Sari direct la conținut

Todini, dati afara de pe centura

Ziarul de Sibiu

Lucrarile la centura ocolitoare a Sibiului stagneaza. Si vor mai stagna inca aproximativ doi ani, din moment ce firma constructoare Todini a fost eliminata din aceasta lucrare. Stirea a fost confirmata, ieri, de surse din cadrul Companiei Nationale de Audostrazi si Drumuri Nationale (CNADN).

Potrivit surselor respective, lucrarile la centura vor putea fi reluate numai dupa evaluarea a ceea ce s-a facut pana acum, dupa obtinerea unei serii intregi de avize, care sa fie urmate de o noua licitatie pentru angajarea unui nou constructor. In cel mai fericit caz, stagnarile vor dura sase luni. Insa aceasta perioada se poate intinde pana la trei ani, sustin constructorii sibieni. In tot acest timp, parte din lucrarile deja executate se vor degrada.

In afara traficului infernal care va tranzita Sibiul, bugetul local va fi scuturat, in continuare, de aproximativ 570.000 de euro anual, bani necesari reabilitarii continue a strazilor din oras pe care este deviat traficul greu.

Reprezentantii Todini nu s-au aratat dispusi sa comenteze aceasta noua situatie. Contactat telefonic, Eugenio Nerviani, directorul de proiect din partea companiei italiene, a sustinut ca nu are ce sa declare. „Nu pot da nici o declaratie in acest moment. Este o informatie pe care nu o puteti obtine de la noi”, a declarat Eugenio Nerviani.

Surse autorizate sustin ca nici in urma ultimei comisii de arbitraj convocate de CNADN nu s-a ajuns la o intelegere. Conform concluziilor trase de firma angajata sa arbitreze mai vechiul conflict intre Todini si CNADN, se arata ca nu exista parghii juridice care sa remedieze acest conflict.

In acest context, a fost luata in calcul o mai veche scrisoare a celor de la Todini, prin care acestia anuntau ca renunta la lucrari. Contextul este unul relativ complicat: contractul incheiat intre Todini si CNADN a expirat anul trecut, insa lucrarile nu au fost terminate datorita schimbarilor de proiect si datorita procesului de expropriere a terenurilor.

Lungul drum catre un nou constructor

Procedurile de reluare a lucrarilor la centura ocolitoare a Sibiului sunt extrem de complicate. Potrivit managerului Concefa, Horatiu Cercel, reluarea lucrarilor intr-o astfel de situatie implica o serie intreaga de institutii. „Este foarte bine de cunoscut care sunt conditiile in care cei de la Todini au terminat contractul.

Luat la modul general, intr-o astfel de situatie pentru a scoate din nou lucrarile la licitatie, mai intai, trebuie inventariate lucrarile executate pana acum, si aici ma refer la stadiul fizic al lucrarilor. Aceasta evaluare este intocmita, de obicei, de o firma specializata care face si o evaluare a restului de executat.

Apoi, in Comitetul tehnic executiv al CNADN acest raport trebuie discutat si arpobat. Raportul ajunge, mai departe, la Ministerul Transporturilor, care il ia in discutie si il aproba la randu-i. Pe baza lui, reprezentantii Ministerului aproba indicatorii tehnico-economici. Pentru acestia, sunt necesare avize de la Ministerul Administratiei si Internelor si, apoi, de la Ministerul Finantelor.

Dupa care, in functie de valoarea lucrarilor, fie Ministerul Transporturilor declanseaza procedura de licitatie, fie va fi nevoie de o Hotarare de Guvern”, a descris, pe scurt, Horatiu Cercel.

Potrivit acestuia, chiar si dupa adjudecarea licitatiei lucrurile se pot complica, mai ales daca noul constructor desemnat prin licitatie va descoperi ca evaluarea lucrarilor executate deja nu corespunde cu realitatea.

„Ar fi interesant ca acum, autoritatile publice locale si fortele politice sa duca, impreuna, o activitate de lobby care sa determine administratia centrala sa rezolve aceasta problema in regim de urgenta. Va dati seama ca administratia centrala are tot interesul sa termine anumite lucrari pe perioada acestui mandat”, a mai declarat Horatiu Cercel. El sustine ca procedurile descrise de el pot dura de la sase luni la trei ani.

Divergente vechi

Lucrarile la centura ocolitoare a Sibiului au fost oprite inca din septembrie anul trecut. Atunci, executantul Todini solicita CNADN-ului plata a 4,2 milioane de euro lucrari executate si neachitate. Mare parte din lucrari nu erau cuprinse in proiectul initial, dar, dupa cum au stabilit si arbitrii angajati ulterior, ele erau necesare pentru bunul mers al lucrarilor.

Unul dintre scenarii

Ziarul de Sibiu a incercat in repetate randuri sa obtina date si declaratii referitoare la acest subiect atat de la reprezentantii CNADN, respectiv ai Ministerului Transporturilor, cat si de la Todini. De fiecare data, raspunsurile fie nu au venit, fie au fost lacunare.

Prin urmare, unul dintre scenariile neconfirmate, dar plauzibile, referitoare la situatia din jurul centurii ocolitoare a Sibiului arata ca Todini ar fi castigat licitatia cu un pret subevaluat, a executat lucrarile cele mai profitabile, dupa care a decis sa se retraga. Pana in septembrie 2006, catre Todini au fost achitate facturi in valoare de 22,941 milioane de euro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro