihor Prokopchuk, partea ucraineană a transmis disponibilitatea pentru organizarea unei întâlniri tehnice între autorităţile din cele două state care gestionează portofoliul transporturilor, fiind urmărită tocmai clarificarea aspectelor tehnice privind natura lucrărilor de dragare de pe braţele Chilia şi Bâstroe ale Dunării.
”Ministerul Afacerilor Externe a transmis această propunere Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, încurajând MTI să dea curs propunerii. În acelaşi timp, Ministrul ucrainean al protecţiei mediului a propus organizarea unei întâlniri bilaterale la nivel de miniştri ai mediului pe tema lucrărilor de dragaj pe braţele menţionate ale Dunării.
- MAE a transmis această propunere Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, încurajând MMAP să dea curs propunerii. MMAP a informat telefonic, urmând să transmită şi în scris, disponibilitatea pentru organizarea acestei întâlniri la începutul săptămânii viitoare”, precizează Ministerul Afacerilor Externe.
Instituția mai spune în răspunsul pentru News.ro că „nu a primit nicio propunere de la partea ucraineană pentru o întâlnire la nivel de experţi din cadrul MAE pe subiectul dragajelor pe braţele Chilia şi Bâstroe ale Dunării, nici în cursul anului 2022, nici în cursul acestui an”:
- „Pe de altă parte, în momentul în care au apărut publice informaţii privind lucrări de dragare pe braţele Chilia şi Bâstroe ale Dunării, MAE este cel care a avut iniţiativa de a contacta partea ucraineană pentru a solicita, atât verbal, cât şi în scris, clarificări – la 18 februarie, și, respectiv, 20 februarie.
- Ministerul Afacerilor Externe a sprijinit şi sprijină toate autorităţile române în demersurile referitoare la proiectul ucrainean al canalului de mare adâncime Dunăre-Marea Neagră (proiectul Bâstroe), încă de la momentul iniţial al sesizării acestei problematici, atât în plan bilateral, cât şi în plan multilateral”.
Comisarul european pentru Transporturi crede că măsurătorile pe Canalul Bâstroe ar trebui făcute de o instituţie independentă
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a declarat, joi seară, că o instituţie independentă ar trebui să fie cea care face măsurătorile pe Canalul Bâstroe. Până atunci, o echipă a Comisiei Europene care verifică porturile din Ucraina va face câteva verificări și pe Canalul Bîstroe, iar raportul ar trebui să sosească în cel mult zece zile.
Adina Vălean a vorbit, joi seară, la Antena 3, despre verificările la Canalul Bâstroe, care ar trebui făcute de un grup independent de experţi, ea spunând că pentru experţii Comisiei Europene este complet neclar ce se întâmplă acolo.
- „Comisia Dunării, care are în spate Comisia Europeană, poate să vină cu un comitet de experţi care să propună Ucrainei, la solicitarea României, ca un independent să meargă să facă măsurătorile pentru a înţelege ce se întâmplă pe Canalul Bâstroe.
- Pentru experţii Comisiei Europene este complet neclar.
- Deci, singura metodă este să ne adresăm unei instituţii independente care, cu sprijinul Comisiei Europene, poate să facă măsurătorile acolo. Odată ce facem acest lucru, trebuie să intrăm într-un dialog foarte clar cu ucrainenii, pentru că nu are niciun rost, scopul lor este să îşi scoată produsele pe un coridor către Marea Neagră”, a declarat Vălean, citată de News.ro.
Comisarul european pentru Transporturi a precizat că o echipă a Comisiei Europene care face controale în porturile din Ucraina va face și unele verificări şi pe Canalul Bâstroe.
- „Miercurea viitoare, la 1 martie, am o echipă a Directoratului de Transport a Comisiei Europene care va face un tur al tuturor porturilor ucrainene, căreia i-am mărit mandatul, dincolo de evaluarea a ceea ce se întâmplă în porturi (…) pentru evaluarea lucrărilor care se fac în suplimentarea referitoare la Canalul Bâstroe.
- Vom avea rezutatul acestui raport destul de curând, vorbim de o săptămână, maxim 10 zile, astfel încât lucrurile să fie oficiale”, a adăugat Adina Vălean.
Cum a izbucnit scandalul Bâstroe
Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre, pentru a-şi majora exporturile de alimente de la porturile sale fluviale, şi este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată, a declarat miercuri ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, citat de Reuters.
Explicațiile au venit în contextul în care Bucureștiul a cerut Kievului să stopeze imediat lucrările de dragaj pe Bâstroe în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație și a cerut accesul de urgență în zonă pentru a verifica ce lucrări au fost făcute.
Scandalul a izbucnit în urmă cu o săptămână, după ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că „există semnale că în acest moment Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării”, iar „Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Mediului trebuie să vină cu o poziţie şi să informeze”:
- „Există nişte tratate internaţionale pe care trebuie să le respectăm. Noi am provocat această întâlnire la Ministerul Transporturilor, deşi nu e neapărat treaba MTI.
- Este mai mult o chestiune care ţine de Ministerul Afacerilor Externe şi al Mediului, pentru că vorbim de tratate internaţionale pe care toată lumea trebuie să le respecte şi pentru că vorbim de un posibil impact pe care asemenea de lucrări de dragare pe Bâstroe îl pot avea asupra mediului şi asupra Deltei Dunării”.
- A doua zi (16 februarie), Ministerul Afacerilor Externe a anunțat că va transmite Comisiei Europene că România se opune intenției Ucrainei – care nu este una nouă – de a face lucrări de dragare pe Canalul Bâstroe, precizând că până acum nu a fost informată de vreo instituție din România despre lucrări de adâncire a Canalului Bâstroe pe care le-ar face acum ucrainenii. MAE a reamintit poziția României, care nu este de acord cu propunerea de includere a brațelor Chilia și Bâstroe ale Dunării în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).
Premierul Nicolae Ciucă a reacționat și el în acest scandal luni, spunând că ambasadorul ucrainean la București a fost convocat luni la Ministerul de Externe pentru a fi solicitată aprobarea Ucrainei ca autoritățile române să meargă să facă verificări acolo.
Miercuri, și președintele Klaus Iohannis a avut prima reacție, spunând că nu trebuie amestecată îngrijorarea pentru prezervarea biodiversității Deltei Dunării cu diverse abordări politice de moment”.
„Nu cred că în acest moment e potrivit să atacăm ucrainenii pe baza unor date incerte. Ei nu au nevoie să fie certați”, a spus Iohannis.
El a acuzat că „politicienii noștri fug după notorietate, în prag de alegeri”, „comentând fără a ști exact ce se întâmplă”, iar acest conflict ar folosi Moscovei.
CITEȘTE ȘI:
- Scandalul Bâstroe: România cere accesul de urgență în zonă, ambasadorul Ucrainei insistă că sunt doar lucrări de întreținere
- Ce impact ar putea avea adâncirea canalului Bâstroe pentru Delta Dunării, în România
- Transporturile au ridicat problema la Bruxelles / Ce efecte au apărut deja în Deltă după lucrările făcute de ucraineni – surse
- Prima reacție a premierului Ciucă în scandalul privind Canalul Bâstroe. Ambasadorul Ucrainei la București, convocat la Ministerul de Externe