Surprizele noului Cod Fiscal
Ultima propunere de modificare a „Bibliei Financiare” bate in cuie TVA si cota unica, dar aduce schimbari drastice in domeniul imobiliar, pe piata de capital si in privinta taxelor si impozitelor locale
– Tranzactiile imobiliare, impozitate cu 2% din valoarea de vanzare
– Microintreprinderile, 16% pe profit
– Non-rezidentii nu mai platesc impozit pe dobanzile bancare
– Notarii scapa de povara colectarii impozitelor pentru stat
– Revolutie fiscala si pe piata de capital
– Impozit pe masini de peste 10 ori mai mare
– Discriminare la impozite pe cladiri
– Contabilii vor avea probleme cu TVA-ul
Proiectul de modificare a Codului Fiscal aflat in discutie la Ministerul Finantelor este foarte putin modificat fata de propunerea din noiembrie, postata pe site-ul institutiei. Acest fapt arata, pentru prima oara in ultimii ani, o oarecare coerenta de abordare a oficialilor.
„Este notabila, in acest sens, intentia Ministerului Finantelor Publice de a modifica Codul Fiscal prin lege, si nu prin ordonante de urgenta sau ordonante simple, cum s-a procedat deja in cateva randuri”, considera Marta Popa, partener al Voicu&Filipescu, specializat in taxe si impozite.
„Stabilitatea legislativa fiscala este un punct forte al fiecarui stat, pentru ca ofera investitorilor posibilitatea de a realiza planul de afaceri pe termen lung si programe investitionale”, a declarat, la randul sau, Niculae Done, partener in cadrul KPMG.
Acesta observa ca strategia spre care inclina Finantele se axeaza in principal pe largirea bazei de impozitare si tratamentul egal al tuturor categoriilor de contribuabili si spre majorarea TVA-ului sau a cotei unice.
„Tendinta si strategia MFP in ceea ce priveste impozitarea veniturilor este clara – absolut toate veniturile realizate de o persoana fizica, indiferent de natura lor, urmeaza a fi supuse impozitarii cu aceeasi cota”, a explicat Done.
Specialistii nu exclud insa o viitoare modificare a taxei pe valoarea adaugata. „Perioada in care se va mentine actuala cota de TVA nu este insa facuta cunoscuta. Motivatia, care de asemenea nu a fost facuta publica, pare sa fie aceea ca majorarea TVA ar reprezenta cel mai mare pericol pentru tinta de inflatie propusa pentru 2007″, crede Marta Popa.
Noi prevederi in sectorul bancar
Principalele modificari ale noii propuneri de Cod Fiscal fata de cea din noiembrie 2005 vizeaza in special bancile. Astfel, in cazul non-rezidentilor, vor fi scutite de plata impozitului veniturile obtinute in Romania din dobanzi la depozitele la vedere/conturile curente de la banci si alte institutii de credit.
In prezent, scutirile sunt acordate numai in cazul in care ratele dobanzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobanzilor de referinta de pe pietele interbancare la depozitele la o luna, comunicate in prima zi lucratoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzatoare monedelor in care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective, precum si la depunerile la
casele de ajutor reciproc. De asemenea, de la 1 ianuarie 2007, fondul pentru riscuri bancare generale, de 1% din totalul creditelor acordate, nu va mai fi deductibil. Masura insa nu are un impact considerabil, aceasta nefiind decat o taxa amanata.
2% pe pretul de vanzare a imobilelor
Cea mai importanta modificare adusa de viitorul Cod Fiscal va fi impozitarea cu 2% a veniturilor obtinute din vanzarea imobilelor. Se pare ca Ministerul Finantelor agreeaza in continuare aceasta varianta de impozitare propusa in noiembrie. Ea insa nu este batuta in cuie, oficialii negociind in continuare cu specialistii forma de impozitare care va fi aleasa.
De asemenea, va fi limitata scutirea de la plata impozitelor numai la donatiile de imobile intre rudele de gradul al doilea, si nu al patrulea, cum se prevede in actuala legislatie. Aportul in natura la capitalul social al societatilor comerciale, precum si veniturile realizate din reconstituirea dreptului de proprietate si mostenire sunt in continuare „iertate” de Fisc.
In prezent, este aplicat un impozit de 16% diferentei dintre pretul de vanzare si cel de cumparare, majorat cu 5%, deci castigului. In cazul in care nu exista un pret de achizitie al imobilului, el fiind obtinut prin alte mijloace decat prin cumparare, se ia in calcul valoarea de baza a acestuia.
In cazul efectuarii de imbunatatiri, la valoarea initiala a imobilului se adauga costul lucrarilor si serviciilor de natura sa creasca valoarea acestuia, dovedite prin raport de expertiza intocmit de un expert autorizat. In cazul constructiilor noi, valoarea de baza este data de costul acestora la data realizarii, la care se adauga valoarea terenului aferent.
Cand valoarea nu se poate stabili altfel se ia in calcul valoarea rezultata din expertizele utilizate de catre camerele notarilor publici. Daca nu exista expertize ale notarilor, pretul initial este actualizat cu rata inflatiei pe economie din ultima luna pentru care exista date oficiale comunicate de catre Institutul National de Statistica (INS).
Incasari mici la buget din tranzactii imobiliare
Statul colecteaza insa foarte putini bani din aceste impozite. Cu ajutorul „dezinteresat” al notarilor, de cele mai multe ori suma de vanzare este inferioara celei de achizitionare, astfel ca vanzatorul nu plateste niciun impozit la stat.
In principal, se declara valoarea reala doar in cazul tranzactiilor mari, pentru ca sa se poata recupera prejudiciul daca una dintre parti nu respecta contractul. Chiar daca, anul trecut, impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal detinute mai putin de trei ani a fost de 10%, statul a incasat numai 91,61 milioane lei (25,44 milioane euro).
Surprinzator, incasarile realizate din cedarea folosintei bunurilor imobiliare au fost mult mai mari, de 111,18 milioane lei (30,88 milioane euro), potrivit Serviciului de Comunicare si Relatii Publice al Ministerului Finantelor. In total, 0,07% din PIB.