DOCUMENT Elevii pot sa invete din septembrie Educatie pentru drepturile de proprietate intelectuala si Prevenirea riscului rutier. Programe scolare pentru patru noi materii optionale
Elevii vor putea alege, incepand din septembrie, patru noi materii optionale, anunta Ministerul Educatiei. Este vorba despre disciplinele Joc si miscare – pentru clasele pregatitoare, I si a II-a, Educatie pentru prevenirea riscului rutier – clasele I – a IV-a, Educatie pentru dezvoltare si Educatie pentru drepturile de proprietate intelectuala – ambele pentru liceu. Programele scolare au fost realizate de Institutul de Stiinte ale Educatiei si aprobate prin ordin de ministru.
- Descarca de mai jos curriculumul scolar pentru fiecare dintre cele 4 noi optionale
Ministerul Educatiei anunta intr-un comunicat remis HotNews.ro ca introduce, incepand cu anul scolar 2015-2016, patru noi discipline optionale in oferta centrala de Curriculum la decizia scolii (CDS): Joc si miscare (clasa pregatitoare, clasele I si a II-a), Educatie pentru prevenirea riscului rutier (invatamant primar), Educatie pentru dezvoltare si Educatie pentru drepturile de proprietate intelectuala (ambele pentru liceu).
Programa scolara pentru disciplina optionala Joc si miscare (clasa pregatitoare si clasele I si a II-a) „accentueaza rolul pe care activitatile ludice cu caracter dinamic trebuie sa il aiba in procesul de crestere si dezvoltare a copiilor de 6-8 ani si valorifica potentialul instructiv-educativ al jocurilor, ca mijloace didactice specifice perioadei micii scolaritati”, sustine Ministerul Educatiei.
Amintim ca materia Joc si miscare este obligatorie in clasele a III-a si a IV-a, potrivit planului cadru final pentru invatamantul primar. Descarca de aici curriculumul de la aceasta materie, pentru clasele a III-a si a IV-a.
Programa prevede ca elevii care vor alege acest optional vor face Joc si miscare 1 ora pe saptamana. Disciplina poate fi studiata intr-un singur an scolar sau succesiv, in doi/trei ani, sustin specialistii Institutului de Stiinte ale Educatiei. In curriculum se arata ca „in timp ce influentele jocurilor de miscare asupra sferei motrice si fizice sunt valorificate in primul rand la Educatie fizica, in cadrul acestei discipline se va urmari potentarea influentelor miscarii sub forma de joc, asupra dezvoltarii cognitive si socio-afective a copilului„.
„Potentialul jocurilor de miscare poate fi utilizat si pentru consolidarea cunostintelor pe care copiii le dobandesc la alte discipline de studiu (limba romana, matematica, stiintele naturii etc.)„, spun autorii programei, care mentioneaza „invatarea/consolidarea prin jocuri dinamice a alfabetului, cifrelor, denumirii animalelor, fructelor, legumelor etc„.
„Jocul presupune reguli si respectarea lor, astfel disciplina Joc si miscare contribuie la dezvoltarea morala a copilului si permite o mai buna integrare scolara si sociala a acestuia. Ca urmare a situatiilor favorabile sau nefavorabile cu care se confrunta copilul in timpul jocului, el va trai o gama larga de stari afective – bucurie, tristete, multumire, entuziasm, placere. Copilul are ocazia sa cunoasca aceste stari, sa le inteleaga si sa invete sa le controleze, astfel incat sa aiba un comportament echilibrat, la scoala si in societate„, se arata in programa.
Exemple de jocuri pentru clasa pregatitoare: Mingea prin tunel, Tintasii iscusiti, La circ, Carausii, Alb si negru/Sus-jos, Mima, Oglinda, Statuile, Naveta spatiala, Elasticul, Coarda, Sotronul. Vezi aici regulile acestor jocuri
Exemple de jocuri pentru clasa I: Cursa vocalelor, Carausii, Cobilita, Unde-s doi puterea creste, Vanatorul iscusit, Crabii si crevetii, Remorcarea, Ancoram corabia la mal, Intre doua focuri, Vanatorii si ratele, Leapsa, Intre doua focuri, Vrabia si albina. Vezi aici regulile acestor jocuri
Exemple de jocuri pentru clasa a II-a: Infanteristii, Ajuta-te singur, Cursa pe numere, Sarpele isi prinde coada, Ciobanul isi apara oile, Figurile geometrice, Pasarelele intra-n cuib, Nu te lasa, frate, Remorca, Avionul, Elasticul, Vizitiul si doi cai, Troica. Vezi aici regulile acestor jocuri
Precizam ca elevii isi pot alege, in invatamantul primar, maximum 1 optional pe an.
