Care este profilul bancar si comportamentul economic al Generatiei Y. Explicatia unui psiholog pentru spiritul "egoist" al tinerilor de 20-30 de ani
Tinerii stiu astazi mai bine ce vor, au o atitudine de tipul ‘what’s in it for me’ si sunt mult mai greu de loializat, fata de generatiile anterioare. Considera in continuare ca este important sa fii proprietarul apartamentului in care locuiesti, insa nu mai asteapta sa se casatoreasca pentru a face o astfel de investitie. Acesta este profilul tanarului de 20-30 de ani, in viziunea bancilor contactate de HotNews.ro. Tinerii dezvolta insa „si un ‘spirit mai egoist’ in sens bun, critic si focalizat pe gratificare personala imediata”, a explicat pentru HotNews.ro Daniel David, directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinica si Psihoterapie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai.
HotNews.ro a vrut sa afle care este profilul tinerilor cu varste cuprinse intre 20 si 30 de ani si care sunt marile diferente fata de generatiile anterioare, in opinia institutiilor bancare ce desfasoara in mod constant operatiuni cu tinerii si care analizeaza in amanuntime comportamentul acestora.
„Tinerii de astazi compara produsele si aleg mixul eficient din punct de vedere costuri si valoarea adaugata a serviciilor bancare pe care le au la dispozitie din punct de vedere tranzactional”, au explicat pentru HotNews.ro reprezentantii BCR. Potrivit acestora, „din punct de vedere comportamental, se poate confirma o orientare a clientilor nostri catre achizitii din domeniul turism si calatorii„.
„Programul Prima Casa a demonstrat faptul ca apetitul consumatorului roman pentru achizitia de locuinte a fost mare. 39% din creditele acordate clientilor BCR pentru achizitia de imobile au fost acordate clientilor cu varsta pana in 30 ani. Dezmortirea pietei imobiliare”, precum si scaderea dobanzilor la creditele in lei „vor influenta pozitiv trendul urmatoarei perioade. Ratele mai mici, scaderea pretului locuintelor vor determina din ce in ce mai multi clienti (in special tinere familii) catre achizitia de noi locuinte sau schimbarea acestora, cu unele mai mari (apartamente cu doua camere pentru apartamente cu trei camera, apartamente pentru case pe pamant). Din evolutia ultimilor doi ani mai putem observa si o crestere a numarului de produse de economisire – creditare (BCR Banca pentru Locuinte) pe segmentul de varsta pana in 30 de ani. Aceasta evolutie reliefeaza o dorinta viitoare a acestor clienti de a-si achizitiona o locuinta„, a afirmat pentru HotNews.ro Magda Sandulescu, director segmente clienti retail BCR.
Reprezentantii Alpha Bank Romania au declarat pentru HotNews.ro ca „tinerii consumatori de produse bancare, cuprinsi in segmentul de varsta 20-30 ani, constituie miezul asa zisei ‘generatii Y’, generatie care a beneficiat din plin de progresul tehnologiei.Fata de generatiile anterioare, tinerii consumatori de produse bancare din ziua de azi sunt mult mai atasati de noile tehnologii propuse de sectorul bancar, avand o incidenta mai mare decat media per total a populatiei pentru aceste solutii bancare (plati online, Internet banking, mobile banking, e-statements). Vorbim astfel despre un segment mult mai deschis catre sectorul bancar, avand insa cerinte clare, precum instrumente inovative, beneficii functionale (reflectate prin atitudinea de tipul ‘what’s in it for me’), medii variate de interactiune (social media). In acest context, tinerii consumatori de produse bancare sunt mult mai greu de loializat. Provocarea sectorului bancar, in ceea ce il priveste pe tanarul consumator de produse bancare, este de a mentine ritmul tehnologic si de a se adapta in permanenta la asteptarile si nevoile lui curente„.
Potrivit acestora, „simtul proprietatii ramane o caracteristica culturala definitorie, fiind intretinuta si de calcule simple economice (o rata la banca pentru un credit imobiliar poate fi mai mica sau egala cu pretul unei chirii pentru acelasi profil de locuinta). Spre deosebire insa de generatiile anterioare, pasul catre ‘proprietate’ pare sa nu mai fie conditionat de statutul marital, respectiv de intemeierea unei familii (observam in baza noastra de clienti cu varste cuprinse intre 20 si 30 de ani, indivizi preponderant necasatoriti – 62% vs. 38%)„.
