Stop licitației de 5 milioane de euro prin care statul căuta expertiză pentru reforma pensiilor și a salarizării. Care sunt explicațiile ministrului Marius Budăi
Licitația de aproape 5 milioane de euro lansată în luna octombrie în mandatul fostului ministru PNL al Muncii, Raluca Turcan, prin care statul căuta expertiză pentru cele două reforme asumate prin PNRR, respectiv pensii și salarizare, a fost anulată. HotNews.ro a scris anterior că în cadrul procedurii a fost primită o singură ofertă de la o asociere formată din Ernst&Young și alte două Institute de cercetare.
Contactat de HotNews.ro, noul ministru PSD al Muncii, Marius Budăi susține că acest ofertant nu a îndeplinit condițiile. Datele din SEAP arată și cum s-a ajuns aici.
Care au fost motivele pentru care a fost anulată licitația? Explicațiile ministrului Budăi
- „Lipsa ofertanți la lotul pe salarizare. Un singur ofertant la lotul pe pensii care nu a îndeplinit condițiile. Am demarat discuțiile pentru expertiza necesară cu Banca Mondială”, a declarat joi seara pentru HotNews.ro ministrul Muncii, Marius Budăi, fără a oferi alte detalii.
Ce spun datele din SEAP despre motivele anulării licitației: Asocierea E&Y a fost interesată inițial de ambele contracte. Ce s-a întâmplat
O singură asociere de firme și institute de cercetare s-a înscris la licitația lansată de Ministerul Muncii pentru obținerea de expertiză necesară celor două reforme asumate prin PNRR, respectiv pensii și salarizare, contract cu o valoare estimată la peste 24.3 milioane de lei (aproape 5 milioane de euro – fără TVA), arată datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Procedura a fost anulată în data de 14 decembrie 2021.
Contractul cu o valoare cumulată de peste 24,3 milioane de lei (fără TVA) a fost împărțit în 2 loturi:
- LOT 1 – Servicii de consultanță în cadrul reformei sistemului public de salarizare
- LOT 2 – Servicii de asistență tehnică pentru elaborarea unui nou cadru legislativ privind sistemului public de pensii
Asocierea era formată din:
- 1. Ernst & Young (lider)
- 2. Institutul Național de cercetare Științifică în Domeniul Muncii și Protecției Sociale (INCSMPS)
- 3. Radu și Asociații SPARL
- 4. Ernst & Young Consulting SDN. BHD.
- 5. Ernst & Young Advisory
- 6. DC Communication (subcontractant)
- 7. Institutul de Cercetare a Calității Vieții
Datele din SEAP arată că inițial asocierea a fost interesată de ambele loturi. Pe parcursul procedurii, asocierea E&Y a solicitat Ministerului Muncii o serie de clarificări și a solicitat extinderea unor termene.
În privința Lotului 1 – cel privind reforma salarizării, datele din SEAP arată că asocierea de firme a cerut prelungirea termenului de depunere a ofertelor. Iată doar 2 solicitări din partea E&Y:
- 1. Solicitare E&Y: „Deoarece cerințele din cadrul documentației de atribuire sunt unele extrem de complexe care impun implicarea unor organizații internaționale și respectiv, experți internaționali, cât și ținând cont de faptul că până la termenul de depunere sunt 2 zile legale libere (30 Noiembrie și 1 Decembrie), avem rugămintea de a prelungi termenul de depunere al ofertelor până la data de 17.12.2021 în vederea elaborării unei oferte conforme și competitive.”
Răspunsul Ministerului Muncii: „La stabilirea termenului limită de depunere a ofertelor, autoritatea contractantă a ținut cont de faptul că în intervalul de timp dintre data transmiterii anunțului de participare și data-limită de depunere a ofertelor sunt 2 zile legale libere, respectiv 30 noiembrie și 01 decembrie, stabilind un număr de 40 de zile. Astfel, respingem solicitarea de prelungire a termenului de depunere a ofertelor, data limită de depunere rămânând 02.12.2021 ora 15:00.”
- 2. Solicitare E&Y: „Având în vedere complexitatea și unicitatea serviciilor similare solicitate si dată fiind situația pandemică din ultimii 2 ani, lucru ce a dus la faptul ca majoritatea inițiativelor de acest tip sa fie blocate/amânate, vă rugăm să extindeți perioada de prestarea a serviciilor similare la 5 ani, respectiv: Lista principalelor prestări de servicii similare cu cele care fac obiectul contractului, recepționate de beneficiari, parțial sau total, în ultimii 5 ani”
Răspunsul Ministerului Muncii: „În cazul în care oferta este susținută tehnico-profesional se va prezenta la data depunerii ofertelor, un angajament ferm, în acest sens, din partea terțului/terților. Nu vor fi luate în considerare prestările de servicii relevante cu mai multe de 3 ani anteriori datei limită de depunere a ofertelor.”
În final, în lipsa prelungirii termenului de depunere a unei oferte din partea Ministerului Muncii, se pare că E&Y nu a mai depus nicio ofertă pentru acest lot.
Licitația pentru acest lot a fost anulată pe 2 decembrie.
Motivul anulării Lot 1:„Acest lot a fost anulat automat deoarece la data limită de depunere ofertă / candidatură nu au existat ofertanți înscriși.”
În privința Lotului 2 – reforma pensiilor – și aici asocierea E&Y a venit cu cerințe similare și s-a lovit de același refuz din partea Ministerului Muncii legat de prelungirea termenului de depunere a ofertelor ori de relaxarea anumitor cerințe tehnice din caietul de sarcini.
Licitația pentru Lotul 2 a fost anulată pe 14 decembrie 2021.
Motivul anulării Lot 2: „Nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse oferte care, deși pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare. S-a stabilit existența unui potențial conflict de interese în sensul art. 59 din Legea nr 98/2016, în conformitate cu prevederile art. 167 lin. (1) lit. e), AC exclude din proc de atrib a ctr de achiziție publică op ec. În urma verificării îndeplinirii condițiilor de participare şi a cerințelor minime asociate, s-a concluzionat că ofertantul ERNST&YOUNG Consulting Sdn. Bhd., membru al asocierii nu poate dovedi calitatea de ofertant, raportat la prevederile art. 3 alin (1) lit. jj din L 98/2016.„