Disciplina optionala Educatie pentru prevenirea riscului rutier (invatamantul primar) „urmareste pregatirea elevilor pentru viata prin formarea unor deprinderi de respectare a regulilor elementare de circulatie pe drumurile publice si de manifestare a unei conduite preventive. Demersul Ministerului Educatiei vine pe fondul declararii de catre Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite a perioadei 2011 – 2020 ca ‘Decada Actiunii pentru Siguranta Rutiera’, ale carei obiective sunt stabilizarea si reducerea numarului de accidente rutiere din intreaga lume, respectiv valorificarea cadrului educational pentru sensibilizarea scolarilor mici asupra riscurilor la care se expun in trafic ca pietoni sau pasageri in autovehicule”, se arata in comunicat.
Materia poate fi aleasa de catre elevii din clasele I – a IV-a si are un buget de timp de 1 ora/saptamana, pe durata fiecarui an scolar. Disciplina poate fi studiata intr-un singur an scolar si/sau in doi ani scolari (clasa I si/sau a II-a, clasa a III-a si/sau a IV-a), potrivit prevederilor programei scolare.
Competentele generale urmarite la aceasta disciplina sunt: „Explorarea unor elemente si riscuri specifice circulatiei rutiere”, „Aplicarea normelor de conduita preventiva prin respectarea regulilor de circulatie” si „Manifestarea unor deprinderi corecte de comportament in relatiile cu ceilalti participanti la circulatia pe drumurile publice”.
Elevii care aleg optionalul vor invata regulile de circulatie pentru pietoni, semnificatia indicatoarelor rutiere pentru biciclisti, situatii in care este nevoie sa formeze numarul de urgenta 112, reguli de conduita „Cum ma comport in autobuz?”, mesajele transmise nonverbal de politistul rutier, consecinte ale nerespectarii regulilor de circulatie, riscuri de accident.
Disciplina optionala Educatie pentru dezvoltare (liceu) „propune o abordare de tip inter si transdisciplinar a unor probleme de actualitate precum globalizarea, dezvoltarea/dezvoltarea durabila sau cetatenia globala. Programa constituie un exemplu de buna practica in cadrul proiectului international ‘Realizarea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului. Implicarea elevilor si a cadrelor didactice din licee in programe si proiecte de educatie pentru dezvoltare’, coordonat de Organizatia Open Centre din Bulgaria impreuna cu asociatia ‘Asistenta si programe pentru dezvoltarea durabila – Agenda 21′”, sustine ministerul.
Programa scolara prevede ca aceasta materie optionala este proiectata pentru 1-2 ore pe saptamana, pe durata unui an scolar, astfel:
- „pentru 2 ore/saptamana vor fi avute in vedere toate competentele si toate elementele de continut corespunzatoare acestora”
- pentru 1 ora/saptamana vor fi avute in vedere numai anumite elemente de continut
In curriculum se arata care sunt valorile si atitudinile pe care aceasta disciplina le promoveaza: justitie sociala, solidaritate, apartenenta la comunitatea globala, responsabilitate sociala, responsabilitate fata de mediu, cooperare pentru dezvoltare, atitudine pozitiva fata de diversitate, respingerea risipei de resurse, protectia mediului, relationare pozitiva cu ceilalti si un comportament care valorizeaza dezvoltarea durabila.
Educatie pentru drepturile de proprietate intelectuala „propune raportarea, in cunostinta de cauza, a elevilor de liceu la problematica drepturilor de proprietate intelectuala, implicarea tinerilor in elaborarea si in promovarea unor proiecte pentru drepturile de autor sau a altor drepturi de proprietate intelectuala, pregatirea elevilor de liceu pentru asumarea comportamentului adecvat dezvoltarii durabile”.
Optionalul Educatie pentru drepturile de proprietate intelectuala va fi studiat de catre elevii care il aleg la clasa timp de 1 ora pe saptamana, pe durata unui an scolar. Programa scolara mentioneaza ca disciplina poate fi predata in oricare dintre clasele de liceu.
Disciplina are „la baza si promoveaza urmatoarele valori si atitudini: respectarea drepturilor de proprietate intelectuala; solidaritate; spirit civic; responsabilitate sociala; respect fata de lege; comportament moral; relationare pozitiva cu ceilalti; disponibilitate, interes si initiativa pentru realizarea de proiecte; apartenenta la comunitatea educationala, la comunitatea locala/nationala/internationala”, potrivit documentului aprobat de Ministerul Educatiei.
Liceenii vor invata ce este proprietatea intelectuala, ce sunt drepturile de proprietate intelectuala, dreptul de autor, drepturile conexe si drepturile de proprietate industriala, precum si faptul ca reproducerea totala sau partiala fara acordul titularilor de drepturi este o incalcare a dreptului de autor.
Citeste si: