Un model de convietuire interetnica otravit de UDMR printr-o letargie periculoasa
S-au facut mii si mii de analize si studii cu privire la impactul pe care il are inchiderea minei Balan, (decizie pe care si acum cred ca a fost una politica cu maxima influenta UDMR-ista, cred ca banuiti si de ce), dar extrem de putine masuri concrete s-au luat pentru a contracara consecintele negative ale acestei barbare masuri.
Stiu doar ca prin scutirea de taxe vamale pentru zonele defavorizate in perioada de varf a acestei facilitati, veneau TIR-urile cu carne din Ungaria, se facea o „prefabricare” intr-o hala de la parterul blocului in care locuiesc, apoi alte masini o transporta la Bucuresti sau in alte aglomerari urbane si se vindea la acelasi pret ca si produsele nescutite de taxe.
Foarte multi „oameni destepti” din zona, elite cu relatii in tara vecina dar si in guvern s-au imbogatit in timp ce romanul si maghiarul de rand au saracit continuu
pana cand unii au ajuns la un asemenea grad de scarba ca au luat drumul strainatatii unde desi umiliti, slugi la diverse familii fandosite din occident, tot castiga atat cat sa-si poata intretine familia ramasa in oras, copii sa-si poata continua studiile la scolile de care sunt atat de mult legati afectiv.
Cu toate acestea scolile din oras s-au modernizat prin atragerea de fonduri, prin proiecte de finantare, multe asemenea proiecte au fost finalizate de ONG-uri cu sprijinul inimosului colectiv de tineri de la primarie.
Inca nu aparusera semnele declinului economic sau cel putin nu erau cu mari implicatii cand s-a stabilit ca iesirea orasului din impasul ce va urma este legat de scoaterea acestuia din izolare, respectiv modernizarea drumului judetean 125, pana la km 4, Gheorgheni.
Aceasta investitie importanta urmeaza sa scurteze legatura cu Moldova, dar mai importanta este perspectiva construirii de-a lungul acestui drum a unor benzinarii, moteluri, cabane turistice cu partii de schi, cu atat mai mult cu cat acest drum trece la cca 200 m de izvorul geografic al Oltului, in prezent cunoscut doar de localnici si iubitorii de drumetii.
Din aceasta investitie ar castiga enorm comuna Sandominic, orasul Balan, comuna Voslobeni si orasul Gheorgheni, fiind un drum ce trece pe la poalele Hasmasului Mare, cum am mai spus foarte aproape de izvorul geografic al Oltului care va fi asaltat de investitori pentru a fi amenajat si prin construirea de obiective turistice si complexe sportive de nivel european.
Primaria Balan a intocmit un asemenea proiect inca din anul 2002, proiect ce se ridica la aproximativ un milion de euro.
Sa consideram ca pana acum a fost destul de grea gasirea unei surse de finantare pentru un asemenea proiect, insa acum s-a ivit o mare oportunitate, o mare sansa pe care Consiliu Judetean Harghita ori o neglijeaza voit, ori cauta sa impiedice realizarea ei datorita unor interese obscure care pana la urma vor avea efecte grave asupra comunitatii din Balan.
Mai precis dupa ce s-au lansat fondurile structurale pentru infrastructura, primarul Balanului a cerut printr-o scrisoare oficiala sa se acorde prioritate implementarii acestui proiect prin depunerea lui de catre Consiliul Judetean Harghita, singurul eligibil sa-l depuna la POR (Programul Operational Regional),
asadar fonduri de la UE. Se stie ca, cu cat aceste proiecte sunt depuse mai repede, mai la inceputul unei campanii de finantare cu atat au mai mare sansa de reusita.
De cateva saptamani un reprezentant al primariei suna la Miercurea Ciuc sa afle macar care este pozitia oficiala a Consiliului Judetean Harghita, dar care deocamdata nu exista.
De ce forul cel mai inalt al judetului nu se pronunta…ce se urmareste?
Se pare ca aceasta tacere este legata tot de drumul DJ 125. Acest drum a fost reabilitat intre comuna Sandominic si sediul minei, urmand sa se achite de acum 4 ani o restanta de 3 miliarde de lei vechi si sa se faca receptia finala.
