Sari direct la conținut

Vagonul restaurant – Istorie cu romantism, prezent chinuit – CFR folosește zilnic doar trei restaurante pe roți, în Europa se poate mânca pe cinste în tren

HotNews.ro
Vagon Bar Bistro al CFR, Foto: Hotnews
Vagon Bar Bistro al CFR, Foto: Hotnews

Vagoanele restaurant au avut mare succes în vremurile când trenul era singurul mijloc de transport cu adevărat rapid, fiindcă erau locuri romantice, dar și cu roluri foarte practice. În ultimele două decenii vagoanele restaurant s-au împuținat cam peste tot, dar la noi declinul a fost foarte dur, de la câteva zeci de vagoane în 1989, la numai trei folosite acum. În articol puteți citi despre cele mai de sucees vagoane restaurant din Europa, despre ce se mânca în tren acum peste 100 de ani, dar și despre țările în care vagoanele restaurant încă sunt excelente.

Vremea în care mâncatul în tren egala cele mai luxoase restaurante

Primele vagoane restaurant au apărut acum peste 130 de ani în SUA și Marea Britanie, ajungând să fie foarte răspândite și apreciate în ”epoca de aur a trenurilor”, când era ceva normal să călătorești și peste 20 de ore, fiindcă alternative mai rapide nu existau.

Vagon restaurant din Australia (sursa – Wikimedia)

Pe la 1910 era ceva normal să faci o călătorie de o zi între Paris și Viena și existau ghiduri turistice tipărite cu recomandări feroviare și turistice, în stilul Lonely Planet de astăzi.

Restaurantul pe roți era un loc romantic, cu fețe de masă imaculate, pahare de cristal și tacâmuri de argint. Era un loc în care se puteau înfiripa idile sau în care se puteau pune la cale afaceri grandioase.

Primul vagon restaurant a circulat începând cu 1869 în SUA, a purtat numele Delmonico, după un celebru restaurant din New York, și a fost creat de Pulmann, cunoscut pentru vagoanele de dormit care îi poartă numele și în ziua de azi. Tot Pulmann a adus vagoane de dormit și în Marea Britanie, în 1879.

Meniu, într-un tren francez din 1959 (foto Jacques Hardel)

În primele vagoane americane de dormit se mânca, printre altele, costiță friptă de oaie și cotlet de vită și se bea șampanie, dar câteva zeci de ani mai târziu, în 1920, meniurile includeau mâncăruri mult mai fine, precum homar a l’americaine, păstrăv de munte sau miel gătit în stil indian.

În unele trenuri exista un bucătar-șef cu trei ajutoare care puteau prepara mâncare pentru 300 de oameni în 3-4 ore, chiar și de trei ori pe zi, mai ales că existau trenuri a căror călătorie dura și peste 60 de ore dntr-o parte în alta a țării.

În 1940, un prânz într-un vagon restaurant american putea costa doar 1,5 dolari și era compus din supă, coaste de vită, cartofi, legume și înghețată.

În bucătăria unu8i vagon britanic (foto GWR)

În Franța anilor 60 au fost lansate trenuri rapide, luxoase, precum Le Mistral și Le Capitole unde în vagoanele restaurant se serveau mâncăruri fine cu sosuri speciale demne de orice restaurant din Paris, Nisa sau Lyon. Trenurile aveau și ”cămară” de vinuri cu peste 100 de feluri.

La un moment dat, în anii 60, trenul Le Capitole avea trei vagoane restaurant din totalul de 14, dovadă că mâncatul în tren era la modă.

Salon în trenul regal (foto HotNews)

Francezii au făcut multe modificări între 1950 și 1990 la modul în care mâncarea ajungea la pasagerii din trenuri. Au avut și vagoane bufet care serveau feluri mai simple, au circulat și oameni care vindeau mâncăruri nesofisticate în tren, din cărucioare, dar și vagoane restaurant cu două zone.

