Sari direct la conținut

Ne revoltăm că s-au îngrămădit muncitorii români pe aeroportul din Cluj. Dar despre ce se întâmplă pe aeroportul din Eindhoven ce spuneți?

HotNews.ro
Aeroportul Eindhoven, Foto: Frank van Poppel pentru ed.nl
Aeroportul Eindhoven, Foto: Frank van Poppel pentru ed.nl

​Românii care s-au îngrămădit pe aeroportul din Cluj să plece să culeagă sparanghel în Germania ar fi niște „sclavi” care ne lasă baltă în carantina noastră, iar autoritățile române care nu i-au organizat astfel încât să respecte distanța socială sunt, desigur, incompetente. Ce spuneți însă de imaginile astea de pe aeroportul din Eindhoven?

În ultimele zile, poporul care stă în casă s-a revoltat de imaginile de pe aeroportul din Cluj-Napoca, unde câteva mii de români, fără să respecte minime măsuri de precauție dictate de pandemia de coronavirus, s-au îngrămădit să plece la muncă sezonieră în Germania. Mai exact să culeagă sparanghel și căpșuni pentru fermierii germani.

La începutul lui aprilie, Germania a anunțat că relaxează condițiile pentru intrarea în țară a muncitorilor sezonieri care lucrează în agricultură. Decizia a fost luată la presiunea fermierilor germani care au avertizat că, dacă nu lasă muncitorii străini să vină în țară, nu vor avea cu cine să-și facă treaba, pe piață va fi o cantitate mai mică de fructe și legume și, în consecință, prețurile vor exploda.

Argumentele au fost suficiente pentru autoritățile germane care au deschis imediat granițele pentru muncitorii din estul Europei.

Mii de români s-au urcat în avioanele charter puse la dispoziție și au plecat în Germania. Chiar dacă în Germania sunt în acest moment peste 120 de mii de persoane infectate, în timp ce în România sunt câteva mii. De unde concluzia firească, frica de foame în România bate frica de coronavirus în Germania.

Dincolo de motivele cât se poate de întemeiate ale românilor de a pleca să muncească în Germania, o altă discuție a fost cea referitoare la modul de organizare a acestor plecări. Autoritățile din România au deschis chiar un dosar penal de „zădărnicire a combaterii bolilor” pentru ceea ce s-a întâmplat joi pe Aeroportul din Cluj.

În același timp, în România a izbucnit și un scandal politic: Consiliul Județean Cluj și conducerea aeroportului, în care vina organizării a fost pasată de la unii la alții. Tipic românesc, nimic de comentat aici.

Ce nu pare însă că se întreabă multă lume în aceste zile în România este: bun, noi încercăm să respectăm regulile, dar ce se întâmplă dincolo de granițele țării?

Și mi-a atras atenția o dezbatere din presa olandeză referitoare tot la respectarea sau mai bine zis la nerespectarea regulilor de distanțare socială în ceea ce privește muncitorii sezonieri. Într-un ziar olandez am descoperit o fotografie cu muncitori din est, înțeleg că sunt români și maghiari, care se îngrămădesc în microbuze după ce au coborât din avioane, pe aeroportul din Eindhoven.

Articolul se cheamă: „Întrebări din partea unui parlamentar în legătură cu zborurile pentru sparanghel de pe aeroportul din Eindhoven: Se pare că ochii ar fi închiși”, iar în articol este citat un parlamentar olandez, Jasper van Dijk, care spune exact așa:

„Weekend-ul trecut am primit fotografii și videoclipuri care arată cum sunt aduși lucrătorii migranți în autoutilitare (…) Cea mai importantă măsură, și anume păstrarea unei distanțe de un metru și jumătate, este aparent neglijată în jurul aeroportului Eindhoven”, concluzionează Van Dijk. „Se pare ca s-au închis ochii la aceste măsuri din motive economice”.

Și am văzut și o discuție pe Twitter:

Deci, cu alte cuvinte, când vine vorba de salvarea economiei, prin Europa se mai închid ochii la măsurile de siguranță anti-COVID-19.

Înțeleg că există totuși niște ghiduri/ recomandări de la Comisia Europeană pentru modul în care acești muncitori se mișcă dintr-o parte din alta. În ce măsură se respectă aceste recomandări, e de ajuns să răsfoim presa europeană ca să ne dăm seama.

Nu am văzut încă nicio poziție a Comisarului European pentru locuri de muncă, luxemburghezul Nicolas Schmit, referitoare la nerespectarea acestor măsuri de siguranță pe unele aeroporturi.

„Se închid ochii”, așa cum se întreabă și parlamentarul olandez, din motive economice? Probabil că da. Întrebarea e cine pierde și cine câștigă din această atitudine? Depinde de ce parte a cursei aeriene te afli. Iar din România acum se pleacă, nu se vine. Deci răspunsul puteți să-l deduceți singuri.

.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro