Afacere cu măști de protecție în vremea Coronavirusului. Cum a dat lovitura un tânăr de 24 de ani din Germania
Ministrul Sănătății german, Jens Spahn, a dat ieri în Bundestag o declarație guvernamentală cu privire la criza declanșată de coronavirus. El a vorbit despre „noua situație” din Germania, unde în prezent există 240 de cazuri confirmate. „Epidemia de coronavirus din China a devenit o pandemie globală”, a spus Spahn, acesta subliniind că „apogeul răspândirii nu a fost încă atins”. Iată însă că un tânăr antreprenor din Heidelberg a intuit că din panica oamenilor se poate face profit.
Potrivit bento.de, publicația pentru tineri a Spiegel, „în 24 de ore, firma sa a încasat o sumă cu șase zerouri”, vânzând măști de protecție facială.
Dezinfectanții, mănușile și măștile de față sunt vândute în farmacii, însă în multe dintre acestea stocul era epuizat. De aceea, mulți au recurs la achiziția online. 16 dintre primele 20 de articole cel mai bine vândute de la secțiunea Amazon, „Afaceri, industrie și știință”, au fost săptămâna trecută măștile de față, urmate de mănuși și substanțe dezinfectante.
De la măști de carnaval la măști anti-Corona
O mare parte a acestor măști de protecție facială vândute în prezent provine dintr-o mică localitate din Baden-Württemberg, adică de la TK Gruppe Timo Klingler. Timo are 24 de ani și în orășelul său natal, de lângă Heidelberg, administrează un magazin online, unde lucrează cinci angajați. Până acum, vindea cu predilecție articole de carnaval și alte nimicuri.
Deja din luna ianuarie – a relatat el la telefon publicației numite -, a văzut că prețurile măștilor de față din China cresc. Și a decis să investească. Timo a cumpărat „încă din timp” multe măști chirurgicale în China. Peste un milion, livrate pe 20 de paleți, a explicat el, pentru care a plătit, cu acte în regulă, „o sumă cu cinci cifre”.
În plus, a achiziționat zeci de mii de măști respiratorii din diferite clase de protecție. Aici prețurile mai mari, iar cererea este și mai mare. Pe site-ul propriu al online shop-ului său, un „mascat” e cap de afiș.
Profitorii fricii
În cea mai mare parte, TK Gruppe a cumpărat măștile cu mai puțin de 60 de cenți. Zilele trecute le-a vândut cu mai mult de 20 de euro bucata. Pentru că Timo a speculat panica, el pare a fi unul dintre puținii care beneficiază cu adevărat de răspândirea virusului Corona.
Cât de corect și de moral este un astfel de business care prosperă din frică mondială de o boală pulmonară gravă? „Din punct de vedere moral, nu este ușor”, asigură Timo. El subliniază însă că nu din cauza lui cresc prețurile, „aceasta este problema economiei de piață”. „Iar autoritățile nu s-au pregătit vreme de săptămâni întregi”, reproșează acesta.
Speculanții „fricii” nu s-au născut odată cu Timo. Oamenilor le e frică de boli, de lipsuri, de insecuritate, de război. Iar astfel apar afaceriștii de conjunctură, profitorii despre care am scris mai pe larg în romanul „Iubita mea Mercedes”.
Protecție relativă
Oamenii de știință, printre care și specialiștii de la Institutul Robert Koch au subliniat în mod repetat că beneficiile unui aparat de protecție bucală în viața de zi cu zi nu au fost dovedite.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a difuzat și videoclipuri care explică utilizarea corectă a măștilor. În acestea se subliniază faptul că măștile sunt necesare pentru persoanele care au grijă de cei infectați și pentru cei care înșiși au simptome, datorate contagiunii cu viruși care se transmit pe cale respiratorie.