Proiect: ALDE propune noi reglementări pentru ariile naturale protejate, după o decizie a CCR
Trei parlamentari ALDE au depus la Senat un proiect de lege pentru reglementarea modului în care sunt preluate ariile naturale protejate, care necesită custodia Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP). Inițiativa legislativă vine după o decizie a CCR, scrie Mediafax.
Proiectul este inițiat de deputatul ALDE Ion Cupă, semnat de ministrul Mediului și deputatul ALDE Grațiela Gavrilescu, precum și senatorul ALDE Viorel Ilie.
Inițiativa propune modificarea unor acte normative din domeniul protecţiei mediului, cum ar fi ordonanța de urgență 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale a florei și a faunei sălbatice, Legea 95/2016 privind înființarea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), și pentru modificarea OUG 57/2007 au fost modificate prin OUG 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor.
Proiectul ALDE propune măsuri prin care, „în cadrul procedurilor de reglementare pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructură mare se vor elimina blocajele, amânările sau prelungirile nejustificate de emiterea/neemiterea avizului de către custozii actuali astfel încât ANANP va uniformiza procedurile de emitere a avizelor„, conform sursei citate.
Noul act normativ vizează modificarea Legii de înființare a Agenției pentru Arii Protejate și modificare a OUG 57/2007.
Textul proiectului prevede că ANANP asigură cadrul necesar pentru managementul ariilor naturale protejate atât prin structuri teritoriale ale Agenției, fără personalitate juridică, organizate la nivel de direcție sau serviciu, cu rol de administrare a ariilor naturale protejate, cât și prin „structuri de administrare special constituite aflate în relație contractuală, în coordonarea agenției”.
De asemenea, potrivit inițiativi, „pentru ariile naturale protejate care nu necesită structuri de administrare special constituite, planurile de management și regulamentele se elaborează de către ANANP, se avizează de Agenția Națională pentru Protecția Mediului/ instituțiile din subordinea acesteia, după caz, și se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, cu avizul autorității publice centrale din domeniul culturii și consultarea autorităților publice centrale din domeniul dezvoltării regionale și administrației publice, agriculturii și silviculturii”.
Același document prevede că Agenția „stabilește și pune în practică criterii de performanță pentru evaluarea administratorilor ariilor naturale protejate„.
Conform proiectului de act normativ, „calitatea de administrator poate fi dobândită doar de persoane juridice”.
ANANP va putea administra arii care nu necesită structuri de administrare special constituite, precum rezervațiile științifice, rezervațiile naturale, monumentele naturii și, după caz, geoparcurile, siturile patrimoniului natural universal, zonele umede de importanță internațională, siturile de importanță comunitară, ariile speciale de conservare și ariiile de protecție specială avifaunistică.
„Modul de atribuire a administrării ariilor naturale protejate se stabilește printr-o metodologie care se elaborează de Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului”, conform proiectului.
Inițiatorii notează că „ariile naturale protejate sunt gestionate în mod neunitar de către aceștia (custozii actuali – n.r.), apărând astfel proiecte blocate, avize eliberate cu întârziere, avize neconforme cu legislația în vigoare, interpretări excesive și neunitare ale legislației”.
„Majoritatea termenelor de realizare a proiectelor de infrastructură sunt prelungite, amânate sau chiar proiecte blocate din cauza lipsei de cooperare și comunicare cu custozii actuali, datorită neobligativității acestora de transmitere a informațiilor privind situația din teren și astfel apar în faza de implementare a proiectelor chestiuni suplimentar identificate, care nu au putut fi prevăzute de la nivelul studiului de fezabilitate și nu din cauza normelor legale (măsurilor de conservare impuse)”, susțin parlamentarii ALDE în expunerea de motive.
Astfel, aleșii ALDE motivează preluarea custodiei ariilor naturale protejate care necesită custode de ANANP pentru realizarea proiectelor de infrastructură cu finanțare europeană în cadrul financiar 2014-2020.
Inițiativa legislativă vine în contextul în care pe 9 aprilie CCR a declarat neconstituționale, în ansamblul lor, OUG 75/2018 precum și legea pentru modificarea și completarea acesteia, fiind necesar reluarea procesului legislativ.
„În acest sens, Curtea Constituțională a reținut că situația extraordinară în baza căreia a fost promovat proiectul de Ordonanță de Urgență nu este motivată de o manieră expresă și neechivocă în Nota de fundamentare și în preambulul proiectului. De asemenea, Curtea a reținut că nu au fost respectate prevederile art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, potrivit cărora preambulul ordonanței trebuie să cuprindă prezentarea elementelor de fapt și de drept în susținerea situației extraordinare, a cărei reglementare nu poate fi amânată și care impun recurgerea de la această cale de reglementare. Totodată, Curtea a reținut că au fost identificate doar argumente în susținerea necesității și oportunității adoptării soluțiilor legislative propuse fără a se argumenta și iminenta afectare gravă a interesului public, în situația neadoptării OUG”, arată inițiatorii în expunerea de motive.
Sesizarea de neconstituționalitate a fost făcută de grupul parlamentar al USR, cu sprijinul grupului PNL, pe 15 februarie, cu privire la Legea pentru modificarea și completarea OUG 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor din cauza mai multor prevederi care încalcă Legea fundamentală.
Legea fusese adoptată, la începutul lunii februarie, de Camera Deputaților, actul normativ având „efecte devastatoare” în ceea ce privește ariile naturale protejate din România, au susținut reprezentanții USR, într-un comunicat de presă.
OUG 75/2018 a fost aprobată de Guvern în iulie 2018 și a schimbat legislația ariilor naturale protejate în sensul eliminării noțiunii de custode, îndepărtării organizațiilor neguvernamentale din administrarea ariilor și preluării ariilor protejate de către ANANP, o instituție aflată în organizare.
Proiectul de lege a fost înregistrat la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaților.