Sari direct la conținut

​​HARTA Strategia de autostrazi pana in 2018: Guvernul vrea mai multe autostrazi mici, printre care si una care sa lege Bucuresti de Alexandria – fieful lui Liviu Dragnea, in loc sa finalizeze coridorul european de la Sibiu la Pitesti

HotNews.ro
Victor Ponta, Dan Sova si Liviu Dragnea, Foto: Agerpres
Victor Ponta, Dan Sova si Liviu Dragnea, Foto: Agerpres

Premierul Victor Ponta a prezentat, marti, in Parlament, strategia nationala pentru constructia de autostrazi pana in 2018. „Unim practic toate regiunile istorice si asiguram iesirile la granitele spre Ungaria, Bulgaria si Republica Moldova”, a declarat Ponta. Planurile prezentate de premier indica faptul ca prin fondurile europene nerambursabile alocate coridoarelor centrale europene, guvernul opteaza pentru mai multe tronsoane de autostrada in zone precum Craiova – Calafat sau Bucuresti – Alexandria (fieful vicepremierului Liviu Dragnea), in loc sa completeze si sa finalizeze coridorul prioritar Sibiu – Pitesti, care ar lega Capitala si orasul-port Constanta de autostrazile din UE.

Autostrazi in 20017 - 2013

Autostrazi in 20017 – 2013

Foto: Guvernul Romaniei

Premierul Ponta, vorbind in fata grupurilor reunite din Parlament, a declarat ca strategia de constructie a autostrazilor are anul 2018 ca orizont posibil de realizare, cand se vor implini ” 100 de ani de cand Romania a fost unita, dar nu e unita ca infrastructura”. (Consulta alaturi documentul atasat si prezentat de premier in Parlament)

Ponta si-a inceput prezentarea amintind ca in prezent Romania are 500 de kilometri de autostrada si ca 230 de kilometri au fost inaugurati in anii 2012 si 2013, amintind totusi ca acestia au fost inceputi de guvernarile anterioare.

  • „230 de kilometri au fost inaugurati anul trecut de actualul Guvern, insa erau in lucru Autostrada Bucuresti-Constanta, de pe vremea lui Ceausescu, si Autostrada Bucuresti-Ploiesti, de pe vremea domnului Tariceanu. Deci, doar s-au finalizat niste lucrari, insa important este sa acceleram proiectele deja incepute, sa beneficiem de deblocarea Programului Operational Sectorial de Transport (…) si de asemenea sa implicam parteneri privati in constructia si finantarea autostrazilor”, a mai declarat premierul citat de Agerpres. 

„A fost important pentru noi sa acceleram proiectele deja incepute, sa deblocam Programul Operational Sectorial pe Transport si sa implicam parteneri privati in finantarea si constructia autostrazilor”, a spus Ponta.

Pe ce surse de finantare se bazeaza guvernul

Premierul a prezentat si cele patru surse de finantare pe care se bazeaza statul roman in vederea constructiei de autostrazi in anii ce urmeaza:

  • Fondurile de coeziune (n.r. fonduri europene ce reprezinta 85% sau chiar 95% finantare nerambursabila potrivit autoritatilor)

Harta TEN-T pe Romania

Harta TEN-T pe Romania

Foto: Comisia Europeana

„Aceste fonduri vizeaza acele sosele din reteaua TEN-T Core si vorbim de 3 miliarde de euro mari si lati la infrastructura rutiera numai pe culoarele TEN-T Core„, a precizat premierul.

  • Fondurile de dezvoltare regionale – 1,8 miliarde de euro

Potrivit prim-ministrului, aceste fonduri vizeaza si pot fi folosite pentru soselele ce nu se afla pe harta centrala a proiectelor rutiere, ci pe cea de importanta secundara, mai exact reteaua TEN-T Comprehensive.

  • Proiectele in concesiune sau in regim de Parteneriat Public – Privat (PPP)
  • Fondurile de la bugetul de stat din fondul creat in urma indexarii accizei la combustibil (n.r. taxa de 7 eurocenti pe litru) – circa 750 milioane de euro

In loc de Sibiu – Pitesti, mai multe autostrazi rasfirate in teritoriu

Ponta a enumerat autostrazile ce urmeaza a fi inaugurate – unele chiar in acest an, precum si tronsoanele care au fost scoase deja sau urmeaza sa fie scoase la licitatie.

