O echipa de specialisti israelieni ajunge marti in Romania pentru a investiga accidentul de la Fundata, cel mai grav din ultimii 13 ani – presa israeliana
O echipa formata din personal medical, profesionisti ai Fortelor aeriene israeliene si clerici se indreapta catre Romania si este asteptata la locul prabusirii elicopterului de la Fundata in jurul pranzului, anunta site-ul de stiri israelian Ynetnews.com. Exercitiul comun, care ar fi trebuit sa se incheie joi, a fost sistat, militarii urmand sa paraseasca Romania si sa ajunga in Israel miercuri.
Echipa formata din cateva zeci de persoane va ajuta la operatiunea de cautare a ramasitelor elicopterului si la identificarea cadavrelor.
Serviciul de presa al armatei israeliene (Tzhahal) a dat publicitatii marti dimineata numele celor sase membri ai echipajului aflat la bordul elicopterului CH-53, relateaza agentia israeliana de presa Cursor, citata de Agerpres.
Acestia sunt colonelul Avner Goldman, (48 de ani) din Modi’in, locotenent-colonelul Daniel Shipenbauer (43 de ani) din Moshav Kidron; maiorul Yahel Keshet (33 de ani) din Hatzerim; maiorul Lior Shai (28 de ani) din Tel-Nof; locotenentul Nir Lakrif (25 de ani) din Tel- Nof; sergentul superior Oren Cohen (24 de ani) din Rehovot.
Editia electronica a Jerusalem Post a anuntat ca premierul israelian Benjamin Netanyahu urmareste cu atentie stirile din Romania si a discutat despre accident cu ministrul apararii Ehud Barak. Netanyahu a oferit sprijin familiilor soldatilor si le-a trimis o „imbratisare” din partea intregii natiuni.
Seful Fortelor de aparare israeliene, Gen. Gabi Ashkenazi, il tine la curent pe Barak, care se afla in Washington.
Seful de Stat Major israelian Nirmod Shefer, care va conduce echipa ce ajunge marti in Romania, a declarat ca nu exista niciun indiciu potrivit caruia accidentul ar fi fost cauzat de defectiuni tehnice, avand in vedere faptul ca elicopterul se afla intr-o „conditie excelenta” inainte de zbor, scrie site-ul de stiri israelian Haaretz.com.
El a avertizat insa ca deocamdata nu poata fi trasa nicio concluzie.
Ramane astfel neclar daca prabusirea a fost provocata de conditii meteo nefavorabile, o problema tehnica sau eroare umana.
Operatiunile de cautare-salvare au fost reluate marti, dupa ce conditiile meteo nefavorabile au dus la sistarea acestora in timpul noptii.
Accidentul ridica intrebari cu privire la flota invechita de elicoptere a Israelului
Un articol al Haaretz.com noteaza ca accidentul de la Fundata este cel mai grav din 1997 incoace, cand 73 de militari si membri ai echipajului au fost ucisi in urma unei coliziuni in aer intre doua elicoptere Yasur.
In timp ce autoritatile ancheteaza cauzele accidentului, o intrebare care va primi multa atentie este pastrarea aparatelor CH-53, care au intrat in serviciul militar american in anii 1960 si au ajuns la fortele aeriene din Israel la sfarsitul aceluiasi deceniu, scrie Haaretz.com.
Pentru ca este un proces complex care intampina probleme financiare, se pare ca elicoptere CH-53 nu vor fi inlocuite curand. Mai mult surse din apropierea exercitiului militar din Romania au relatat ca aceste elicoptere au efectuat mai multe aterizari de urgenta si au fost reparate, informatie care nu a fost confirmata oficial.
Site-ul atrage atentia ca fortele aeriene nu au experienta in desfasurarea unei investigatii comune intr-o tara straina, in special considerand „diverse sensibilitati” legate de nivelul de coordonare dintre cele doua tari, si ca ambele parti vor dori sa nu atraga prea mult atentia aspra lor.