Florin Danescu, presedintele executiv al Asociatiei Romane a Bancilor, a declarat pentru HotNews.ro ca „pana in anii ’90, romanii aveau posibilitatea sa economiseasca, creditul nefiind disponibil dupa uzantele actuale. Romanii aveau posibilitatea sa achizitioneze locuinte de la stat cu plata lunara a ratei. Odata cu dezvoltarea sectorului bancar comercial au fost lansate produse specifice de creditare, insa extinderea pietei de creditare retail s-a produs dupa anii 2000. Boom-ul pe creditare s-a produs in anii 2006-2008, cand creditul neguvernamental pe zona populatiei crestea si cu peste 60% in ritm anual. Prin urmare, profilul tanarului consumator de produse bancare este distinct comparativ cu cel al parintilor, paleta de produse si servicii bancare disponibile in prezent fiind mult mai variata si complexa„.
„Tinerii de astazi sunt in mai mare masura utilizatori de produse si servicii bancare si mai bine informati, comparativ cu generatiile trecute. La nivel intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari, macar in masura medie, doar aproximativ 4 din 10 romani, potrivit unui studiu realizat de GFK Romania pentru Asociatia Romana a Bancilor. Chiar si printre utilizatori exista un numar semnificativ de persoane care isi cunosc produsele putin sau deloc (intre 14%, in cazul Internet bankingului, si 30%, in cazul creditului din magazin). Nivelul de educatie financiara este intr-o stransa corelatie cu nivelul de educatie formala si cu statutul in campul muncii. Persoanele educate si cele care lucreaza sunt in mai mare masura bancarizate si cunosc mai bine aceste produse/ servicii bancare„, a sustinut acesta.
Potrivit Asociatiei Romane a Bancilor, „in Romania, ponderea populatiei nebancarizate este de 52,3%, fata de 0,6% in Austria, 0,8% in Germania si 1,3% in Franta, potrivit raportului ‘Consumer trends – 2014’ publicat de Autoritatea Bancara Europeana. Numarul persoanelor indatorate la banci si IFN este de 4,31 milioane, ceea ce inseamna ca 43% din populatia activa este indatorata. Soldul creditului acordat populatiei este de 23 miliarde euro”.
Florin Danescu a explicat pentru HotNews.ro ca „gradul de detinere in proprietate este de 97% in Romania, acesta fiind unul dintre cele mai ridicate din Europa. De asemenea, prin intermediul programului Prima Casa s-au acordat 120.000 de credite in ultimii 5 ani, iar soldul creditelor pentru locuinte a crescut constant, fiind de peste 9,5 miliarde de euro. Pe zona consumatorilor, educatia financiara precara inseamna fie riscuri enorme asumate fie excluziune financiara si, implicit, sociala. Supraindatoararea este o consecinta a unui optimism exagerat, amplificat de anii de boom economic”.
„90% dintre respondenti au indicat factorii macroeconomici ca fiind determinantii principali pentru aparitia supraindatorarii: somajul, nivelul salariilor, deprecierea monedei nationale. 30% din gospodariile populatiei din Romania erau supraindatorate in 2011, plasand tara noastra in extrema superioara alaturi de Bulgaria si Grecia, media la nivel UE fiind de 11,4% potrivit unui studiu al Comisiei Europene„, precizeaza acesta.
Daniel David, directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinica si Psihoterapie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai, a declarat pentru HotNews.ro care este explicatia mentinerii simtului proprietatii drept caracteristica definitorie, dar si care sunt in opinia sa marile diferente dintre tinerii de astazi si generatiile anterioare.
„Tinerii de astazi, in comparatie cu adultii si seniorii de astazi, sunt asa cum erau tinerii in trecut si cum vor fi in viitor, si anume Diferiti! Aceasta diferenta este insa definita cultural si contextual. Spre exemplu, asa cum am mai aratat si in alte analize similare, contextul romanesc, similar celor din multe foste state comuniste, pune un accent foarte mare pe proprietatea imobiliara. Acesta este o diferenta culturala importanta care marcheaza tinerii romani fata de tinerii din multe state vestice si una comuna cu celelalte generatii din tara. Ea provine din combinatia dintre resurse mai putine si impredictibilitate economica, care ne determina, in mod rational, sa investim in lucruri stabile, care ne satisfac nevoi de baza (ex. locuinta/siguranta etc.), cu efect potential pozitiv pe termen lung„, a explicat pentru HotNews.ro Daniel David.
Potrivit acestuia, „cei ii separa totusi pe tinerii romani fata de celelalte generatii din tara este disponibilitatea mai mare de a reduce investitia in lucruri pentru viitor (ex. in imobiliar) pentru tehnologie si calatorii, asadar aplecarea si asupra prezentului, a placerilor personale imediate, probabil sub presiunea globalizarii/contextului cultural international; se dezvolta astfel si un ‘spirit mai egoist’ in sens bun, critic si focalizat pe gratificare personala imediata. Asadar, generatia tanara de la noi este asa cum trebuie sa fie in contextul dat„.