„Timisoara – Lugoj – Deva – Sibiu este in lucru si la finele acestui an se dau in folosinta inca 4 tronsoane, adica 105 km de autostrada. S-a finalizat licitatia Sebes- Turda si, din economiile facute la POS-T, putem licita din bugetul 2007 – 2013 si tronsonul Turda – Tg Mures. Chiar din luna ianuarie pot incepe procedurile”, a precizat Ponta.

Dupa ce in ultima perioada ministrul Dan Sova si seful de la Compania de Autostrazi au vorbit de mutarea unui coridor european de pe ruta Sibiu – Pitesti pe ruta Sibiu – Brasov, in contradictie cu proiectele prioritare europene, premierul Ponta a lamurit acum ca acest lucru nu se poate face.

Premierul a precizat ca fondurile de coeziune si din facilitatea Connecting Europe (n.r. acolo udne contributia UE ajunge la 85% sau 95%) se vor duce „doar unde considera UE ca sunt coridoare in TEN-T Core„.

Traseul autostrazii Sibiu – Pitesti, mutat din pix pe la Ramnicu Valcea

Cu toate acestea, viziunea guvernului pentru perioada urmatoare tot nu include realizarea tronsonului Sibiu – Pitesti si, practic, trecerea muntilor pe autostrada si inchiderea coridorului de la Constanta pana la Nadlac, cu toate ca ruta pe la Sibiu – Pitesti este de ani buni un proiect prioritar european (n.r. Proiectul Prioritar 7) si, mai recent, a fost inclus in noul coridor european Rin – Dunare.

Pana in 2018, conform planurilor prezentate de premier, pe ruta Sibiu – Piesti se va face doar Pitesti – Ramnicu Valcea, cu toate ca in planurile originale si in studiul de fezabilitate autostrada Sibiu – Pitesti nu trece prin Ramnicu Valcea, ci prin Curtea de Arges.

Prioritatea guvernului pe bani europeni: Autostrada din Bucuresti la Alexandria

In schimb, Guvernul isi va indepta atentia asupra altor rute de pe harta TEN-T Core si practic va incerca realizarea aaltor tronsoane disparate de autostrada, printre care si o autostrada de la Bucuresti la Alexandria.

Tronsoanele finantate prin Fondurile de Coeziune si Connecting Europe:

  • Iasi – Roman – Tg Neamt
  • Pitesti – Ramnicu Valcea
  • Roman – Bacau
  • Ploiesti – Bucuresti – Buzau
  • Bucuresti – Alexandria
  • Craiova – Calafat

Daca din Fondurile de Coeziune si facilitatea Connecting Europe s-a optat ca pana in 2018 sa nu se inchida tronsonul Sibiu – Piesti, guvernul spera ca prin alte fonduri europene – Fondurile de dezvoltare regionale – sa realizeze tronsoanele Sibiu – Brasov si Bacau – Brasov, ambele cu capatul in autostrada cu taxa Brasov – Comarnic – pariul politic asumat de premierul Ponta.

Potrivit premierului, din fonduri regionale de 1,8 miliarde de euro pot fi finantate autostrazile de pe reteaua TEN-T Comprehensive, in acest caz Sibiu – Brasov si Brasov – Bacau.

„Pentru Suplacu de Barcau – Gilau (Cluj) avem deja o oferta pentru PPP”

In ceea ce priveste proiectele de concesiune sau in Parteneriate publice-private, premierul Ponta a indicat urmatoarele tronsoane:

  • Comarnic – Brasov
  • Centura Sud a Bucurestiului (A0)
  • Pitesti – Craiova
  • Gilau – Suplacu de Barcau

In cazul acestui ultim tronson, premierul Ponta a precizat ca „avem deja o oferta de PPP”.