De ce a apărut declinul

În Europa de Vest a scăzut în ultimii 25 de ani numărul vagoanelor restaurant din mai multe motive. Trenurile au devenit tot mai rapide și numărul oamenilor care ar fi avut răgaz să mănânce a scăzut. În unele țări vagoanele restaurant nu mai erau rentabile, alte companii au decis să le scoată pentru a reduce costurile, iar în destule cazuri clasicele restaurante pe roți au fost pur și simplu înlocuite cu vagoane obișnuite de pasageri unde încasările erau mai mari vânzând bilete.

În plus, în multe gări s-au deschis restaurante bune cu prețuri convenabile sau fast-food-uri, astfel că un călător fie poate mânca înainte de plecare, fie își ia mâncarea la pachet, în tren.

Vagon restaurant din Austria (Wikimedia)

De exemplu în Marea Britanie în 1995, când căile ferate au fost privatizate, circulau zilnic 250 de trenuri cu vagon restaurant, în timp ce în 2012 rămăseseră doar patru.

Puteai mânca mai bine ca la multe restaurante din țară, dar trebuia să o faci repede

Înainte de 1989 CFR avea zeci de vagoane restaurant care circulau pe diverse relații, cele mai apreciate fiind acelea de pe trenurile internaționale.

Reclama în Mersul Trenurilor din 1970

Plecau la drum cu zeci de kilograme de carne și, nu de puține ori, în aceste vagoane găseai feluri de mâncare care se puteau consuma doar în câteva restaurante mari din principalele orașe.

Reguli în vagonul restaurant, în Mersul Trenurilor din 1989

Se puteau mânca o mulțime de lucruri: cotlet la tavă, scrumbie, cașcaval la capac, ciorbă, șuncă, salam de Sibiu, cârnați, șnițel sau friptură. Uneori se găsea și Pepsi, o raritate mai ales după 1980. În anii 70 erau uneori și banane și portocale sau bere de import. Dacă acum sunt doi oameni la un vagon restaurant, pe atunci erau șase – șapte și, pentru a fi serviți cât mai mulți călători, timpul maxim de stat la masă era de 50 de minute.

Acest lucru era scris și în Mersul Trenurilor, unde se spunea și că fumatul era interzis în vagon, dar de cele mai multe ori acest lucru nu se respecta.

Interesant este că în anii 70 erau uneori puse vagoane restaurant chiar și pe trenuri personale pe distanțe scurte, precum București – Predeal.

Reclama din Mersul Trenurilor în anii 70

În vagonul restaurant al unui tren care străbătea țara de la un capăt la altul puteau mânca în timpul călătoriei chiar și peste 250 de persoane.

Declinul vagoanelor restaurant s-a accentuat după 1998, iar zece ani mai târziu mai erau aproximativ 20 de vagoane, iar în prezent mai sunt trei vagoane care sunt folosite zi de zi și două vagoane care au un spațiu de bar și șase locuri pe scaun, vagoane în care pot fi servite doar băuturi și gustări reci.

Vagon Bord restaurant – foto HotNews

Câte vagoane sunt în total? ”CFR Călători deţine în parcul de material rulant un număr de 22 vagoane Restaurant. În funcție de dispunerea mobilierului din interiorul vagoanelor, acestea se organizează ca Bar Restaurant sau BarBistro. În parc mai există și un numar de 20 vagoane tip BR (Bar) unde se pot servi numai băuturi și gustări reci”, explică compania, într-un răspune pentru HotNews.ro.

Pe ce trenuri sunt folosite vagoanele restaurant și care sunt prețurile

În prezent, circulă 3 vagoane tip Restaurant, în componenţa următoarelor trenuri, restul vagoanelor sunt în proces de reparație curentă în unitățile specializate:

– IR 346/347 București – Arad și retur;

– IR 472/473 București – Simeria și retur;

– IR 1691/1798 București – Timisoara si retur.

Unde sunt folosite vagoanele bar

”Zilnic circulă 2 vagoane tip BR în componenţa trenurilor IR 1645/1538 București – Cluj și retur şi IR 1741/1742 București – Satu Mare și retur, restul vagoanelor sunt în proces de reparație curentă în unitățile specializate”.

