Spania: Trauma suferită de un moderator de conținut este recunoscută ca fiind o „boală profesională”
Problemele psihologice cu care se confruntă moderatorii de conținut responsabili de vizualizarea imaginilor șocante trebuie considerate „boală profesională”, a decis un judecător spaniol într-un caz în care este implicat un subcontractant al companiei mamă a Facebook, Meta, potrivit AFP.
Potrivit avocaților angajatului aflat în spatele procesului, este pentru prima dată când o instanță spaniolă recunoaște că problemele de sănătate mintală ale unui moderator sunt rezultatul muncii sale de monitorizare a conținutului violent.
Dezvăluit de cotidianul catalan La Vanguardia, cazul se referă la un brazilian în vârstă de 26 de ani care a început să lucreze în septembrie 2018 pentru CCC Barcelona Digital Services, o companie deținută de compania canadiană Telus International și responsabilă cu moderarea conținutului de pe Facebook și Instagram.
„Cazuri de tortură, decapitări, sinucideri…”
Potrivit sentinței publicate în această săptămână, pe care AFP a putut să o consulte, rolul său presupunea revizuirea unor conținuturi extrem de violente, care prezentau cazuri de tortură, decapitări de civili, automutilare și sinucidere.
Această muncă, care permite ștergerea conținutului (imagini, videoclipuri și comentarii) atunci când se consideră că nu respectă regulile platformelor, a dus la întreruperea activității sale la opt luni după ce a fost angajat, din cauza unor afecțiuni grave.
Hotărârea, care citează rapoarte medicale, menționează o serie de probleme, inclusiv atacuri de anxietate, coșmaruri, probleme de somn și atacuri de panică. Potrivit La Vanguardia, tânărul urmează în continuare un tratament psihologic.
Judecătorul s-a pronunțat împotriva CCC, considerând că sarcinile îndeplinite de angajat au fost „unicul, exclusiv și incontestabilul factor declanșator” al problemelor sale psihologice.
Astfel, judecătorul a urmat analiza Inspecției Muncii spaniole, care a publicat un raport condamnabil în mai 2022 și a amendat CCC pentru inacțiunea sa „atunci când era conștientă de problemele psihologice ale lucrătorilor săi”.
Contactat de AFP, grupul Telus International, care a cumpărat CCC în 2020, s-a declarat „dezamăgit” de decizia tribunalului spaniol și și-a anunțat decizia de a face apel, insistând că „bunăstarea” angajaților săi este prioritatea sa.
Legislația spaniolă „stipulează în mod clar că, pentru ca acest tip de boală să fie considerată boală profesională, ea trebuie să rezulte exclusiv (…) din această muncă”, a precizat compania, care consideră că nu a fost cazul în speță.
foto: Prostockstudio| Dreamstime.com