„Din bugetul de stat pe 2014 am propus constructia segmentului Bors – Suplacu de Barcau (n.r. tronson realizat in proportie de 50% de compania Bechtel pana cand a fost reziliat contractul) si finantarea si unirea prin autostrada a unui pol important: Galati – Braila” (n.r. o ruta care se afla pe reteaua TEN-T Comprehensive, de importanta secundara in planurile europene).

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
qwerasdf • 2013-12-03 14:24:58
0 39
postacu • 2013-12-03 15:48:49
Cum sa nu produca. Produce voturi mai multe decat tot restul tarii daca e nevoie. Daca fara autostrada a avut Teleormanul un turism electoral atat de dezvoltat, ganditi-va ce boom va inregistra acest "sector economic" cand va fi si autostrada.
0 17
dumitrica • 2013-12-03 17:59:47
95% din traficul de pe podul Calafat-Vidin o ia spre Turnu-Severin iar intre Calafat si Craiova circulatia este redusa. Bucuresti-Alexandria este o ambitie de-a lui Dragnea. Deci dintr-o data se poate renunta la cele doua autostrazi iar banii europeni pot fi alocati pentru o portiune din Sibiu-Pitesti. Planul lui Ponta pentru autostrazi este 80% aiureala. Ai prioritate Craiova-Calafat si Bucuresti-Alexandria dar neglijezi Sibiu-Pitesti si indeosebi tronsonul Racovita-Curtea de Arges care ar elibera considerabil Valea-Oltului.
0 12
verisoaraluifelix • 2013-12-03 18:18:31
pentru prima oara sunt absolut de acord cu tine. Mai urmeaza sa posteze si Mazeta ceva inteligent si logic si mi se rastoarna lumea cu totul.
0 10
antrax • 2013-12-04 17:25:03
Am intrat in Ro de la bulgari in septembrie pe noul pod. Partea de la ei este facuta la nivel de autostrada, dupa care treci frontiera si dai intr-un DN care e mai bine de 50% un santier (se schimbau niste tevi, benzi blocate cu gaura de 3m adancime), prin sate si te varsa si direct in Craiova. Asa ca o autostrada care sa ocoleasca Craiova si sa duca la Pitesti mai departe ar fi benefica, ar lega Craiova si Pitesti de un punct de frontiera spre Sud (Bulgaria, Grecia, Turcia, eventual Serbia). Acolo ai 2 producatori de masini si alte industrii conexe. Pe de alta parte exista si un A6 care pleca de la Lugoj si ducea la Drobeta, si mai departe la Calafat, vad ca pe noua strategie a disparut complet...
0 0
liviu_ • 2013-12-03 14:25:21
cam aberanta aia pana la alexandria da in fine... buna si aia numai sa faca... da o sa fie terminate in 2028 cel mai devreme si o sa coste 20 miliarde ca doar.... intai ar trebui sa invatam principiile democratiei si apoi sa facem autostrazi... ca pana una alta suntem clar inca in comunism
2 15
titiacs • 2013-12-03 14:40:14
daca o termina pina sa apuce bombonica sa-i duca chiftele lui dragnea ?
0 16
pehash • 2013-12-03 17:56:19
cate autostrazi a inceput guvernul USL de cat a preluat puterea? cate fonduri europene a atras? daca intr-un an si jumatate nu au reusit nici macar sa le puna pe hartie? va dati seama ce penibilitate ar fi in vest sa te prezinti ca prim ministru cu hartile astea cu linii drepte, orase inexistente - Salaj - si autostrazi de la Ungheni la Targu Neamt?? va dati seama ca guvernul asta nu a fost in stare nici macar sa puna la munca 2-3 amarati de la CNADNR sa le puna la dispozitie o harta reala cu proiectele deja existente? nici nu-i de mirare, avand in vedere cine e ministrul 'marilor proiecte' si ce rezultate are pana acum.
0 7
antrax • 2013-12-04 17:36:16