Așadar, doar în aceste trenuri, dintre cele aproximativ 1.200 ale CFR Călători se pot găsi vagoane restaurant și bar.

Fiind în general criză de vagoane la CFR Călători, nu sunt puține cazurile în care vagonul restaurant este plin până la Ploiești, în el venind pasageri care nu au mai găsit loc în alte vagoane. Și pentru cele șase locuri din vagonul cu secțiune de bar este îmbulzeală, mai ales la trenul IR 1741 care pleacă la 18.45 din Gara de Nord către Ardeal.

Foto – HotNews

În prezent, regula de consumație de maximum 50 de minute nu mai este în vigoare la vagoanele restaurant. Vagonul este închis publicului călător între orele 01:00 – 05:00.

Prețurile sunt acceptabile: apa minerală la 500 ml este 4 lei, sucurile sunt 5-6 lei, berea românească la cutie este 5 lei, iar cea germană, la sticlă de 500 ml, este 10 lei.

În vagoanele restaurant se pot consuma și preparate la grătar, ceafa de porc fiind aproape 17 lei porția, iar cârnații oltenești, 10,8 lei. Un șnițel este 10,5 lei, cașcavalul pane este 6,8 lei, iar omletele, între 4,3 și 6,1 lei.

Unde sunt cele mai apreciate meniuri restaurant în trenurile europene

În toată Europa numărul vagoanelor restaurant a scăzut în ultimii 20-30 de ani, însă în țările unde domeniul feroviar nu a rămas atât de mult în urmă ca la noi numărul acestor vagoane este mare și mâncarea este de calitate. În Germania sunt peste 100 de vagoane restaurant utilizate zilnic, iar în Europa Centrală companiile feroviare mari, chiar dacă folosesc mai puține vagoane restaurant decât acum două decenii, tot utilizează câteva zeci pe zi.

Extras din meniul de pe TGV (sursa SNCF)

Cele mai multe companii au constatat totuși că nu este rentabil să aibă sute de bucătari care să prepare mâncarea pe loc, în timpul mersului. În multe cazuri se găsesc la bord diverse feluri de mâncare ”la caserolă” care sunt aduse la tren de companii de catering cu care se fac contracte.

Nu este însă peste tot așa.

Un studiu recent al Loco2, care compara 16 mari companii feroviare europene în funcție de multe tipuri de servicii, a scos pe primele trei locuri companiile feroviare naționale din Cehia, Elveția și Germania. În plus, concluzia a fost că în Europa Centrală și de Vest se tinde către mâncarea mai de calitate, din surse locale.

České dráhy din Cehia este lăudată pentru mâncarea gustoasă și pentru meniurile diverse cu salate, șnițele și diverse preparate din carne, însoțite de sosuri de fructe. Prețurile sunt acceptabile, iar oferta de bere și vinuri este bogată.

Reclamă la mâncarea din vagoanele cehești – sursa Cesky Drahy

Compania elvețiană SBB este lăudată pentru calitatea mâncării și pentru salate, brânzeturi, feluri de mâncare cu carne tocată, vită cu ceapă prăjită și sos de mere. Minusul ține de faptul că felurile principale sunt scumpe, depășind 20 de euro.

Deutsche Bahn are trenurile ICE care ating și 300 km/h, iar vagoanele restaurant sunt extrem de comode și în meniu se găsesc și feluri de mâncare specifice locului, cum ar fi chiftele cu sos alb.

Bucătăria unui vagon cehesc (wagonweb.cz)

Există și sandvișuri sau patiserie, iar compania a pierdut puncte fiindcă se bazează destul de mult pe mâncare semipreparată ce este încălzită la microunde înainte de servire.

În Marea Britanie cei care vor să încerce experiența unui vagon restaurant clasic și luxos pot să rezerve o masă în ”Pullman dining car” al companiei Great Western Rail. Meniul conține feluri de mâncare la calitate de ”chefi de top”, însă și prețul este pe măsură: 60-65 de lire pentru trei feluri de mâncare și un pahar de vin.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro