VIDEO Laura Vulpenaru (ZBOR): Lumea are impresia că tinerii sunt Generația scroll. Am descoperit minți strălucite în hub-uri / Ionuț Stanimir, BCR: Vor reinventa industria. Trebuie să investim în ei
- Smile Media
Tinerii care vor să se dezvolte, să-și găsească drumul în viață, să devină antreprenori ori să cunoască mentori de la care pot învăța multe, au acum un spațiu dedicat în cadrul ZBOR HUBS, spații de explorare pentru tineri, susținute de BCR
“Lumea are impresia, despre Generația Z, că suntem generația scroll și că tot ce avem în cap este să folosim platformele de social media pentru a ne încărca cu dopamină. Adevărul este foarte departe de asta. În lucrul meu cu tinerii de până acum am descoperit niște minți strălucite, niște talente care ele de fapt există, dar au nevoie de ghidaj, au nevoie de acei mentori, să-i vadă și să-i asculte ca să să poată să le dea niște sfaturi utile”, susține Laura Vulpenaru, community manager ZBOR, care face parte din Gen Z.
Ea crede că este foarte important pentru pentru mediul afaceri să vină aproape de tineri, să lucreze cu ei în diverse contexte, mai ales cele non-formale, pentru a realiza cât de mult potențial au și cât de mult pot oferi ei societății în care trăiesc.
La rândul său, Ionuț Stanimir, director de marketing & comunicare BCR, afirmă că unul dintre tinerii care care a dat feedback despre experiența la ZBOR, despre ce se întâmplă acolo, s-a exprimat exact așa: “ Este un loc pe care eu îl simt ca acasă”.
“În realitate, noi încercăm să creăm un al 3-lea spațiu între școală și acasă. Noi nu le spunem tinerilor: Nu plecați! Plecați, întoarceți-vă, conectați-vă cu oamenii de acolo. Noi toți am studiat, ne-am întors, am lucrat, ne-am întors. E un flux natural. Nu trebuie să ne gândim la acasă ca fiind locul din care nu vei pleca niciodată. Dimpotrivă, este bine să plece, este bine să vezi lumea și odată ce ai văzut-o, o conectezi cu acest al 3-lea spațiu”, afirmă Ionuț Stanimir.
Cine sunt mentorii ZBOR?
“Mentorii sunt membri ai comunității. Un punct foarte important pe care ZBOR îl are el prin definiția lui este a uni stakeholderi diferiți din comunitate. Mentorii sunt sunt acei oameni care au expertiză în anumite domenii și care vor să împărtășească din expertiza lor cu tinerii”, spune Laura Vulpenaru.
În principiu, spune ea, ne uităm la antreprenori sau ne uităm efectiv oameni care activează în anume domenii.
„Adică pot să nu fie neapărat antreprenori, pot să fie pur și simplu experți într-un domeniu, respectiv să lucreze pentru o firmă, dar să fie cumva stabil și să cunoască acel domeniu suficient cât să poată să dea sfaturi”, a declarat Vulpenaru.
“Tinerii vor intra în contact cu foarte mulți antreprenori, mulți dintre ei poate chiar angel investors. Magia se poate întâmpla pe toate planurile, nu doar de foarte sus, ci chiar la firul ierbii’, spune Vulpenaru.
Următorul hub va fi deschis la Târgu Jiu.
“Este un loc pentru tineri, făcut de tineri de la design, la nevoi. Inclusiv mobila de la Târgu Jiu a fost montată 100% de noi, de tineri, de mine și de voluntarii federației. ONG-urile au preluat aceste această responsabilitate, acest proiect la Târgu Jiu. Este vorba despre Federația START. Eu fac parte din Federația START și implementăm acest proiect. Bineînțeles că folosim comunitatea noastră locală cu toate resursele ei pentru a crea acest spațiu”, povestește reprezentanta ZBOR.
Potrivit acesteia, va fi implementată curricula creată de cei de la BCR, care este bazată pe cei cinci piloni centrali: ESG, digitalizare și AI, antreprenori, educație financiară și dezvoltare personală.
Ce oportunități personale și profesionale oferă ZBOR HUBS
“Încercăm practic să oferim o un pachet de skiluri de viață, pe care oricine îl poate aplica, indiferent ce profesie sau ce cale și alege în viață. Noi le dăm skill-uri de antreprenoriat, de project management, de educație financiară, practic de bugetare. Când vrei să lansezi un produs, când vrei să faci un proiect, trebuie să știi ce este ăla un buget, dar în același timp și skill-uri de colaborare. Când spunem dezvoltare personală, spunem reziliență, mentalitate de schimbare, skill-uri de colaborare. Deci mai întâi de toate încercăm să creăm skill-uri necesare pentru o generație care va lucra altfel”, afirmă Ionuț Stanimir.
Potrivit acestuia, în cadrul proiectului lucrează cu cele mai reputate organizații de tineret sau membri ai comunității care sunt activi în ecosistemul de tineret.
“Sunt oameni care fac proiecte pentru tineri de 5-10-15 ani de zile. Sunt oameni foarte recunoscuți în comunitate sau sunt oameni care, într-un termen foarte scurt, au realizat foarte multe. De exemplu, ecosistemul de tineret din Târgu Jiu a avut această mare performanță de a face din Târgu Jiu capitală națională de tineret”, spune el.
El afirmă că generația care se dezvoltă are nevoie de oportunități.
“Simplu spus: are nevoie de ghidaj și de interacțiune. Oportunități, ghidaj și interacțiune sunt exact ceea ce facem. Ceea ce pare a fi marea surpriză, ca să spun așa, este momentul acela în care se întâlnesc aceste comunități: antreprenorii și tinerii”, arată Stanimir.
Ce este ecosistemul de hub-uri ZBOR
“ZBOR este ceea ce caută o întreagă generație să facă: încearcă să-și găsească drumul. Noi am aflat asta pe măsură ce am făcut cursurile de educație financiară și educația antreprenorială. În spate era o nevoie chiar mult mai mare de rost, de sens, de instrumente, de mentori, de comunitate și de spațiu”, susține reprezentantul BCR.
ZBOR, spune el, este o rețea națională de hub-uri de tineret la care se adaugă o curriculă de stiluri de viață, o comunitate de mentori, o comunitate de suporteri (care pot fi licee, universități, antreprenori sau alți oameni care pot să ofere oportunități) și cursuri de dezvoltare pentru tineri între între 15 și 24, țintim noi, dar chiar și mai sus, pentru că până în 35 de ani este definiția oficială a unui tânăr în Uniunea Europeană.
La ora actuală, declară Stanimir, între 14 și 35 de ani probabil sunt mai mult de 3 milioane de tineri, “ceea ce înseamnă că noi avem cea mai mare populație de tineri din toată Europa Centrală și de Est, cu excepția Poloniei, care sigur este o țară mult mai mare. Ăsta este un avantaj incredibil pentru România”.
“Pentru societate, pentru orașe, pentru mediu de afaceri și pentru sistemul educațional este o mare oportunitate. Această oportunitate se poate materializa cu trei condiții.
1. Mai întâi, toate trebuie să investim, este nevoie de bani.
2. Noi toți trebuie i să interacționăm și să ne organizăm pentru schimbarea masivă ce se va produce în societate și în economie, simplu spus datorită schimbărilor tehnologice.
3. Trebuie investit în momentul acesta în comunitate, în societate, în generație, în hub-urile ZBOR. Foarte simplu spus este vorba despre capitalul de încredere”, a explicat reprezentantul BCR.
Stanimir spune că „despre asta este ZBOR: un spațiu de explorat, o comunitate de explorat, o curriculă de explorat și, mai departe, sperăm noi, chiar o competiție de explorat”.
La rândul ei, Laura Vulpenaru susține că tinerii își doresc oportunități de dezvoltare și că majoritatea, deși și le doresc, nu au acces la ele.
“Și atunci, cumva, ZBOR vine și umple acest gol, umple această nevoie pentru a facilita oportunități de dezvoltare pentru tineri”, a mai arătat ea.
Tinerii vor reinventa industria / Vor fi mai multe hub-uri
“Vrem o generație harnică, inspirată, interesată de dezvoltare? Trebuie să investim în ei. Trebuie să investim metodă, timp, energie, trebuie să le spunem ce căutăm. Ne dorim să reinventați educația, să reinventați agricultura. Ne dorim să reinventați industria, pentru că ei vor reinventa asta. Dar ca se întâmple lucrul ăsta noi, la rândul nostru, trebuie să ne ducem acolo unde sunt ei, în hub-urile ZBOR”, spune Ionuț Stanimir.
Potrivit acestuia, proiectul ZBOR va fi finanțat pe termen lung.
“La sfârșitul acestui an vom avea șapte hub-uri în toată țara, poate chiar mai multe. Lucrăm chiar și acum la noi hub-uri, dar în fiecare an ne gândim să adăugăm între 7 și 10 hub-uri peste tot în România, ceea ce înseamnă că la un moment dat vom avea o rețea, poate în fiecare județ, și din punctul acesta de vedere credem că energia, dar și beneficiile economice pe care le vom descătușa, vor face ca proiectul să aibă sens, inclusiv economic, ca să zic așa”, afirmă el.
Conform declarațiilor sale, următoarele hub-uri vor fi acolo unde le cere comunitatea, “pentru că în acest moment noi am lansat un apel public prin care invităm comunitățile din toată România, comunitățile de tineri și comunitățile mai largi de antreprenori, de oameni activi în în societate să spună” Ne dorim un hub la noi în oraș?”
Până pe 22 noiembrie, tinerii au posibilitatea să comenteze pe ZBOR.ROMANIA pe Instagram sau TikTok la video-ul City Vibe in a line, cu numele orașului în care își doresc un ZBOR HUB și o rimă despre oraș, iar în 2025 BCR va deschide 4 noi ZBOR HUBURI în orașele cu cele mai multe comments.
În acest moment, ZBOR include o serie de șapte hub-uri, o curriculă de educație non-formală dezvoltată pentru tinerii cu vârste între 14-25 de ani, un program de mentorat, competiții dedicate și o platformă online ce va fi disponibilă curând.
ZBOR HUBS [evenimentele, workshopurile sau oportunitățile de dezvoltare] este gratuit pentru orice tânăr din România.
Investiția se ridică la peste 2 milioane de euro, iar proiectul este implementat cu o rețea extinsă de ONG-uri locale, în Constanța, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Ploiești, Târgu Jiu și Baia Mare.
Articol susținut de BCR & ZBOR