Era A7 Bucuresti-Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Iasi-Ungheni (frontiera)-Chisinau... (fostul coridor IX). Desi aparent mai raman doar capetele, Bacau-Roman-Iasi-Ungheni si Ploiesti-Buzau. Cu alte cuvinte se uneste jumatatea superioara a Moldovei cu fostul spatiu sovietic... Roman-Tg-Neamt ar fi parte din autostrada spre Tg-Mures, care probabil are sens sa fie facuta pana la urma, dar ideal ar fi sa termine inainte bucatile deja incepute sa aiba o continuitate de la granita, Bors-Suplacu de Barcau + Suplacu de Barcau-Gilau + Turda-Tg-Mures.
0 0
maricel • 2013-12-03 14:54:25
ce sa faca cu el?
0 10
georget • 2013-12-03 15:59:24
Romania nu a fost niciodata in comunism ci in socialism. Comunismul este o utopie foarte frumoasa dar ramane o utopie. Nici o tara nu atins aceasta stare utopica numita comunism. Romania nu mai este in socialism de mult timp ci intr-un capitalism canibalic unde "cainii cei mari minca cainii cei mici" cum spunea un anonim.
3 2
Nicumi • 2013-12-03 14:26:29
Nu mai are rost de nici un comentariu! Afara cui astia de la guvernare.
0 26
titiacs • 2013-12-03 14:26:54
acum putem merge linististi la culcare ! marii creatori de basme si-au facut treaba !
0 33
andimi • 2013-12-03 19:10:12
corect, basme de adormit copiii! O sa vedem noi autostrazile astea gata poate prin 2030 si cu alta harta, ca pe asta o s-o modifice in fiecare an. Oricum e proasta, totul e fara cap, aglomerezi Brasov-Sibiu aiurea! In fine, asta au vrut 70% de ametitit (sa nu zic prosti), asta avem!
0 3
edif • 2013-12-03 14:33:40
Dragnea, Ponta si gasca din Cluj isi fac autostrazi iar moldovenii raman din nou cu buza umflata
2 19
potaissa • 2013-12-03 14:56:44
multi plang deja dupa Boc.Voi la moldova ati ales tot timpul comunistii( Vezi Iliescu cu peste 90 % la Moldova) deci ....liniste acolo in spate!
2 20
CatalinPetrica • 2013-12-03 16:06:51
La noi in Moldova se fac cele mai mari fraude la alegeri, nu neaparat ca asa sunt alesi
0 5
polonyca • 2013-12-03 15:13:25
2 15
Adrian1 • 2013-12-03 14:36:05
pana si un prescolar ar uni Sibiu cu Pitesti ca sa obtina o linie mai lunga.
0 22
polonyca • 2013-12-03 15:05:05
0 18
ploiesteanu • 2013-12-03 14:44:48
Nu se va face prea curand proiectul asta de autostrazi.
0 5
Tritonul • 2013-12-03 14:49:25
Un activist de partid mai sinistru sau mai nociv ca progenitura asta de Teleorman n-a vazut tara nici in anii 50!
0 13
Orpheus • 2013-12-03 14:59:21
Nu a zis nimic de autostrada suspendata. Da' nu-i bai, ca le suspenda el pe toate.
0 14
LaurentiuR • 2013-12-03 15:17:14
Autostrazile astea sunt facute pt baroni, nici o treaba cu interesele strategice ale Romaniei: - sa ajungi din Bucuresti in Moldova ocolesti prin Brasov si traversezi de doua ori muntii !? - tot traficul din Moldova si Ardeal spre Bucuresti trece pe Valea Prahovei! ce autostrada poate rezista fara blocaje la asemenea trafic? de la Ploiesti mai adaugam si traficul de la Braila si Galati.... - un atac tintit la Brasov si nu mai avem conexiuni: Muntenia - Ardeal - Moldova! - mai zic ca Ford si Renault nu au legatura rapida la granita de vest? Sunt incredibili astia, numai la furat se gandesc, dar cand se ating si de interesele nationale iti vine sa-i iei de gat!
0 14
wasabi • 2013-12-03 15:18:25
Salaj care este pe harta...este ORAS?! doamne ce inapti
1 16
eu sunt • 2013-12-03 15:38:35
