Vulpea, strugurii acri și presa turcă: F-35 zboară cu un cost de 44.000 de dolari pe oră și are probleme de soft / De ce avioanele EAU devin o țintă pentru Turcia
Finlanda a decis ieri să cumpere 64 de avioane de luptă F-35, au mai rămas doar de întocmit actele. Când vine vremea, piloții finlandezi vor merge în SUA și vor lua lecții de zbor pe F-35. Cursurile îi vor învăța că dacă se defectează radarul, sistemul central al avionului, vor trebui să apese pe tastele Ctrl+Alt+Delete. Este doar una dintre problemele care nu au fost corectate în softul de 8 milioane de linii de cod care dotează cockpitul avionului și de 24 de milioane de linii de cod care deservesc serviciile logistice la sol, scriu turcii de la Milliyet.
Și să nu vă vină în minte expresia „Vulpea care nu ajunge la struguri zice că sunt acri”, pentru că SUA au eliminat Turcia din programul F-35, avetizează editorialistul turc Özay Şendir.
Înainte de accidentul de pe portavion, Anglia a anulat o comandă de 90 de avioane F-35, din cauza costurilor ridicate de întreținere și a unei probleme la sistemul de încărcare a rachetei.
Și în Canada, unul dintre producătorii F-35, există o amplă dispută pe tema acestui avion. În urmă cu cinci zile, Canada a eliminat F-18 dintre cele trei opțiuni pe care le avea și acum analizează dacă să cumpere F-35 sau avioane Gripen produse de Saab.
Și în Elveția, comanda pentru 36 de avioane F-35 a devenit o mare problemă. Pe de o parte se propune organizarea unui referendum și pe de altă parte se anchetează dacă a fost destul de transparentă modalitatea prin care s-a recomandat forțelor armate cumpărarea de F-35.
F-35 zboară cu un cost de 44.000 de dolari pe oră
Unul dintre cele mai discutate subiecte în Camera Reprezentanților și de opinia publică din SUA este bugetul pentru întreținerea și funcționarea avioanelor F-35, care se ridică la 1,7 trilioane de dolari.
F-35 zboară cu un cost de 44.000 de dolari pe oră, necesarul de întreținere este de trei ori mai ridicat decât în cazul altor avioane, a fost limitată perioada de zbor la viteză maximă pentru a nu fi afectată structura avionului, din cele 917 probleme semnalate au rămas 873 dar 13 dintre acestea pun în pericol viața echipajului.
Comandantul Forțelor Aeriene din SUA a declarat că „Și dacă vă cumpărați un Ferrari, nu mergeți cu el în fiecare zi la muncă, ieșiți la plimbare doar duminica”.
Și nu doar prețul îi deranjează pe clienții F-35.
După nemulțumirile formulate de Australia și de Belgia, se lucrează la noi softuri care să limiteze informațiile pe care F-35 le transmite Americii. Fiecare actualizare de soft costă sute de milioane de dolari.
Problema F-35 este urmărită în continuare îndeaproape și de Turcia.
Emiratele Arabe Unite vor cumpăra din SUA avioane F-35 iar avioanele F-16 Block 60 pe care le dețin acum vor sta degeaba.
F-16 Block 60 sunt un lot special de avioane al căror buget de cercetare și dezvoltare a fost plătit chiar de Emiratele Arabe Unite, nefiind vândute altor țări. Visul cel mai mare al Greciei era să cumpere aceste avioane dar îmbunătățirea relațiilor cu Turcia ar putea determina Emiratele Arabe Unite să renunțe la această tranzacție. Astfel, Ankara ar putea deveni un client.
Și Danemarca are avioane F-16 care stau degeaba dar nu sunt la fel de atractive pentru Turcia ca avioanele din EAU. Milliyet (preluare Rador)