Fiind constrans de situatia creata prin neplata acestei datorii catre executantul lucrarii si amenintat cu blocarea tuturor conturilor bancare, primarul Balanului dl Mihai Meres a facut o interventie personala la guvern si in decembrie 2006 obtine aceasta suma din fondul de rezerva la dispozitia guvernului pentru achitarea acestor datorii.
DAR…banii ajunsi la Consiliul Judetean Harghita stau si acum blocati in fondul de rulment in timp ce primaria Balan sta in continuare sub amenintarea blocarii conturilor bancare.
Ma intreb absolut nedumerit ce se vrea, primarul merge singur la Bucuresti, se zbate, argumenteaza, obtine banii necesari si cineva, cine altcineva decat cei ce erau obligati sa rezolve aceasta problema, blocheaza banii.
Daca ar fi sa intram la banuieli, am putea crede ca vointa atat de rautacioasa a celor ce detin puterea in acest judet este o manifestare de razbunare nu numai pe populatia romaneasca majoritara in aceasta localitate ci si pe populatia de nationalitate maghiara care a votat in proportie de peste 60 % pentru primarul Meres.
Intrucat un primar este apreciat prin realizari, aceasta situatie ar putea deveni conflictuala prin faptul ca cele doua etnii care au fost intotdeauna un model de convietuire sa se invinuiasca acum reciproc pentru aceasta stare de fapt.
Parerea noastra este ca situatia poate fi deblocata daca Consiliul Judetean actual, ar face o analiza a fondurilor alocate in ultimii 17 ani pentru acest drum din bugetul judetului in raport cu alte drumuri judetene, apoi sa faca un foarte normal act de onestitate si sa emita o hotarare prin care banii respectivi sa fie transferati la Consiliul Local Balan, destinatarul acestor fonduri.
Nu vreau sa fiu rautacios dar cred ca prin aceasta actiune Consiliul Judetean Harghita prin conducatorii, dar si prin membrii sai, nu face altceva decat sa se discrediteze in fata propriilor alegatori si sa fie considerati mai intoleranti decat Uniunea Civica Maghiara.
Nici nu vrem sa acuzam fara temei ,cu atat mai putin sa jignim acest for dar vom face tot ce este posibil sa cunoasca cat mai multi cetateni ai acestei tari cum poate trata un for conducator o parte din populatia acestui judet, fie ei romani sau maghiari.
Cat despre promisiunile conducerii UDMR-ului, si uitate ca si cum nu ar fi fost, as vrea ca cititorii sa afle ca la catastrofala viitura dupa ploile din anul trecut, strada Cerbului, o strada cu case traditionale locuite in exclusivitate de populatie de etnie maghiara a fost distrusa aproape in totalitate si s-au inregistrat pagube imense.
Autoritatea locala a luat masuri imediate de limitare a consecintelor unui asemenea dezastru.
Ulterior au venit si reprezentanti din conducerea UDMR: Marko Bela; Verestoy Attila, Kelemen Hunor si Raduly Robert, s-au fotografiat pe un butuc cu un fundal apocaliptic, poza ce da bine la alegatori, au promis ferm ca vor repara drumul, podurile si podetele si vor consolida taluzurile afectate, apoi au plecat…si dusi au fost.
Nici macar un semn de viata prin care sa se dea o speranta acestor oameni atat de greu incercati de stihiile naturii. Asadar tot pe umerii Primariei si al Consiliului Local au ramas aceste rezolvari.
Departe de mine de a da idei si sugestii dar ca unul dintre cetatenii care cunoaste zbaterea si eforturile facute la nivelul autoritatii locale, daca nu am fi apartinut de judetul Harghita, sau mai bine zis sa depindem de conducerea acestui judet ci am fi depins de cel vecin, astazi am fi avut nu numai drum excelent care sa ne scoata din izolare
ci si un metrou, construit de minerii balaneni pana in orasul de sub Pietricica.
Mai cu haz de necaz unii sustin ca o asemenea lucrare va fi posibila numai atunci cand UDMR-ul nu va fi la guvernare, dar prin politica „celor doua barci” pe care o practica aceasta formatiune nu se intrevad sperante in secolul care nu de mult a inceput.
Important este totusi sa ne pastram speranta ca ratiunea va invinge aceasta ura interetnica promovata tot mai accentuat de liderii minoritatii maghiare din Romania.