Cred ca a fost o greseala la titlul primei poza dar stiti vb "gura pacatosului adevar graieste"
0 8
fghr • 2013-12-03 15:40:00
si spun ca nici in 25 de ani nu va deveni realitate... Cat despre Buc-Alexandria dupa ce se vor fi cheltuit 10-15 milioane pe diverse planuri si studii de fezabilitate nu se va face nimic...
0 8
unnene • 2013-12-03 15:45:57
mama ce culori frumoase :) asta e cartea de colorat a plagiatorului? cred ca si culorile le fura de la altii. praf in ochii prostilor care v-au votat :))) vom face autostrazi triplu suspendate cu chinezii, linii ferate pana in Austria (de parca aia sunt idioti, le trebuie expertiza chinezeasca, apropo cel mai mare producator de sine ferate de mare lungime din lume se numeste Voesalpine-n-ai cu cine ma: niste austrieci). ba romanilor nu vreti voi sa prosperati? nu vreti voi sa platiti mai mult la carburanti? sa ne luptam impreuna cu deflatia? cel mai trist este ca mai trebuie sa ii rabdam pe astia inca multi ani de acum in colo
0 11
ssgl • 2013-12-03 15:47:14
Incredibil cum ignora a 2-a conurbatie din tara Galati/Braila si se gandesc la un no-name precum Alexandria!!!
0 7
polonyca • 2013-12-03 15:57:26
0 2
un oarecare • 2013-12-03 15:51:31
1. Le pasa guvernantilor de investitori precum Renault sau Ford? sau de oamenii care platesc impozite muncind la Dacia/Renault si Ford? De ce se evita orice legatura cu V-ul tarii? 2. Cat de tampit sa fii sa pui traficul de la Galati/Braila prin Ploiesti-Bucuresti? Adica sa se aglomereze bucata aia de autostrada cu tot tradiul care vine din Brasov, Braila, Galati si Ploiesti pe un singur sector de drum (autostrada). Sincer gandeste cineva care deseneaza hartile astea? 3. Pitesti - Sibiu... Chiar este asa greu sa vezi ca o astfel de legatura ar fi un pic mai utila decat Bucuresti Alexandria... Nu pot decat sa deduc ca nimanui nu ii pasa de ce ar fi mai bine pt tara asta.
0 8
unnene • 2013-12-03 17:19:07
adica vrei sa spui asupritorii poporului ha? ford si renault storc sudoarea clasei muncitoare :))) nu vrei si tu investitori ca Geely Motors si alte cacaturi chinezesti? chiar nu iti plac deloc chinezariile? Ce pitesti-sibiu? la ce e buna? sibiu brasov sa aiba johannis ala ego-ul satisfacut (adevarul e altul, trebuiesc noi studii de fezabilitate pe milioane multe ca oricum nu vor face nici 5 cm de autostrada, ori la celelalte studiile sunt deja facute si nu au cum sa o dea la intors, da?). alexandria va fi nodul central din vehiul drum al matasii :)))
0 2
JeSuisRoumain • 2013-12-03 16:02:45
Uneori am impresia ca sunt complet retardati si ar fi fost bine sa fie asa. Din pacate e si mai rau....
0 7
andreesanu • 2013-12-03 16:04:19
Asa cap asa rezultate !!! Ce va mitati ce comentati !!!,nu pe astia i-ati votat ???. Daca intr-un an jumate n-ati vazut gargara,lalaiala,poate vedeti acum brambureala. Ce te astepti de la alde neica nimeni ,cultura tehnica ioc,experienta practica tufa,calcul de eficienta varza ,rezultate =dezastru financiar. Cita rabdare mai ai romane ???,cit mai suporti prostii ,hotii,mafiotii ??
0 6
Archaeocyathus • 2013-12-03 16:28:42
Autostrazi mici si dese...cheia marilor succese ... uslamiste. Hilar si prostesc sa faci highway pentru cocalarul cu flaiton/logan, sa vina repede la Bucale sa arunce cu banii prin cluburi
0 5
antrax • 2013-12-03 16:55:17
