„Misto avilan anda amari skola”! Rromii propun o mica revolutie didactica
Alfabetizarea: vedeta socializarii
Aproximativ 2.000 de elevi rromi studiaza limba nativa in scolile bacauane. Inspectorul scolar Anghel Nastase ne sugereaza ideea ca numarul acestora ar putea fi mai mare daca directorii unor scoli, precum cele din Ungureni, Secuieni, Odobesti, nr. 7 Onesti, ar fi recunoscut existenta elevilor rromi in aceste scoli.
Alarma de gradul zero: „In aceste comunitati am avut intalniri cu elevi si parinti si, de fiecare data, acestia si-au recunoscut apartenenta la etnia rroma”. Ca exista si comunitati in care rromii joaca alte roluri, aceasta este o alta poveste: „Prin unele sate, spune inspectorul Nastase, unii parinti si elevi nu-si declara apartenenta la aceasta etnie, desi…”
Recuperarea, alfabetizarea, parcurgerea ciclului gimnazial, profesionalizarea (pe cat posibil…) a elevilor rromi (mai ales a celor seminomazi) au fost obiective ale unor scoli ca: „Domnita Maria”, „Alexandru cel Bun”, nr. 3 Bacau, nr. 3 Tg. Ocna, Caiuti, nr. 4 Darmanesti, nr. 3 Gura Vaii, nr. 7 Onesti.
Elevii performanti au participat la olimpiada nationala de limba rromani, cucerind un loc I si o mentiune. A fost realizata o tabara interculturala, programele „Socializarea elevilor rromi prin scolarizare” si „{anse egale pentru elevii rromi” se deruleaza normal, rezultatele obtinute de elevii inscrisi la licee si scolile profesionale sunt cele scontate.
Mica revolutie rroma
Sugerand existenta unor atitudini rau-voitoare in unele scoli, inspectorul Anghel Nastase solicita „realizarea unui recensamant corect al copiilor rromi”, pentru a preintampina „ingradirea dreptului de a-si declina apartenenta la etnie”.
Sunt interesante si alte dorinte: introducerea limbii rromani in trunchiul comun, cu 3-4 ore pe saptamana; recuperarea materiei in zilele de sambata si duminica, in vacante, cu elevii care participa la munci agricole, in cursul anului scolar; alocarea unui spatiu, in municipiul Bacau, pentru organizarea invatamantului suplimentar si recuperatoriu pentru elevii care sunt inadaptabili la sistemul
clasic, „serviciile didactice urmand a fi gratuite”; pentru copiii cuprinsi in program se recomanda si asigurarea unei mese calde.
Apreciindu-se ca „foarte multi elevi rromi renunta la studii deoarece cadrele didactice nu tin seama de diferentele culturale sau pentru ca acesti elevi invata in scoli in care cele mai multe cadre didactice sunt necalificate”, se propune elaborarea „unui caiet metodic de tratare diferentiata a elevilor rromi pentru a se evita abandonul scolar”.
Pe alocuri, inspectorul Anghel Nastase propune o mica… revolutie didactica rroma care prezinta si unele posibile stridente. Cine-i va plati, de plida, pe invatatori si profesori, pentru activitatea din zilele de sambata si duminica, mai ales daca vor solicita, conform…
logicii, salarizare dubla pentru aceste zile? Caietul metodic de tratare diferentiata a elevilor rromi n-ar genera aparitia unui tip de invatamant cu…
viteza redusa, in conditiile in care examenele nationale de evaluare si documentele de absolvire sunt unice? Pauperizatele cadre didactice vor accepta sa presteze „servicii didactice gratuite”? Socializarea elevilor rromi este interesul nostru, al tuturora. Speram ca vor fi gasite toate solutiile rationale pentru realizarea sa. Preocupari exista.