Din ce stiu eu exista un plan de autostrada (A7?) Bucuresti-Ploiesti-Focsani-Buzau-Bacau-Iasi-Ungheni. Se despartea din A3 existent Bucuresti-Ploiesti undeva la km 50+ Pe harta vad ca apare in continuare bucata Ploiesti-Buzau, si Bacau Iasi, si o adaugare buna o prelungire pana la Braila/Galati dar nici o legatura prin Moldova! Distanta Buzau-Focsani-Bacau e cam aceeasi cu Brasov-Focsani/Bacau si e in mare parte in zona de campie, costul ar fi la jumatate. Bucla pe Moldova s-ar inchide prin A. prin Neamt, asa ca varianta Brasov-Bacau e oarecum inutila! De asemenea, decat Alexandria, cred ca Giurgiu e destinatia catre care trebuie autostrada. Si apoi, bucata Bors-Suplacu de Barcau se reiau lucrarile DOAR in 2015????
0 4
unnene • 2013-12-03 17:21:11
pai da, ca vine 2016 si trebuiesc voturi iar. sa prevada dracu' in bugetul asta si ceva km de panglica ca au de inaugurat miliarde de autostrazi :)))
0 3
cenzuratul • 2013-12-03 17:01:15
Teoretic niste planuri de genul asta ar trebui facute atent, analizand orase ce urmeaza sa fie conectate de autostrazi, nu? Pai ce incredere sa ai in astia daca ei nu stiu nici macar ca orasul e Zalau, nu Salaj...
0 4
annya08 • 2013-12-03 22:38:52
Pe blog-ul Ministrului Ponta, dar si pe pagina de Facebook, Bucuresti - Braila&Galati apare sub o alta varianta. Mai intai, ar exista o bucata Bucuresti - Buzau - Focsani, urmand ca in a doua etapa sa se realizeze Focsani - Galati - Braila. O alta diferenta, fata de hartile din articol ar fi ca Zalau-ul e pozitionat corect si nu se mentioneaza nimic de noul oras Salaj. :D Ce-i drept desenele sunt la fel de copilaresti realizate. Astept maine varianta in care dispare Bucuresti- Alexandria, Craiova-Calafat si reapare Sibiu-Pitesti; Poimaine, as dori ca autostrada care ar lega Moldova cu Bucurestiul sa fie regandita astfel incat sa sa nu aibe trunchi comun cu cea spre Ardeal. Iar de Mos Nicolae imi doresc un Guvern competent si coerent si cu bun simt!
0 1
Alius • 2013-12-04 06:32:52
Nici un uselist la "orizont" pe acest subiect. Nu tu un evoque, o mazeta, un gigel kent etc.. nimic.. liniste.. S-au pierdut pe drum. Tacere. Stau ei si gandesc cum sa mai lege injuraturile la adresa lui Basescu de magariile pe care le fac alde Poanta si ai lui. Nu-i usor sa spui acum "Basescu e de vina si cu basistii lui". Iti trebuie imaginatie multa, creativitate, iar aceste calitati greu se gasesc la adulatorii lui Poanta.
0 3
Costel.D • 2013-12-04 08:13:05
Primarul Nichita împreună cu toți factorii politici din Iași să facă presiuni ca autostrada Tg. Mureș-Iași să fie prioritară,astfel nu peste mult timp toate instituțiile regionale se vor muta la Bacau.
0 1
ticbis • 2013-12-04 13:48:35
Daca Nastase scapa de puscarie pe 19 decembrie, pot sa pun pariu ca prima autostrada finalizata de guvernul Ponta va fi Bucuresti - Cornu. Iar tronsonul urmator va fi Cornu - Alexandria, urmat de Alexandria - Targu Jiu. Mi se pare absolut firesc si absolut normal! PS: ce tara de plans avem...!!!
0 2
bigbrother • 2013-12-05 00:30:30
Inteleg ca vine Craciunul, dar zau asa, USL chiar vrea sa ne faca sa credem dupa atatea minciuni ca ar fi in stare sa faca macar 10% din ce arata pe harta aia? Se roaga UE sa ne dea bani de drumuri, astia ai nostri nu si nu, mai bagam niste taxe pe gat poporului. Am pierdut investitii din cauza drumurilor si vom mai pierde pe mana politicienilor. Idiotii astia inca n-au invatat ca daca noua ne este bine si lor le este bine.
0 1
INTERVIURILE HotNews.ro